کد خبر: ۱۴۳۰۳
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
این بلاتکلیفی ها و بی نظمی ها موجب گردیده تا با آبروی حرفه ای ما نیز در استانها بازی شود، بعنوان مثال در طول دو سال اخیر حتی یک ریال هم برای شورای نظام دامپزشکی استان ما در نظر نگرفته اند و این خوب نیست، اینکه ما چطور در طی این مدت توانسته ایم هزینه های خودمان را بپردازیم خود حکایتی است طولانی...

حکیم مهر - گفتگوی مکتوب حکیم مهر با دکتر حامد گنجعلی

 

 

حکیم مهر : ضمن سلام و تشکر از وقتی که در اختیار حکیم مهر قرار دادید. لطفاً در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید و از مسئولیت فعلی خود بگویید.

 

بنده حامد گنجعلی  دانشجوی دوره تخصص بافت شناسی هستم که در سال 1379در دوره دکترای حرفه ای دامپزشکی دانشگاه ازاد واحد ارومیه پذیرش و در سال 1385 از ان دانشگاه فارغ التحصیل شدم . در سال 1390 در از مون سراسری ودانشگاه ازاد دوره تخصص شرکت نمودم که در ازمون تخصص دانشگاه ازاد اسلامی  به عنوان رتبه اول کشوری و در ازمون تخصص دانشگاههای دولتی ،دررشته بافت شناسی دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شدم و در حال حاضر در حال تحصیل در دوره تخصص بافت شناسی ان دانشگاه می باشم.همچنین در سال 1387 در انتخابات نظام دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان شرکت نمودم که براساس اعتماد همکاران عضو شورای نظام دامپزشکی استان و بعد از آن بعنوان رئیس نظام دامپزشکی استان انتخاب گردیدم که در آن ایام فکر میکنم جوان ترین رئیس نظام دامپزشکی کشور بودم. در حال حاضر علاوه بر امورات نظام دامپزشکی در دانشگاههای استان نیز مشغول به تدریس هستم.

 

حکیم مهر : با پدیده قاچاق دام با توجه به موقعیت استان چه می کنید؟!

 

استان سیستان و بلوچستان بعنوان وسیع ترین استان کشور،دارای بیشترین تعداد واحد اپیدمیولوژیک دامی در کشور و دارای مرزهای وسیع با دو کشور افغانستان و پاکستان است، در حال حاضر بدلیل ایجاد دیوار مرزی امکان قاچاق دام به استان و در نتیجه کشور وجود ندارد و در عوض  براساس مقررات سازمان دامپزشکی کشور دامهایی که از معابر مجاز وارد کشور میگردند بلافاصله بمنظور طی دوران قرنطینه به مراکز قرنطینه موقت هدایت شده و با انجام خدمات دامپزشکی (پلاک کوبی،سم پاشی،واکسیناسیون و...) و طی دوران قرنطینه(14تا23روز) برای کشتار و بسته بندی به کشتارگاههای منطقه هدایت می شوند، گوشت کشتار شده در شرکت های بسته بندی گوشت بسته بندی شده و محصولات انها در حالیکه در دمای -18 درجه نگهداری می شوند به سراسر کشور عرضه میگردند. لذا به دلیل امکان عرضه گوشت بصورت بسته بندی ودیوارمرزی ایجاد شده،قاچاق دام درحال حاضر منطقی نیست.

 

حکیم مهر : مهمترین کاری که در زمان مسئولیت شما انجام شده یا قرار است انجام شود چیست؟

 

مهمترین دغدغه ما شروع کار، گمنامی رشته دامپزشکی و فعالیتهای همکاران ما در جامعه و حتی در بین مسئولین استانی بود برای رفع این مشکل در همان روزهای نخستین  تصمیم گرفته شد تا در شورای نظام دامپزشکی استان کمیته روابط عمومی تشکیل گردد، تا به امروز تبلیغات خوبی از دل این کمیته صورت گرفته اگرچه  خودمان قبول داریم که برای شناسایی رشته دامپزشکی و فعالیت هایی که همکارانمان انجام میدهند نیاز به کار و تلاش بیشتری است. همچنین بمنظور نزدیک نمودن علم و عمل پس از ایجاد دانشکده دامپزشکی در دانشگاه زابل بلافاصله نمایندگانی از دانشجویان رشته های مختلف ان دانشکده توسط نظام دامپزشکی استان انتخاب گردید تا این نمایندگان واسطه بین دانشجویان عزیز و شورای نظام دامپزشکی استان باشند.همچنین به دلیل وسعت استان ودوری شهرستانها ازمرکز ،درهریک از شهرستانها رابط نظام دامپزشکی استان تعیین گردید که این رابطین تمام امورات نظام دامپزشکی استان را بصورت افتخاری در حوزه سکونتشان انجام می دهند که می بایست از همه انها تشکر و تقدیر نماییم.

 

حکیم مهر : با توجه به بیماریهای منتقله از طریق ورود دام و گوشت، از سختی کار دامپزشکان بگویید.

