کد خبر: ۱۹۳۸۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
وی پیشنهاد داد این کمیته شامل سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی، دانشکده دامپزشکی و موسسات تحقیقاتی از جمله موسسه رازی باشد ...
dsc04659

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور پیشنهاد کرد که کمیته ای متشکل از دستگاه های آموزشی، تحقیقاتی و اجرایی برای بازتعریف سرفصل های آموزشی دامپزشکی در کشور تشکیل شود.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر جمال الدین جاویدی در مراسم آغاز به کار دوره آموزشی اپیدمیولوژی که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: آموزش های دانشگاهی بایستی پاسخگوی نیاز های واقعی بخش دامپزشکی کشورمان باشد.

وی پیشنهاد داد باید کمیته ای متشکل از سازمان دامپزشکی کشور، سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی، دانشکده دامپزشکی و موسسات تحقیقاتی از جمله موسسه واکسن و سرم سازی رازی تشکیل شود و نیازهای بخش دامپزشکی در آنجا مطرح و سرفصل های آموزشی باز تعریف شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با طرح این سوالات که آیا محصولات دانشگاهی در بخش عملیاتی و اجرایی دامپزشکی کاربرد دارد و اینکه آیا آموزش، تحقیقات و اجرا همسو است، گفت: هر دانش و علمی که بخواهد به ثروت ملی تبدیل شود، باید سه فاکتور آموزش، تحقیقات و اجرا در آن، همسو، هم جهت و هم هدف باشد و آموزش و تحقیقات فعلی شاید با استانداردهای بین المللی مطابقت داشته باشد، اما واقعیت این است که نیازهای دامپزشکی را تامین نمی کند.

وی خاطر نشان کرد: مجموعه دامپزشکی کشور نیاز به دانش آموختگانی دارد که بتوانند در حوزه دامپزشکی سیاستگذاری و برنامه ریزی، هدایت و نظارت کنند و بتوانند مشکلاتی را در بخش دامپزشکی برطرف کنند.

دکتر جاویدی با اشاره به اینکه امروز جهان با سه چالش تغییرات آب و هوایی، امنیت انرژی و امنیت غذایی روبرو است گفت: بخش دامپزشکی هم اکنون نیار به دانش آموختگانی دارد که بتوانند در مقابل این تغییرات و چالش ها و بروز بیماریهای بازپدید و نوپدید واکنش سریع و موثر داشته باشند.

 

یادآور می شود دوره آموزشی اپیدمیولوژی با هدف آشنایی با تجزیه و تحلیل داده های ثبت شده در سامانه پایش و مراقبت بیماریها، با اولویت دو بیماری تب برفکی و بروسلوز و تفسیر نتایج آن با حضور کارشناسان برگزیده استانها و سازمان مرکزی در دانشکده دامپزشکی در حال برگزاری است.

این دوره از تاریخ 23/9/93 شروع و تا 26/9/93 ادامه دارد.

 

