کد خبر: ۱۴۹۶

حکیم مهر -  ایسنا نوشت : افزایش بی‌رویه تعداد سگ‌های ولگرد در برخی مناطق ارومیه دغدغه‌ای است که این روزها شهروندان را نگران کرده است؛ به گونه‌ای که در برخی از نقاط شهروندان با ترس ناشی از وجود سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

وجود تعداد قابل توجهی سگ‌های ولگرد در حاشیه و سطح این شهرستان و احتمال انتقال بیماری‌های مشترک نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز و... از این‌ حیوانات به انسان نگرانی مردم را برانگیخته است. از طرفی ترس حمله و گزش به انسان از سوی سگ‌های ولگرد در موارد عدیده‌ای منجر به مجروح شدن بالاخص در اطفال شده است که موجب سلب آسایش عمومی و احساس ناامنی در برخی از مناطق این شهرستان شده است.

یکی از شهروندان ارومیه‌ای در این خصوص می‌گوید: اکثر روزها هنگام ورزش صبحگاهی در خارج منزل با سگ‌های ولگردی روبرو می‌شوم که بی‌دلیل به سمت مردم حمله‌ور می‌شوند.

حامد نابغی ادامه می‌دهد: در چند روز گذشته، صبح زود هنگام خروج از منزل مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گرفتم که خوشبختانه از مهلکه جان سالم به در بردم.

یکی دیگر از شهروندان تصریح کرد: تاکنون چندین بار سگ‌های ولگرد با اتومبیلم برخورد کرده که خسارات فراوانی به اتومبیلم وارد شده است.

عباس خویی افزود: وجود این حیوانات ولگرد علاوه بر این که چهره شهر را نازیبا می کند، موجب ترس کودکان و دیگر افراد نیز شده است.

در این زمینه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با بیان اینکه طی سال گذشته 406 مورد گزیدگی توسط حیوانات ولگرد در ارومیه صورت گرفته است، افزود: بیشترین درصد حیوان گزیدگی در این شهرستان از طریق سگ و به میزان 88.6 درصد است.

دکتر دهقان تصریح کرد: 77.8 درصد گزیدگی‌ها مربوط به مردان و 22.2 درصد مربوط به زنان است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین و در عین حال خطرناکترین بیماری که به واسطه گزش اینگونه حیوانات به ویژه سگ به انسان منتقل می شود هاری است اظهار کرد: هنوز موردی در رابطه با ابتلا به هاری یافت نشده است.

وی با اشاره به اینکه تردد صدها قلاده سگ در شهر ارومیه سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد، اظهار کرد: در صورت عدم توجه به موارد حیوان گزیدگی احتمال بروز هاری با توجه به عدم کنترل کامل بیماری در حیوانات اهلی و وحشی وجود دارد.

وی از انجام 5 نوبت واکسن ضد هاری به عنوان مرحله اصلی درمان فرد گزیده شده نام برد و افزود: درمان این افراد کاملاً رایگان صورت می‌گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عدم آگاهی کافی افراد گزیده شده در خصوص بیماری هاری و اهمیت درمان به موقع، امتناع از انجام یا ادامه واکسیناسیون، مهاجرت یا مسافرت فرد گزیده شده و عدم اعلام محل اقامت جهت پیگیری نوبت‌های بعدی واکسیناسیون را از جمله مشکلات این نهاد عنوان کرد و افزود: تقویت برنامه‌های آموزشی جهت ارتقاء سطح آگاهی مردم در زمینه اهمیت بیماری، راه‌های سرایت و جلوگیری از ابتلا به بیماری، حفاظت و حالت تدافعی جهت جلوگیری از حیوان گزیدگی را راهکارهای مقابله با این مشکلات دانست.

دیلمقانی، رییس اداره دامپزشکی آذربایجان‌غربی نیز با بیان اینکه طی شش ماه گذشته 4876 قلاده سگ توسط این نهاد واکسینه شده‌اند، تصریح کرد: واکسیناسیون سگ‌های گله، نگهبان و صاحب دار رایگان صورت می‌گیرد اما با این حال این اداره توان واکسینه کردن سگ‌های ولگرد را ندارد.

وی با اشاره به اینکه هیچ کدام از حیوانات ولگرد واکسینه نمی‌شوند اظهار کرد: ایجاد پانسیون حیوانات ولگرد، عقیم کردن، استفاده از داروهای انگلی و واکسیناسیون توسط دامپزشکان مربوطه روش مناسب برای مقابله با مشکلات است.

دیلمقانی به غیر انسانی بودن قتل عام حیوانات ولگرد اشاره و افزود: حیوانات هرچقدر هم از نظر ما کثیف، خطرناک و بیماری‌زا و... باشند موجودات زنده هستند و به عنوان موجود زنده ساده‌ترین و ابتدایی ترین حقشان حق زندگی کردن است.

وی ادامه داد: کشتار دسته جمعی حیوانات ولگرد نقض حقوق حیوانات است.

وی افزود: کشورهایی که از کشتن جمعی، جمع‌آوری، عقیم‌سازی و واگذاری حیوانات ولگرد استفاده می‌کنند نتوانسته‌اند به طور کامل شهرهای خود را از وجود این حیوانات ولگرد پاکسازی کنند و همواره با وجود آنها در سطح شهرها روبرو هستند و در مسیر جمع‌آوری و واگذاری با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که از جمله این مشکلات می‌توان به تعداد و هزینه نگهداری از حیواناتی که در پناهگاه‌ها منتظر واگذاری هستند آن چنان زیاد می‌شود که مسوولان این کشورها مجبور هستند روزانه هزاران سگ و گربه ولگرد را به طور دسته جمعی در اتاق‌های گاز بکشند و این عمل تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

مدیرعامل شرکت اروم ارش، به عنوان یکی از شرکت‌های خدماتی با بیان اینکه بیشترین میزان سگ در منطقه یک شهرداری ارومیه مشاهده شده است، ادامه داد: ازدیاد سگ‌ها در این منطقه به دلیل کوهستانی بودن آن است.

وی افزود: رهاسازی سگ‌های خانگی و نگهبان (دامداری‌ها و باغ‌ها) توسط صاحبانشان هنگام شب موجب شده که این سگ‌ها با دیگر سگ‌های ولگرد در کوچه و خیابان‌های این شهر پرسه بزنند و به عابران حمله کنند.

وی با اشاره به اینکه 3 هزار قلاده سگ توسط این شرکت معدوم شده است، افزود: شهرداری برای معدوم کردن هر یک قلاده سگ 30 هزار تومان اعتبار اختصاص می‌دهد.

یک مسوول شهرداری ارومیه هم گفت: تلف کردن این سگ‌ها به صورت کاملاً بهداشتی صورت می‌گیرد و نمایندگانی از شهرداری، جهت نظارت بر تحویل لاشه حیوان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه عموم شهروندان از قتل عام سگ‌های ولگرد رضایت کامل دارند اظهار کرد: برخی نیز این عمل را غیر انسانی قلمداد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل ازدیاد سگ‌ها در داخل شهر سردی هواست، افزود: این حیوانات به دلیل گرسنگی به زباله‌های شهری روی می‌آورند که شهرداری برای حل این معضل سطل زباله‌هایی نازل‌تر از قیمت بازار در اختیار شهروندان قرار داده است.

 

 

نظر شما
ادامه