کد خبر: ۱۴۹۱

حکیم مهر - خبرگزاری مهر نوشت:

مرگ مشکوک یک نفر بر اثر ویروس تب کریمه کنگو باعث شد تا علاوه بر ایجاد فضای روانی در استان لرستان بر اثر این بیماری برخی شایعات نیز در زمینه مرگ چهار نفر بر اثر این بیماری در استان شکل بگیرد. این موضوع تا جایی پیش رفت که در طول یک ماه اخیر عمده قصابی های استان لرستان به حالت نیمه تعطیل و خلوت درآمد تا مردم استان لرستان که در زمینه مصرف گوشت یکی از استانهای پیش رو هستند قید استفاده از این کالا را بزنند.

 وی با تاکید بر اینکه برای اطلاع رسانی شفاف باید با متخصصان صحبت شود، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 50 درصد بیماریهای موجود که بالغ بر 800 مورد می شوند بین دام و انسان مشترک است. مدیر کل دامپزشکی استان لرستان ادامه داد: ما به عنوان متولی حوزه دامپزشکی استان فقط اجازه اظهار نظر در زمینه دام و بیماریهای آن را داریم و بیماری هایی نیز که به انسان بازمی گردد در حوزه دیگر دستگاهها از جمله علوم پزشکی است و ما نباید اظهار نظر کنیم.

گودرزی در مورد بیماری تب کریمه کنگو و عدم مصرف گوشت از سوی مردم این استان نیز عنوان کرد: یکی از نکاتی که ما روی آن تاکید داریم این است که پس از ذبح دام با توجه به فعل و انفعالاتی موسوم به "جمود نعشی" که در گوشت صورت می گیرد و باعث ترشع اسید سیتریک دو درصد می شود هیچ ویروسی تاب مقاومت در برابر این اسید را نخواهد داشت. وی تصریح کرد: از سوی دیگر ویروس تب کریمه گنگو با حرارت و نگهداری در یخچال از بین می رود و در نهایت حتی در احتمال مبتلا شدن به تب کریمه کنگو از طریق گوشت یک در صد هزار هم نیست.

مدیر کل دامپزشکی استان لرستان با تاکید بر اینکه احتمال ابتلا به این بیماری از طریق گوشت یک احتمال یک در صد هزار هم نمی شود، خاطر نشان کرد: هنوز به جز یک مورد هیچ آزمایشگاهی ویروس تب کریمه کنگو را در برخی افراد مشکوک تایید نکرده است. گودرزی با تاکید بر اینکه تنها راه انتقال این بیماری از طریق گوشت نیست، یادآور شد: این بیماری راههای انتقال مختلفی دارد که یکی از آنها گزش کنه است. وی استفاده از خون آلوده را یکی دیگر از راههای انتقال بیماری دانست و بیان داشت: یکی از مهم ترین مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد انتقال بیمارستانی ویروس تب کریمه کنگو است.

مدیر کل دامپزشکی استان لرستان در زمینه برخی شایعات در مورد ورود دام زنده آلوده به استان نیز به خبرنگار مهر گفت: تحت هیچ عنوانی در طول سه ماه اخیر هیچ گونه واردات دام زنده از استانهای دیگر به لرستان صورت نگرفته است. گودرزی با تاکید بر ممنوعیت واردات دام زنده، گفت: به منظور تامین سلامت جامعه با ابلاغ به همه استانها تاکید شده است که هیچ استانی حق ندارد دام زنده را وارد لرستان کند. وی با تاکید بر اینکه این ویروس در دام ها علائم خاصی ندارد، عنوان کرد: از سوی دیگر این بیماری اصلا قابلیت تبدیل شدن به یک اپیدمی را ندارد.

مدیر کل دامپزشکی استان لرستان در پایان در زمینه استفاده از گوشت در میان مردم نسبت به سالم بودن آن اطمینان داد و گفت: هر کسی که نسبت به یک گوشت مجوز دار موجود در قصابی ها مشکوک است من به عنوان مدیر کل دامپزشکی استان لرستان داوطلبانه آن را امتحان خواهم کرد.
همچنین شبکه خبر دانشجو نوشت :

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری آندمیک است که در استان وجود دارد اما فاقد قابلیت اپیدمی است.

