کد خبر: ۱۶۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  دکتر حسینی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اظهاراتی درباره ماهی قرمز و لاک پشت های گوش قرمز داشته است. وی در این گفتگو لاک پشت های گوش قرمز را مهمترین عامل انتقال بیماریهای ویروسی (!) به انسان عنوان کرده است. این در حالی است که چنین مسئله ای اشتباه عنوان شده و امیدواریم تنها اشتباه خبرنگار ایسنا در انعکاس خبر سبب این اشتباه شده باشد!

متن کامل خبر :

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت:‌ به منظور رعایت نکات بهداشتی، ماهیان قرمز باید از مراکز معتبر با پلاکاردهای دامپزشکی خریداری شوند.

سعید حسینی  اظهار کرد: با توجه به جایگاهی که ماهی قرمز در ایام نوروز بین خانواده‌ها دارد، اداره کل دامپزشکی طی سه سال گذشته، نظارت و بازرسی از مراکز عرضه ماهیان قرمز را آغاز کرده است.

وی با اشاره به نظارت بهداشتی دامپزشکی از ماهیان قرمز تصریح کرد: سازمان دامپزشکی در تمام مراحل تولید، نظارت کامل بر نحوه پرورش آبزیان، طیور، دام و زنبور عسل دارد.

حسینی در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و آبزیان و از جمله ماهی قرمز گفت: با توجه به آزمایشات صورت گرفته، بیماری مشترک قابل توجهی بین انسان و آبزیان مشاهده نشده است و این در حالی است که این مهم به معنای عدم وجود بیماری یا احتمال خطر برای انسان نیست، چراکه لمس کردن ماهی می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های پوستی شود.

وی در رابطه با مهم‌ترین راه‌های شناسایی ماهی سالم افزود: عدم تحرک، عدم برجستگی چشم‌ها، نبود خال‌های سفید و سیاه روی بدن و باله‌های ماهی قرمز و عدم وجود زخم از جمله مشخصاتی است که به راحتی ماهی سالم را از ناسالم متمایز می‌سازد.

حسینی با تاکید بر عدم خرید لا‌ک‌پشت گوش قرمز از مراکز عرضه ماهی قرمز تصریح کرد: لاک‌پشت‌های گوش قرمز، مهم‌ترین عامل انتقال بیماری‌های ویروسی به انسان هستند، از این‌رو هرگز نباید از آن‌ها در کنار ماهی قرمز نگه‌داری کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در پایان با اشاره به این که آب ظرف ماهی باید روزی یک‌بار تعویض شود، افزود: نگه‌داری ماهی در دمای 15 درجه سانتی‌گراد و در ظرف درباز از جمله مهم‌ترین نکاتی است که باید حتما در نگه‌داری ماهیان قرمز مورد توجه قرار گیرند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
معصومه
|
-
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
0
0
لاک پشت من روی سرش یک لک سفید داره خواهش میکنم جواب بدین
نظر شما
ادامه