کد خبر: ۱۷۴۵

حکیم مهر -  رئیس اداره آموزش، بررسی و مراقبت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: این استان با استفاده از روش تشخیص real time RT-PCR در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی این استان به عنوان نخستین استان استفاده‌کننده از این فناوری در کشور شناخته شد.

محمد رشتی‌باف در آستانه هفته سلامت در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: استفاده از این روش در حال حاضر فقط در مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی در تهران میسر است اما با تلاش محققان این مجموعه از این پس استان خراسان رضوی به عنوان نخستین استان این امکان را دارد تا سویه‌های مختلف بیماری مسری تب برفکی را از این روش شناسایی کند.
وی در مورد مزایای استفاده از این روش گفت: آزمایش مولکولی real time RT-PCR قادر است که به صورت کمی، تعداد اجرام ویروسی را بر اساس تعداد کپی‌های انجام شده از قطعه ژنوم مورد نظر شمارش کرده و بر اساس منحنی استاندارد که غلظت آن از پیش تعیین شده است، شمرده و شدت درگیری را نشان می‌دهد.
رشتی‌باف در ادامه افزود: روش مزبور نسبت به آزمایش مولکولی RT-PCR و PCR معمولی که فقط به صورت کیفی قادر است حضور یا عدم حضور قطعه ژنوم تکثیر شده را نشان دهد، ارجحیت داشته و از نظر حساسیت با روش کشت ویروس (تست طلایی) برابری می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: به ‌زودی روش یادشده در خراسان رضوی برای تشخیص ویروس آنفلوانزا نیز راه‌اندازی خواهد شد.
وی بیماری ویروسی تب برفکی را مسری‌ترین بیماری دامی خواند و اظهار داشت: مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م‌ها را از جمله علائم این بیماری است.

 

نظر شما
ادامه