 

به نظر بنده بهترین و ارزانترین راه جلوگیری از اشاعه بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام قرنطینه منظم و هدفمند است که بالاحق و انصاف در سالیان اخیر بحث قرنطینه در استان ما با جدیت انجام و نتیجه ان نیز محسوس بوده است .بگونه ای که موارد وقوع انسانی بیماریهایی نظیر تب کریمه کنگو،هاری،بروسلوز و....  درسالیان اخیر بشدت کاهش یافته ،از طرفی بدلیل عدم امکان انتقال دامهای استان  به سایر استانها بصورت زنده، صنعت گوشت استان  نیزمتحول گردیده و بسته بندی های گوشت و صنایع مربوطه بسرعت رشد نموده که خود موجب اشتغالزایی  بسیاری از افراد بومی و سایر دوستان شده،همچنین ارسال گوشت بصورت بسته بندی و منجمد بدلیل انکه در مراحل مختلف تحت نظارت چندین دکتر دامپزشک و ناظر شرعی قرار دارد، از نظر سلامت ومسایل  شرعی بسیار مناسب تراست.

 

حکیم مهر : نظر شما درباره بلاتکلیفی نظام دامپزشکی و ضرری که صنف از این کشمکش‎ها می‎کند چیست؟

 

واقعیت قضیه این بلاتکلیفی که میفرمایید بیشترین ضرر را به نظامهای استانی بخصوص نظامهایی مثل استان ما که دارای بخشهای خصوصی زیادی نیستند زده است ، در هر حال همکاران و دوستانی که با رای و اعتمادشان به بنده و همکارانم  این مسئولیت را برعهده ما گذاشته اند از ما انتظاراتی نیز دارند که این بلاتکلیفی ها و  بی نظمی ها موجب گردیده تا با آبروی حرفه ای  ما نیز در استانها بازی شود، بعنوان مثال در طول دو سال اخیر حتی یک ریال هم برای شورای نظام دامپزشکی  استان  ما در نظر نگرفته اند و این خوب نیست، اینکه ما چطور در طی این مدت توانسته ایم هزینه های خودمان را بپردازیم خود حکایتی است طولانی اما به نظربنده سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی با همکاری و همیاری هم  می توانند براین مشکلات فایق امده و این رشته و فعالیتهای وسیع انرا به مردم بشناسانند، باید قبول کرد که ما سربازان گمنام عرصه سلامت کشور هستیم که تنها همکاری و همیاری بین این دوسازمان میتواند ما را به جامعه وکشور بیشتر بشناساند.  تنها زمانی ما می توانیم بمانند سایر نظامهای کشوری قدرتمند عمل نماییم که درکنار سازمان دامپزشکی کشور قرار بگیریم و زمانی سازمان دامپزشکی کشور می تواند در بین بخشهای خصوصی نفوذ نمایدکه همراه سازمان  نظام دامپزشکی کشور باشد،  یادمان باشد که  مردم در خارج از جامعه دامپزشکی به همه فعالان سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی یک عنوان میدهند و انهم دامپزشک است و بس، پس می توان با تعامل بیشتر بین بزرگواران به روزهای بهتر فکر کرد.

 

حکیم مهر : با تشکر مجدد. کلام پایانی شما؟

 

در اخر ضمن تشکر از شما و تمامی تلاشگران این عرصه و قدردانی از وقتی که به من دادید میخواهم بیان کنم که استان سیستان و بلوچستان به عنوان وسیع ترین استان کشور دارای بیشترین تعداد واحد اپیدمیولوژیک دامی در کشور است و از طرفی واردات  دام و بنادر صیادی وپرورش میگو و سایت گواتر ومرغداری های عظیم و.... موجب گردیده تا بدان برزیل کوچک بگویند ، از طرفی به دلیل تمامی مسایل فوق و شرایط اقلیمی و مکانی ،به این استان خط مقدم مبارزه علیه بیماریهای دامی و انسانی نیز می گویند،لذا من از تمامی همکاران عرصه سلامت میخواهم تا به این منطقه به همین دیدگاه بنگرند. همچنین از همه همکارانم در همه جای کشور وخصوصا همیاران و همکاران پرتلاشم که دربخشهای دولتی و خصوصی این  استان  پهناور مشغول فعالیت هستند تشکر کرده و خداقوت می گویم و پیشاپیش فرارسیدن هفته دامپزشکی را به همه آن عزیزان و خانواده های ایثارگرشان تبریک می گویم و از زحمات جناب اقای دکتر سرگزی مدیرکل اسبق و جناب آقای دکتر حسینی مدیر کل  دامپزشکی استان که در تمام این سالها در کنار ما بودند نیز تشکر مینمایم، بی شک بدون کمکهای این عزیزان طی این مسیر برای ما سخت تر می گشت، باارزوی بهترینها برای شما عزیزان عرصه رسانه.

