کد خبر: ۱۸۰۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  رییس شبکه دامپزشکی شهرستان گلپایگان گفت: بیماری تب برفکی در جمعیت دام سبک در این شهرستان تاکنون منجر به تلف شدن بیش از دو هزار راس دام نابالغ (بره و بزغاله) شده است.

مسعود غفاری خسارات وارده را دو میلیارد ریال برآورد کرد.

وی گفت: این بیماری از اواخر اسفند ماه ‪ ۸۸‬در برخی از مناطق عربستان و پشتکوه این شهرستان شیوع پیدا کرده و با آنکه در دی ماه ‪ ۸۸‬طی طرح فاز بیستم، جمعیت دام سنگین و سبک شهرستان واکسینه شده ولی به خاطر شیوع تحت سویه جدید ‪ A-O‬این بیماری در این شهرستان شیوع پیدا کرده است.

وی افزود: این بیماری مسری می‌باشد و احتمال ادامه بیماری و تلفات در روزهای آینده وجود دارد.

همچنین بروز یک بیماری دامی در شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه وبویراحمد، منجر به مرگ بیش از هزار رأس دام شده است.
این بیماری که سرعت انتقال زیادی دارد باعث وارد آمدن خسارت زیادی به دامداران بی بضاعت این منطقه شده است.

فرماندار شهرستان بهمئی گفت: تاکنون بیش از یک هزار و 200 رأس دام در این منطقه از بین رفته اند.

یونس رضا پور افزود: این بیماری یک بیماری فراگیر است که حوزه جنوب را در بر گرفته و بخش وسیعی از دام های این شهرستان نیزبه این بیماری مبتلا شده اند.

وی بیان کرد: دام ها ظرف یک روز پس از ابتلا به این بیماری از بین می روند و کارشناسان اعلام کرده اند که این بیماری واکسن خاصی ندارد و قرار است در آینده ای نزدیک واکسن این بیماری تولید شود.

رضاپور یادآور شد: طی روزهای اخیر ستاد حوادث مترقبه شهرستان تشکیل شده است و اکیپ هایی از دامپزشکی استان و همچنین شهرستان بهبهان اقدام به واکسیناسیون دام ها نموده اند.

وی اضافه کرد: دام های تلف شده نیز از سوی اداره راه و ترابری دفن می شوند تا از شیوع عوارض احتمالی جلوگیری شود.

فرماندار بهمئی تصریح کرد: مردم این منطقه مردم بی بضاعت و محرومی هستند و دار و ندار و همه زندگی آنها همین دام هاست بر این اساس لازم است مسئولان به دامداران خسارت دیده کمک نمایند.

معاون اداره کل دامپزشکی استان نیز گفت: این بیماری سویه جدید تب برفکی به نام تب برفکی هندی است که از خارج از کشور وارد ایران و سپس از استان خوزستان به این استان وارد شده است.

رجب زاده افزود: این بیماری ویروسی است و به سرعت از طریق باد، هوا، علوفه آلوده و افراد انتقال می یابد.

وی بیان کرد: این بیماری صرفا یک بیماری دامی است و خطری برای انسان ندارد.

رجب زاده از دامدارن خواست تا از هرگونه ورود و خروج دام بدون رعایت موارد قرنطینه به دامداری ها خودداری و هرگونه مورد مشکوکی را از دامداری خارج کنند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضوی
|
-
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۵
0
0
(خطاب به کامنتی با نام مرتضوی) : لطفاً از ایراد اتهام به اشخاص حقیقی یا حقوقی بپرهیزید. نظر شما با عرض پوزش اصلاح شد! (حکیم مهر)
همه ما سخنان رهبر معظم را در مورد مفسد فی الارض بودن هر کسی که باعث ورود این بیماری به کشور بشود به یاد داریم .حال من نمی دانم که مسببین ورود این بیماری بابت سهل انگاری در این امر و ورود سویه جدید تب برفکی چه جوابی دارند .سیستان بلوچستان با برزیل تفاوت دارد و برای همین بازرسی و قرنطینه در انجا چندان مهم نیست؟؟؟؟
فل
|
-
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
0
0
رئیس قبلی بايد پاسخگوي سياسي مديريت كردن باشد. شخص ايشان مسئول واردات دام آلوده مي باشد
نظر شما
ادامه