یار احمدی عصر دوم اسفند ماه در جلسه کارگروه سلامت استان که در استانداری لرستان برگزار شد، اظهار داشت: ویروس تب کریمه کنگو از 15 سال قبل وارد ایران شده و در نقاط مختلف کشور و لرستان وجود دارد، اما به گونه ای نیست که بتواند به یک باره منطقه عظیم یا قسمتی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث نگرانی شود.

وی متذکر شد:‌ بیماری تب کریمه کنگو آندمیک کشورمان است و همواره خطر بروز آن به صورت تک گیر وجود دارد.

یار احمدی آمار افراد شناسایی شده مبتلا به ویروس کریمه کنگو در کشور را از ابتدای سال تا کنون 168 نفر اعلام کرد و افزود: دو نمونه از این افراد مربوط به لرستان بوده که یک مورد در ابتدای سال و مورد دیگر هفته گذشته در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: چون این بیماری جزء بیماری های منطقه لرستان نیست، متاسفانه جزء تشخیص های اولیه اطبا استان قرار نمی گیرد که بنابر ضرورت امر در تلاش هستیم با آموزش و اطلاع رسانی اهمیت تشخیص سریع بیماری را به پزشکان انتقال دهیم.

وی تصریح کرد: طی سه هفته اخیر 23 نمونه گیری از بیماران مشکوک به تب کریمه کنگو که به دلیل وجود هر گونه علائم نظیر تب یا خونریزی به مراکز درمانی مراجعه کرده اند، صورت پذیرفته که پس از ارسال نمونه ها به تهران خوشبختانه جواب نمونه های ارسالی از استان منفی بوده است؛ با این وجود چون موارد یاد شده در گروه مشکوک قرار داشتند،‌ اقدامات کنترلی مورد نیاز انجام شده است.

یاراحمدی تاکید کرد: هوشیاری سیستم بهداشتی، درمانی، مراقبتی و بیمارستانی برای مقابله با تب کریمه کنگو ضروری است تا در صورت مشاهده بیماری از انتقال ویروس از انسان به انسان که شدیدتر از انتقال دام به انسان است جلوگیری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: شایعاتی در خصوص واردات دام آلوده به استان وجود داشت که پس از یک هفته بررسی هیچ موردی از دام وارداتی آلوده در استان مشاهده نشد.

وی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که از طریق کنه یا ارتباط مستقیم با پستانداران اهلی یا وحشی به انسان سرایت می کند،‌ خاطرنشان کرد: ویروس این بیماری یک ویروس ضعیف است که پس از نگهداری گوشت تازه در دمای 2 تا 4 درجه یخچال به مدت شش ساعت از بین می رود.

سید حسین صابری، استاندار لرستان نیز در این جلسه اقدامات به موقع تیم بهداشت و درمان استان بویژه دانشگاه علوم پزشکی را در انجام موارد پیشگیری و بهداشتی تب کریمه کنگو قابل تقدیر دانست و توصیه کرد: باید تلاش شود مسائل ایمنی و بهداشتی در مصرف گوشت رعایت شود.

وی باتاکید بر اینکه مصرف گوشت از هر نوعی باید با احتیاط انجام شود، ‌افزود: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری غیر قابل پیش بینی است.

صابری از مصرف بالای گوشت قرمز در استان لرستان به عنوان یک مسئله زیانبار یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه میزان مصرف گوشت قرمز در استان بیش از مصرف کشوری است که ضرورت دارد به عنوان یک کار مطالعاتی و پژوهشی تلاش شود میزان مصرف گوشت قرمز در استان کاهش یابد.

استاندار لرستان گفت: در صورت کاهش مصرف گوشت در استان که بدون رعایت اصلاح الگوی مصرف استفاده می شود، نه تنها هزینه سرانه زندگی کاهش می یابد بلکه از میزان مراجعان و تراکم بیماران بخش های قلبی و عروقی کاهش می یابد.

 

نظر شما
ادامه