کد خبر: ۱۸۶۰
تعداد نظرات: ۶ نظر

حکیم مهریادداشت مدیرمسئول / 23 : مهندس موسوی و کرم‌‎های بی گناه!

 

در میان انبوه اخباری که به تناسب کارم روزانه رصد می کنم خبری با عنوان (ابراز نگرانی موسوی از کرم‌های بی‌گناه!) در شبکه خبری ایران و چند سایت از جمله تابناک به نقل از این شبکه نظرم را جلب کرد. ضمن توضیح این نکته که مشی این نشریه سیاسی نبوده و اصولاً در علم جناح بندی موضوعیتی ندارد از این فرصت استفاده می‌کنم و ضمن انتشار این خبر ، نکته‎ای را متذکر خواهم شد.
چندی قبل که خبر پرتاب کپسول زیستی ایران به فضا و تعبیه موش و لاک پشت و کرم در آن منتشر شد مورد توجه بسیاری از سایت های خبری و رسانه های مختلف قرار گرفت ولی به اندازه‌ای که پرتاب این موجودات به فضا برایشان جذاب بود هیچگاه سرنوشت آنان این جذابیت را نداشت. البته این موضوع سابقه هم دارد و در موارد دیگری نظیر سرنوشت برخی حیوانات تراریخته و غیره هم چنین تجربه‎ای وجود دارد. چه بسا اگر در این مورد هم بجز مهندس موسوی ، یک دانشمند و محقق کشورمان از سرنوشت این موجودات زنده در کپسول زیستی ابراز نگرانی می‌کرد اینقدر که اکنون در صدر اخبار سایتهای خبری قرار گرفته مورد توجه واقع نمی‌شد - هر چند که اکنون هم موضوع این موجودات نیست و سخنان فرد گوینده مهم بوده و حتی به زعم سایت ها با مزه!!! -   و اینجاست که مشخص می‌شود چقدر از فرمایش امیر مؤمنان علی علیه السلام که فرمود : انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال (به گفته بنگر و نه گوینده!) فاصله داریم!
این خبر فرصت مغتنمی است برای این تذکر که لازم است همه رسانه‌ها به دور از سیاسی کردن علم و دانش نتایج و سرنوشت تحقیقات علمی کشورمان را برای مردم ضمن پیگیری منتشر کنند و نهادهای ذیربط هم خود را در این موضوع مسئول بدانند.


و اما متن خبر به نقل از شبکه خبری ایران :

به گزارش شبکه ایران، میرحسین موسوی نسبت به سرنوشت "کرم"‌هایی که در راستای تحقیقات فضایی دانشمندان کشورمان به فضا فرستاده شدند، ابراز نگرانی کرده است!

آقای موسوی در دیدار خود با طیفی از اعضای سازمان مجاهدین، در سخنانی بامزه گفته است: "فکر نکنیم مردم گفته‌ها و اعمال ما را فراموش می کنند. مردم حتی نسبت به سرنوشت کرم‌ها و لاک‌پشتی که به فضا فرستاده شدند، حساسند و می خواهند بپرسند نتایج تحقیقات در مورد این حیوانات بی گناه به کجا انجامید؟"!

اشاره آقای موسوی به پرتاب اولین موجودات زنده در قالب کپسول زیست‌محیطی توسط کاوشگر 3 به فضا است که یکی از جدیدترین دستاورهای فضایی متخصصان جوان کشورمان در سال گذشته بود و توجه بسیاری از محافل خارجی را به خود جلب کرد.

این محموله زیستی در ایام دهه فجر سال 88 به فضا پرتاب شد که حاوی موجوداتی چون لاک پشت، کرم و موش و همچنین پنج ذره سلول بود.

البته نتایج این ابتکار، انتظار دانشمندان کشورمان را تامین نکرد چرا که بر اساس گزارش مهر در همان زمان، سه موجود زنده این محموله نابود شدند. به همین دلیل متخصصان کشورمان درصدند که در سال جدید دومین محموله زیستی را هم به فضا بفرستند.

گفتنی است که دانشمندان از حیواناتی نظیر نوعی از موش و کرم، به عنوان "حیوانات آزمایشگاهی" برای آزمایش دستاوردهای جدید خود و اطمینان از حاصل شدن نتایج موردنظر استفاده می کنند.

نخستین موجودی هم که توسط سفینه‌های فضایی به خارج از جو زمین فرستاده شد، یک "سگ" بوده است.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
-
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
0
0
اخلاق رسانه ای پیشکشتان (که خبر را آنطور که دوست دارید منتقل می کنید). اما کمی وجدان و شرف داشته باشید.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
0
0
من هرچی خوندم صحبت های مهندس رو چیزی که شما برداشت کردید رو ندیدم. اونجا گفته شده که مردم از شما سوال میکنند که سرنوشت اونها چی شد. یعنی مردم از مسئولین انتظار دارند که پاسخگو باشند. شما که مسئولیت رسانه ای دارید نباید خبر را به مضمون منتقل کنید.
گلچین
|
-
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
0
0
به نظر بنده اصلا آوردن همچین خبری در این سایت در خور سایت نیست.این خبر ربطی به صنوف دامپزشکی و بهداشتی و حمایت از حیوانات ندارد.شما نباید باهمچین مواردی زمینه سیاسی شدن را وارداین نشریه نمایید.
خودم
|
-
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
0
0
مدیرمسئول محترم لطفااگر ایرادی است دقیقا به کارخودتون مربوط شده.دقتبفرمائید.....متشکرم
فردا
|
-
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۴
0
0
واقعا براتون متاسفم که اینجوری راحت و آسون اخبار رو تحریف می کنید.
یکی از خوانندگان
|
-
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0

اینهمه موش و خرگوش و جانوران دیگر روزانه
در آزمایشگاه های کشور و سایر نقاط جهان
مورد تحقیق قرار می گیرند و هیچ خبری نیست.
جدا چرا باید در جهت اهداق سیاسی خود
به هر وسیله ای متوسل شد.
همین حدود دو هفته پیش خبری منتشر شد
که فردی در بخش خصوصی پودر کرم را تولید
می کند. در پرورش لارو برخی از انواع ماهیان
کرمها را خرد می کنند و به خورد آنها می دهند.
نظر شما
ادامه