 

 

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
0
2
لطفا در مسائل صنفی ..... نکنید. برزیل کوچک یعنی چه؟ هر استانی اسم دارد!-
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
0
2
جالب بود، تا حالا فکر می کردیم خوزستان برزیلته!!، نگو سیستان بوده!
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
0
2
جناب پرفسور پر ادعا برزيل كوچك سيستان و بلوچستان؟
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
0
2
من هم استفاده از این القاب را در یک مصاحبه رسمی برای یک استان کشور نمی پسندم. برزیل کوچک دیگر چه معنایی دارد؟ مگر خدایی نکرده ما دچار بیماری ((خود کم برزیل بینی)) هستیم؟؟!!
دوست
|
-
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
0
2
آقای آراسب به کل بگو چی می پسندی عزیزجان ما بدونیم در کل هیچی رو نمی پسندی ساز مخالف نزن اینقدر برادر من
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
0
0
آقاي دكتر
خدا....... آنهايي كه نظام رابه اين راه كشاندند.- عماد
دامپزشک
|
-
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
1
جناب اقای «دوست»
حق با دکتر دباغ هست و شما ساز مخالف می زنید. یک مصاحبه رسمی ، جای حرفهای سبک نیست. ایجا جای شوخی نیست. ایشان به خاک کشور خود بی احترامی میکند.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
0
1
می گویند دو نفر انسان را بدبخت می کند، ((دوست)) نادان و دشمن دانا !!
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
0
0
واقعا متاسفم برای ...........
جناب اقای دکتر به.........ما به گفتن سیستان وبلوچستان و میهنمان افتخارمیکنیم به قدمت تاریخی چند هزارساله و سرسبزی گذشته وبودن سیستان بعنوان انبارغله ایران نه به برزیلی که قدمتش به 100سال هم نمیرسد.
یه سوال؟ واقعا کی شمارو رئیس نظام دامپزشکی استان وکدوم استان قرارداده؟
برزیل یا سیستان وبلوچستان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟-
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
0
0
افراط و تفریط درست نیست، قدمت برزیل به 100 سال نمیرسد؟ دوست عزیز گویا منظورشان زمان استقلال برزیل از پرتغال بوده، البته احتمالا!!
خیلی در قید و بند این گونه تاریخ بازی ها نباید بود، اگر این طرز تلقی درست بود، اکنون یونان و ایتالیا و پرتغال قوی ترین دول دنیا بودند!! اقتصاد برزیل کنونی از پرتغالی که زمانی مستعمره آن بود به شدت قوی تر است.
در حال حاضر برزیل جزو قدرت های نوظهور اقتصادی (کشورهای بریکس) است که قسمت اعظم اقتصاد دنیا را در دست دارند.
در خصوص دامپزشکی هم که مدت هاست ایران از کشتارگاه های این کشور استفاده می کند و رابطه تجاری برقرار است.
برزیل به عنوان الگو کشور مناسبی است، ای کاش دوستان پیشرفت عظیم این کشور را در 20 سال اخیر بررسی کنند، به عنوان هدف حد واسط البته.
البته در هر صورت تشبیه ایشان (رییس نظام دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان) خیلی مناسب نبود.
حکیم مهر
|
-
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
0
0
بسمه تعالی. انتخاب تیتر به مصاحبه شونده محترم ارتباطی ندارد و حکیم مهر از متن مصاحبه ایشان تیتر را انتخاب نموده است.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۹
0
0
......خداوند همشونو حفظ كناد
حامدگنجعلی
|
-
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
0
0
سلام-دوستان و همکاران گرانقدرم،تیتر مصاحبه مذکور ربطی به نظروعقیده من نداشته وتوسط دوستان حکیم مهر انتخاب گردیده است. من همواره به گوشه گوشه خاک مقدس وخاصا استان عزیزم، افتخار کرده وبهترینها را برایش ارزومندم.تشبیه سیستان و بلوچستان به برزیل کوچک تنها به دلیل تامین گوشت قزمز کشور از این منطقه بوده است.باتشکر واحترام -گنجعلی.
همکار
|
-
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
0
0
سلام. جناب دکتر گنجعلی به جای اینکه نگران حیثیت وابروی از دست رفته دو سازمان خصوصا سازمان دامپزشکی در ماجرای انتخاب رییس سازمان نظام و بلاتکلیفی های بسیار در امور نظام و خسارتهای بخش غیر دولتی و به تبع ان بخش دولتی دامپزشکی باشتد از ندادن پول گله دارند. عزیز دل برادر کمی بزرگتر فکر کن.
همکار
|
-
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
2
0
با سلام
ضمن عرض تبریک هفته دامپزشکی به استحضار دوستان و همکاران برسانم جناب دکتر گنجعلی از دامپزشکان دلسوز استان هستند و بنده همیشه شاهد پیگیری وتلاش کم نظیر ایشان در اعتلای جایگاه دامپزشکی در این گمنامی بوده وهستم .ارزوی توفیق و سرافرازی برایشان دارم.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
0
1
با سلام
والاباتوجه به شناخت بنده نسبت به ایشان .دکترگنجعلی جزکوبیدن بخش خصوصی وحمایت از بخش دولتی کاردیگه ایی برای دامپزشکی استان انجام نداده است
دوست و همکار
|
-
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
2
0
سلام دکتر گنجعلی یکی از کار درست های استان سیستان و بلوچستان. واقعاً قبولش دارم
.....
|
-
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
0
1
خداادمای ........... مثل شماروبه جایی نرسونه بهتره
نظر شما
ادامه