کد خبر: ۱۶۰۲

حکیم مهر -  مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان، این استان را قطب تامین‌کننده گوشت قرمز کشور توصیف کرد و گفت: واردات گاوهای پاکستانی و هندی به کشور از ‪ ۲‬هزار راس در سال ‪ ،۸۳‬به ‪ ۳۵‬هزار راس در ‪ ۹‬ماهه اول سال جاری رسیده است.

غلامرضا سرگزیروز افزود: با توجه به میزان دام سنگین تولیدی در کشورهای هند و پاکستان، مرز ایران و پاکستان می‌تواند محل مناسبی یرای تامین گوشت مورد نیاز کشور باشد.

وی ادامه داد: تنها در یکی از استان‌های هند، ‪ ۲۶‬میلیون دام سنگین وجود دارد که باید از این شرایط استفاده شود.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: گاوهای نژاد سیستانی و دشتیاری که از نژادهای منحصر به فرد بومی محسوب می‌شوند، با گاوهای وارداتی از پاکستان، هندوستان، چین و برزیل از یک واریته (فنوتیپی) آسیایی هستند.

سرگزی از انسداد مرزهای پاکستان و ایران خبر داد و گفت: انسداد مرزها از سال جاری آغاز شده و تلاش می‌شود از ورود دام‌های غیرقانونی به کشور جلوگیری شود.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با تاکید بر سلامت بالینی دام‌های مرتع نسبت به دام‌های جایگاه، اظهار داشت: دام‌های وارداتی پاکستانی و هندوستانی اغلب جزو دام‌های مرتع هستند که مقاومت بیشتری به آلودگی دارند گفتنی است براساس آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، ‪ ۲۲۷‬میلیون دلار گوشت گاو در سال جاری وارد شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ‪ ۶۳‬درصد افزایش داشته است.

همچنین در هشت ماهه امسال ‪ ۵۵‬هزار و ‪ ۶۰۰‬تن گوشت بی‌استخوان یخ زده از نوع گاو به ارزش ‪ ۲۲۷‬میلیون و ‪ ۷۰۰‬هزار دلار با سهم ‪ ۰/۱۸‬درصدی وزنی و ‪۶۹‬ /‪ ۰‬درصدی ارزشی از کل واردات کشور وارد شده است.

گفتنی است، قیمت متوسط یک کیلو از این نوع گوشت وارداتی چهار دلار بوده که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ‪ ۳/۷‬دلار بود.

یادآور می‌شود، واردات گوشت بی‌استخوان یخ زده از نوع گاوی به کشور طی هشت ماهه امسال از نظر وزن و ارزش بترتیب نشانگر افزایش ‪ ۴۹/۸۰‬و ‪۶۳/۸۳‬ درصدی است.

 

نظر شما
ادامه