کد خبر: ۲۰۱۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون سازمان دامپزشکی از انجام بیش از هزار آزمایش روی شترهای استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: برای کنترل بیماری "کرونا" از نیمه تابستان امسال، تردد شتر در سطح کشور به ویژه در استان‌های جنوبی و شرقی کشور ممنوع شد.

دکتر جمال‌الدین جاویدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از نیمه مرداد ماه ممنوعیت خروج شتر از استان سیستان و بلوچستان به طور خاص مورد تاکید قرار گرفت، چراکه سازمان دامپزشکی کشور طی سال جاری در راستای پایش بیماری در جمعیت شترها طرحی به اجرا گذاشت و در این موضوع با حساسیت و اولویت ویژه‌ای به استان‌های شرقی خصوصا استان سیستان و بلوچستان پرداخت.

به گفته وی در این استان علاوه بر پایش معمول جمعیت شتران بومی، نسبت به نمونه برداری از تمامی گله‌های شتر واقع در ایستگاه‌های موقت قرنطینه ای و آزمایش نمونه‌های مذکور اقدام کرده است.

دکتر جاویدی ادامه داد: در این راستا در استان سیستان و بلوچستان بیش از هزار نمونه سواپ بینی اخذ و مورد آزمایش قرار گرفته است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد:‌ از شترهایی که جواب آزمایش آنها مثبت بود، نمونه برداری مجدد صورت گرفته و تا اخذ نتایج و منفی شدن جواب آزمایش، آن ها در مکان جداگانه در شرایط قرنطینه‌ای نگهداری می‌شوند که این مهم در خصوص معدود نمونه های مثبت واقع درمراکز قرنطینه ای استان سیستان و بلوچسان به اجرا گذاشته شده و شتران پس از منفی شدن اجازه کشتار را داشتند.

وی با اشاره به برگزاری نشست مسقط که با شرکت کارشناسان بین المللی از سه نهاد تخصصی جهانی شامل سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سازمان جهانی بهداشت دام (OIE)، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) و کارشناسان کشورهای خاورمیانه در اردیبهشت امسال افزود: با توجه به اهمیت بیماری "کرونا" در منطقه و جهان و افزایش روز افزون موارد ابتلای انسانی بیماری در شبه جزیره عربی و با عنایت به این که شتر یک کوهانه عربی می تواند به عنوان عامل انتقال بیماری مورد ظن و گمان باشد، شرکت کنندگان در این گردهمایی بررسی بیشتر در خصوص اپیدمیولوژی بیماری را خواستار شدند.

دکتر جاویدی ادامه داد: بیماری مرس با عامل "کرونا" ویروس یکی از بیماری‌های نوپدید در بین جوامع بشری است که بنا به بررسی‌ها و تحقیقات به عمل آمده، شترها به عنوان مخازن احتمالی بیماری مطرح شده اند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: عامل بیماری‌زا هیچ گونه علائم بالینی مشخص و بارزی در شتر ایجاد نمی کند و برخی بر این باورند که اصولا "کرونا" برای شتران بیماری‌زا نبوده و فقط شترها به عنوان مخزن ویروس در طبعیت عمل می کنند.

وی اظهار کرد: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت دام انتقال انسان به انسان و ابتلا‌ی آزمایشگاهی انسان به بیماری، مهمترین فاکتورهای شیوع و گسترش آن در جوامع انسانی است.

 

 

برچسب ها: شتر،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اسلم
|
-
|
۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
0
پس مردم بیچاره سیستان و بلوچستان باشترهاشان چکارکنندنه مریض هستند ونه اجازه حمل به خارج از استان می دهندتنهامنبع درامدماازپرورش شتر است
نظر شما
ادامه