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
0
0
تجربه نشون داده هر کاری اینا انجام دادن آخرش خرابکاری شده. امیدوارم در این امر مهم تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند. باید دامپزشکان عمومی طوری تربیت شوند که پس از فارغ التحصیلی پزشک حیوانات بشوند نه متخصص در امور سوسیس و کالباس! این همه انگل شناسی و باکتری شناسی و ویروس خواندیم و وقتی به درمانگاه رسیدیم یاد نگرفتیم چطوری بیماری های عفونی را درمان کنیم. نمیدانم آیا متولیان میخواستند ما انگل شناس بشم یا یک دکتر دامپزشک؟! روش کشت قارچ باکتری را یاد گرفتیم اما از خیلی هامون از تزریق وریدی عاجزیم! مگه ما رشته مون علوم آزمایشگاهی بود؟! آقایان کمی به دوره آموزش پزشکی نگاه کنید و یاد بگیرید که چطوری یک فارغ التحصیل پزشکی یک پزشک کلینیسین می شود!
ناشناس
|
-
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
0
0
دامپزشكان بي سواد نيستند بلكه تفكرات و فساد اداري باعث شده كه دامپزشك بخش خصوصي به اين نتيجه برسد كه علمش مفيد واقع نمي شود.وقتي راننده اداره اي به علت عدم دريافت دو تا مرغ مسوول فني جابجا مي كندو از صبح تا شب به اين فكر مي كند كه چطوري حقوقش را بگيرد،وقتي موسسان مراكز مايه كوبي كارمندان دولتي هستند با از دوستانشان و دنبال دامپزشكي هستند كه ماهي ٤٠٠ تومن حقوق بدهند،وقتي دام بيمار به جاي اينكه به كلينيك مراجعه نمي كند چون به مغزش انداخته اند تا حالا كسي نمرده و ....
مشكل از سواد نيست بلكه ريشه اش در سيستم اداري ناسالم و نداشتن وجدان كاري است.پيشنهاد مي كنم دكتر عباسي هم به جاي شعار جزوات و دوره هاي آموزشي كاربردي حداقل در زمينه بهداشت تهيه نمايند و در جهت اجراي ماده ١٩ گامي عملي بردارند.دامپزشك با سواد
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
0
0
این دکتر جاویدی هم که؟؟؟!!!
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
0
0
همکاران موضوع را صرفا از دریچه چهارتا بیماری دام کوچک نگاه نکنند و با پزشکی مقایسه نکنند چرا که در پزشکی اساتیدی که در بیمارستانها علم یاد می دهند کیس دزد نیستند. کمی از بالا به موضوع نگاه کنند، به قول یکی از همکاران ،دامپزشکان آینده روشنی نمی بینند به این خاطر دایورت می کنند.باید ریشه یابی کرد چرا حقوق یک دامپزشک از کارگر افغانی کمتر است.شما از این دامپزشک انتظار دارید اینیشتین بشود؟!!
در ضمن دوران بیماریهای عفونی و زئونوز و .... گذشته.دوران مدیریت تولید و بیماریهای نو ظهور است نه کیست هیداتید سگ.
دکتر جاویدی هم اگر محبت کنند استقلال مالی مسوولان فنی را اجرا کنند ممنون می شویم.چرا که هزاران نفر در کشور به جای مطالعه مطالب روز دنیا از صبح تا شب فکر حقوق ماهیانه و قرارداد هستند
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
0
0
واقعا در دوره دكتراي عمومي حالم به هم ميخورد از دروس سوسيس و كالباس و شير و بند پا شناسي نماتود و ...! با همين دروس مزخرف، 2 سال از دانشگاه را سپري كرديم و رسيديم به دروس باليني. اما تنها 2 واحد بيماري دام كوچك و 3 واحد دام بزرگ پاس كرديم و آخرش بلد نشديم صداي قلب و شكم را چگونه بشنويم!
ناشناس
|
-
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
0
0
کاملا با دوستان موافقم. هدف از تربیت دامپزشک تحویل یک کلینیسین حیوانات به جامعه است در حالیکه فارغ التحصیل هامون اصلا یک درمانگر مبتدی هم نمیشوند. احتمالا اساتید علوم پایه و گروه مواد غذایی برنامه آموزشی دامپزشکی را تدوین کردند و سهم خود را در این رشته خیلی بزرگ کرده و به گروه های بالینی فرصت ابراز وجود نداده و سهم آنها را ناچیز در نظر گرفته اند و آموزش دامپزشکی از همون اول به خطا رفت! در آموزش پزشکی انگل و قارچ و باکتری در حد چند واحد بوده و دانشجویان از سال 3 با بیمار در ارتباط هستند. ما اولین کیس بیمارمان را در سال 6 در کاورزی های بالینی دیدیم و بلافاصله فارغ التحصیل شدیم!! واحدهای درسی مان بعد از فیزیولوژی و آناتومی بجای اینکه به سمت پاتوفیزیولوژی بره، رفته رو مطالعه خانواده های انگل و میکرووبیولوژی و... بعدش هم دروس مواد غذایی که هیچ سنخیتی با دکترای عمومی دامپزشکی هم ندارند، و یهو چند واحد بیماری داخلی و کارورزی و آخرش فارغ التحصیل بیسواد!
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
0
0

