کد خبر: ۱۸۷۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی از آغاز اجرای طرح ملی مراقبت فعال آنفلوآنزای پرندگان در این استان خبر داد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی درگفتگو با خبرنگار مهر با اعلام آغاز اجرای طرح ملی مراقبت فعال آنفلوآنزای پرندگان در خراسان رضوی، اظهار داشت: آنفلوانزا بیماری ویروسی حاد واگیردار و مشترک بین انسان و دام بوده و این ویروس بسیار عفونت زا برای ماکیان، بوقلمون و پرندگان دیگر است.

مجید روحانی نژاد گفت: عفونت ناشی از این ویروسها ممکن است به پستانداران و به خصوص انسانها گسترش یابد و یادآور شد؛ پرندگان آزاد پرواز میزبانان طبیعی آنفلوانزای تیپ A هستند که عفونت ایجاد شده در این پرندگان اغلب منجر به بیماری بالینی نمیشود و این پرندگان بعنوان مخزن برای این ویروس و انتقال به سایر گونه ها تلقی می شوند.

وی گفت: با عنایت به آغاز نیمه دوم سال و همزمان با کاهش دما، تغییرات آب و هوایی و فصل مهاجرت پرندگان، همچنین گزارشات دریافتی از وقوع آنفلوانزای فوق حاد در سایر کشورها، توجه به عوامل مستعد کننده بروز بیماریهای تنفسی و… اقدامات پیشگیرانه ضروری است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی  ادامه داد: لذا بدین منظور طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان در سال 1393 از ابتدای هفته جاری همزمان با سراسر کشور، در سطح استان خراسان رضوی و در تمام شهرستان ها، بخش ها و روستاهای استان به مدت یک ماه اجرا خواهد شد که در این طرح مراقبت و نمونه برداری از واحدهای طیور صنعتی و روستایی به صورت گسترده صورت خواهد گرفت .

روحانی نژاد بیان کرد: جلسات ستاد استانی مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با فواصل زمانی مشخص برگزار شده و با بررسی آخرین وضعیت بیماری در دنیا اقدامات لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

وی افزود: برگزاری جلساتی با همکاری اتحادیه ها و تعاونی های محلی و با حضور دست اندرکاران  و مالکین مزارع پرورش طیور به منظور تاکید بر لزوم رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای و تاکید بر بیمه نمودن کلیه گله های طیور صنعتی در اولویت خواهد بود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آشنا
|
-
|
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
0
0
این طرح هر ساله توسط سازمان دامپزشکی درتمام استانهی کشور در یک دوره زمانی خاص اجرا میشود و مختص استان خاصی نیست . درضمن یک طرح پیش پا افتاده است.
نظر شما
ادامه