کد خبر: ۱۴۵۴۵

حکیم مهر - رئیس شبکه دامپزشکی رودسر از آمادگی هفت گروه ثابت و سیار بازرسی دامپزشکی این شهرستان در روز عید قربان خبر داد.
 به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، حمید سر هندی در جلسه دامپزشکی این شهرستان با تبریک فرا رسیدن ماه ذی‌الحجه و عید سعید قربان، اظهار کرد: برای حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تامین بهداشت عمومی، گروه‌های بازرسی دامپزشکی سازماندهی شده‌اند.

به گفته وی، این گروه‌های بازرسی دامپزشکی در قالب هفت گروه ثابت و سیار از اذان صبح تا 13 بعد از ظهر برای ارائه خدمات آماده هستند.

این مسئول، با اشاره به اینکه مردم می‌توانند دام‌های قربانی خود را در تمام کشتارگاه‌های دام شهرستان ذبح کنند، تصریح کرد: با توجه به وجود بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، رعایت نکردن نکات بهداشتی می‌تواند سلامت جامعه را به خطر اندازد.

وی، به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد و متذکر شد: این بیماری از طریق دام زنده مبتلا به انسان سرایت می‌کند که در 50 درصد مواقع منجر به مرگ انسان می‌شود.

به گفته رئیس شبکه دامپزشکی رودسر، بیماری‌هایی نظیر بروسلوز یا تب مالت تنها با دست زدن به اندام‌های آلوده حیوان مانند پستان، جفت،رحم و ... قابل انتقال به انسان هستند.

وی، به بیماری‌هایی مانند سل، شاربن «سیاه زخم» و ... اشاره کرد و افزود: در اثر رعایت نکردن موارد بهداشتی هنگام ذبح دام این بیماری‌ها به انسان منتقل می‌شود.

سرهندی، به موارد پیشگیری از انتقال بیماری توسط گوشت و آلایش‌ها مانند کبد، ریه ، کلیه ،قلب به انسان اشاره کرد و گفت: گوشت را حداقل به مدت 48 ساعت و آلایش‌ها را به مدت 24 ساعت در داخل یخچال نگه‌داری کنند.

وی با اشاره به حفظ سلامتی شهروندان، خاطرنشان کرد: شهروندان دام‌های نذری عید قربان را در کشتارگاه‌های مجاز با نظارت بازرسی بهداشتی کشتارگاه‌ها ذبح کنند و یا از خدمات گروه‌های سیار بازرسی دامپزشکی استفاده کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی رودسر، لاغری مفرط دام، ترشحات آبکی و چرکی از چشم و بینی، اسهال، نفخ، ظاهر ژولیده و لنگش را از نکات مهم در هنگام خرید دام زنده دانست که باید از خرید آن خودداری شود.

وی از همکاری مردم رودسر قدردانی کرد و متذکر شد: شماره تلفن‌های شبکه دامپزشکی رودسر 0142-6230071 و تلفن گویای 1512 برای پاسخگویی به شهروندان آماده است.

سرهندی، یادآور شد: بازرسان ما آمادگی بازرسی و تأیید گوشت قربانی در مراکز بهزیستی، کمیته امداد و دیگر نهادها را دارند.

گفتنی است حمید سرهندی مدیر نمونه استانی در روز دامپزشکی امسال انتخاب شد.

 

 

نظر شما
ادامه