با سلام
این را خطاب به عزیزانی عرض می کنم که گفتند این همه باکتری ، انگل و ویروس و ... خواندیم چه فایده !!!!!!! ؟
این دروس و مابقی دروس پاتوبیولوژی پایه های پزشکی و دامپزشکی هستند و همه ی دانشجویان و دانش آموختگان این رشته ها بدان واقفند . بدون تسلط به دروس فوق قادر به تشخیص و درمان نخواهید بود ، بدون دانش آناتومی قادر به جراحی نخواهید بود و مابقی هم از این دست می باشد. این که شما از تزریق وریدی عاجز هستید به خودتان و سهل انگاری در یادگیری ، عدم تجربه ی کافی در دوره های کارآموزی و کارورزی بر می گردد نه به ذات رشته دامپزشکی . اینکه تعداد واحدهای دروس بالینی کم بوده شکی نیست ، اما شخصی که قرار است کلینیسین دامپزشکی (پت - طیور - دام و یا آبزیان ، بهداشت مواد غذایی (به قول شما سوسیس کالباس) ) باشد باید مطالعات خود را در همان زمینه تخصصی بالا ببرد نه اینکه صرفا لب به اعتراض بگشاید.
لطفا غفلت ، ضعف و سستی های خود را متوجه دیگران نسازیم .
کلینیسین از کرج
ناشناس
|
-
|
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
0
0
دوست عزیز کلینیسین. زمانیکه گفته می شود دروسی مانند انگل و قارچ و... زیاد هستند، منظور بخش Logy بوده و شامل بیماری ها نمیشود. آموزش دامپزشکی اینطوره استاد انگل یا میکروبیولوژی با مدرک Ph.D علایم و درمان انگل و باکتری و ویروس را آموزش داده در حالیکه شاید در عمرش حتی برای یک کیس نسخه ننوشته است!!. در آموزش پزشکی ببینید کدام استاد علوم پایه چنین کاری می کند در حالیکه تشخیص بالینی و درمان بر عهده متخصص عفونی بوده و صرفا برای تشخیص آزمایشگاهی از متخصص انگل و ... کمک گرفته میشود. مگر پزشکان وظیفه دارند کار میکروبیولوژی مواد غذایی انجام بدهتد که ما دامپزشکان باید این کار را انجام بدهیم؟ الان رشته هایی برای بهداشت مواد غذایی وجود دارد و همچنین یک رشته تخصصی برای دامپزشکی در زمینه مواد غذایی وجود دارد و دیگر لزومی ندارد دامپزشک عمومی بلد باشد که آنالیز شیمیایی و کشت میکروبی سوسیس و کالباس و شیر چگونه است؟! اگر قرار بود اینها را بخواند میتوانست یک لیسانس و فوق لیسانس یا دکترا در این زمینه بگیرد و خودش را 6 یا هفت سال درگیر رشته سخت دامپزشکی نمیکرد!. شما بعنوان یک کلینسین لطفا به درس های آموزشی دوره بالینی خود نظری دوباره بیندازید و با سرفصل های آموزش پرستاری (گروه پزشکی) مقایسه کنید. اگر آدم منصفی باشید حرف من را تأیید خواهید نمود که اطلاعات یک لیسانس پرستاری در مورد بیماری های قلب، تنفس و ... (زمینه مشترک) از ما دامپزشکان عمومی بیشتر است!!. آیا می دانید که یک لیسانس پرستاری و مامائی در دوره کارورزی می بایست هر هفته حداقل 10 تخت (بیمار) را مدیریت کند؟!. آنوقت آموزش خودمان را با آنها مقایسه کنید!!. 34 ساعت (2 واحد) داخلی دام کوچک و 3 واحد بیماری های داخلی دام بزرگ و 2 واحد طیور سهم ما از آموزش بیماری ها بود!. بجای جبهه گیری و دفاع بد و تخطئه دیگران بیایید نظری بدهید تا شاید لااقل مشکلات آموزشی دامپزشکی اندکی کاسته شود. متولیان دامپزشکی از ما دیگه گذشت. لطفا به فکر اونایی باشید که قراره وارد این رشته بشوند! در ضمن اونهایی که مدعی هستند که دانشجو خودش باید بخواند و نیازی به آموزش اضافی نیست، به یاد داشته باشند اطلاعات تئوری حتی حفظ کامل یک کتاب رفرانس کسی را کلینیسین نمی کند و لازم است برای افزایش دانش عملی، دانشجو در پیش استاد و با راهنمایی های او بر روی کیس کار کند. اگر روزی خدای نکرده گذرتان به اورژانس یک بیمارستان آموزش افتاد، لطفا ببینید استاد و رزیدنت چقدر با دانشجو کار میکنند و وقت میگذارند.
ناشناس
|
-
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
0
0

با سلام مجدد
دوست عزیز ، شما تا وقتی که از Logy یک ارگانیسم اطلاعی نداشته باشید هرگز نمی توانید بیماری های ناشی از همان ارگانیسم را شناخته و درمان کنید ، پس Logy به اندازه ی خود حائز اهمیت است . پاراکلینیک (آزمایشگاه) فقط به شما گزارش می دهد که مثلا فلان ارگانیسم جداسازی شده ، حال شما باید بر اساس همه ی خصوصیاتی (مورفولوژی – حساسیت – مقاومت و ... ) که از آن می دانید بهترین رهیافت درمانی را انتخاب نمایید . این قضیه در مورد آناتومی ، فارماکولوژی ، کلینیکال پاتولوژی و غیره نیز صادق است . از سوی دیگر ، از آنجاییکه بخشی از سیاست های سازمان دامپزشکی ایران بهداشت مواد غذایی خام با منشاء دامی می باشد ،(که در OIE هم همینطور است) لازم است دروس مربوط به آن در دوره ی دکتری دامپزشکی گذرانده شود . اگر دامپزشک عمومی دروس مواد غذایی را نگذراند دیگر تخصص بهداشت مواد غذایی معنا و مفهموم پیدا نمی کند.
از سوی دیگر اگر قدری دقت می نمودید در کامنت قبلی عرض کردم که میزان و دروس بالینی در دکتری دامپزشکی کم است که قطعا به لحاظ کیفی و کمی نیاز به بازنگری دارد . اما شما هیچ گاه نمی توانید سیستم دامپزشکی در ایران را با آموزش پرستاری مقایسه نمایید . چون کشور ما بدان صورت تصور دارید به دامپزشک نیاز ندارد و اولین راه خارج شدن از این مشکل کاهش 50درصدی تعداد دانشکده ها می باشد و در ادامه بازنگری سرفصل دروس . از طرف دیگر با تخریب رشته و همکاران شاغل در آن (دولتی و خصوصی) مشکلی حل نمی شود .
موفق باشید – کلینیسین دامپزشکی
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
0
0
کاش یه مقدار در خصوص سوابق وتخصص دکتر جاویدی مطلب مینوشتید تا بدونیم ایشون با کدوم .......................... اظهارنظر میکنند. ................................................ متاسفم از دامپزشک بودن خودم.
نظر شما
ادامه