کد خبر: ۱۷۵۷۶

‌محمود زین‌الدینی رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان با اشاره به اینکه خشکسالی‌های پیاپی‌، سوءتغذیه و استرس‌های غذایی از عوامل مهم تلفات دام در این شهرستان است، اظهار داشت: ضعف سیستم ایمنی بدن دام متعاقب سوءتغذیه می‌تواند سبب بروز و شیوع بیماری‌های ویروسی‌، باکتریایی و انگلی و ایجاد مشکلات عدیده در دامداری‌ها  شود.

وی یکی از عوارض خشکسالی و سوءتغذیه را کمبود ویتامین A در دام‌ها عنوان کرد و افزود: علائم کمبود این ویتامین در دام‌های بالغ مشخص است و این کمبود می‌تواند یکی از عوامل زمینه‌ساز اسهال بره‌ها و بزغاله‌ها و تلفات آنها باشد.

زین‌الدینی با اشاره به اینکه یکی از عوارض سوء‌تغذیه بروز بیماری باکتریایی از جمله پاستورلوز ‌در جمعیت گوسفند و بز در این شهرستان است، گفت: این بیماری می‌تواند متعاقب استرس‌های غذایی و شرایط بد غذایی در دام‌ها ایجاد و سبب تلفات شود.

رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان تلف شدن دام‌ها به علت خوردن اجسام خارجی و مواد غیر قابل هضم مانند پلاستیک‌، پارچه و... را از دیگر  مشکلات دامداری‌ها متعاقب تغذیه ناکافی دانست و بیان داشت: بیماری اسیدوز شکمبه و لنگش دام‌ها متعاقب تغذیه نادرست دام‌ها با غلات، کتوز، مسمومیت آبستنی و اکتیمای واگیر از دیگر علائم سوءتغذیه در دام‌ها هستند.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد دام‌های آبستن و شیروار از دام‌های خشک جدا شده و با علوفه مرغوب‌تر تغذیه شوند، افزود: یکی از عوارض خشکسالی ابتلای دام‌ها به بیماری‌های انگلی است که سمپاشی بدن دام‌ها، اماکن دامی و خوراندن داروهای ضد‌انگل در کاهش این بیماری‌ها مؤثر است.

این مسئول از دامداران شهرستان درخواست کرد تا در صورت مشاهده هر‌گونه مورد مشکوک مراتب را در نخستین فرصت از طریق شماره تلفن 4724401 در میان بگذارند تا کارشناسان اداره دامپزشکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به محل مورد نظر برسانند.

 

 

نظر شما
ادامه