کد خبر: ۳۲۳۲۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
 

حکیم مهر - پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام دامپزشکی نوشت:

انتخاباتی که برگزار نشد ....

دکتر حامد گنجعلی

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان

 

باید قبول کرد که با فارغ التحصیل شدن دانشجویان فعال در حوزه دامپزشکی دانشگاه های استان و بالاخص دانشگاه زابل هر روز خون تازه‌ای در رگ‌های نظام دامپزشکی استان تزریق می‌گردد و افرادی که شور و نشاط جوانی را با علم روز آمیخته ‍‌اند، به خانواده بزرگ دامپزشکی استان می‌پیوندند.

این را اگر در کنار شرایط خاص و ویژه این استان اعم از همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان، واردات دام، وجود کشتارگاه‌ها و بسته‌بندی‌های متعدد، وسعت والای استان، تعداد واحدهای اپیدمیولوژیک و... بگذاریم، اهمیت کار و تلاش فعالان این حوزه را بیشتر حس خواهیم نمود.

با شروع زمان فعالیت کاری این شورا مشکلات شدیدی گریبان گیر نظام دامپزشکی کشور و نتیجتاً استان بود که طی مصاحبه‌ای که بنده انجام دادم، برخی از این موارد بیان شد؛ مصاحبه‌ای که در آن زمان به مذاق برخی‌ها خوش نیامد. مشکلاتی که باید امروز برای حلشان به خیلی‌ها خسته نباشید و دست مریزاد گفت. اعضای شورایی که در این سال‌ها بدون هیچ چشمداشت، حق جلسه، حقوق و... خاصی دریافت نکردند و در آن سال‌ها که نظام دامپزشکی استان حتی قدرت پرداخت قبوض و تهیه امکانات اولیه خود را نداشت، برای اینکه دفتر نظام دامپزشکی استان تعطیل نشود و به استانی دیگر منتقل نگردد، یاریگرش بودند و خود مخارج دفتر نظام را پرداخت می‌کردند.

همه کسانی که در این مدت با تلاش صادقانه خود مکان فعلی دفتر نظام دامپزشکی استان را نگه داشتند (مکانی که علی‌رغم تأمین مالی تعمیر و بهسازی آن به‌دلیل آنکه حضورمان اطمینان‌بخش نیست نمی‌توانیم آن را بهسازی نماییم)، همه کسانی که چه دولتی و خصوصی، چه بومی و غیر بومی و... در کنار هم این شورا را یاری کردند تا با هم رشته دامپزشکی و فعالیت‌های همکارانمان را به جامعه و حتی در بین مسئولین کشوری و استانی بشناسانیم.

بعد از ماه‌ها شایعات و جلسات متعدد که در باب برگزاری انتخابات نظام دامپزشکی کشور انجام می‌شد، تقریباً از اواخر سال قبل بیان گردید که در سال 95 انتخابات شوراهای استانی برگزار خواهد گردید و اوایل امسال بود که تاریخ 7/8/95 را برای برگزاری انتخابات اعلام نمودند.

بی‌شک مانند هر انتخاباتی با گذر زمان و نزدیک شدن به این تاریخ، شور و نشاط صنفی خاصی در بین دامپزشکان کشور ایجاد شده بود و استان ما نیز همچنین. این شورا از همان ابتدا همزمان با برنامه اعلام شده کشوری با اطلاع‌رسانی به اعضا و طی روند ثبت نام، آمادگی خود را اعلام نمود و برای آنکه صداقت خود را اعلام نماید، در جلسات تعیین صلاحیت کاندیداهای محترم هیچ یک از اعضای شورای استانی حضور نداشتند و این امر در فضایی کاملاً سالم انجام و همه عزیزان تعیین صلاحیت گردیدند؛ اما متأسفانه انتخاباتی که قرار بود برگزار گردد، برگزار نشد.

این امر و اضافه شدن روزانه فارغ‌التحصیلان عزیزی که تازه به جمع ما اضافه می‌شوند و شاید از گذشته بی‌اطلاع هستند، موجب شد تا این چند خط را به نمایندگی از اعضای شورای نظام دامپزشکی استان در باب مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در این مدت توسط این شورا صورت گرفته، هر چند تیتروار بیان نمایم:

1- شرکت تعاونی مسکن نظام دامپزشکی استان در قالب مسکن مهر 16 واحد ساختمانی را در شهر زاهدان ساخته و در پایان سال 93 در اختیار تعدادی از اعضای نظام دامپزشکی استان که ثبت نام کرده بودند، قرار داد.

2- با آغاز به کار این دوره شورای استان و بالاخص ایجاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه زابل، به‌منظور نزدیک نمودن علم و عمل، نمایندگانی از دانشجویان رشته‌های مختلف آن دانشکده توسط نظام دامپزشکی استان انتخاب گردید تا واسط بین دانشجویان و اعضای شورا باشند. همچنین به دلیل وسعت استان و دوری برخی از مناطق از مرکز، در هر یک از شهرستان‌های استان رابط نظام دامپزشکی استان تعیین شد که این رابط تمام امورات نظام دامپزشکی استان را بصورت افتخاری در حوزه سکونتشان انجام می‌دهند که می‌بایست از همه آنان تقدیر و تشکر نمود.

3-در اجرای ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری (موافقت اصولی، تأسیس، بهره‌برداری و صدور پرونده دامداری‌ها و...) علی‌رغم اینکه در ابتدا بسیاری بر اساس امکانات نظام دامپزشکی استان، وسعت استان، پراکندگی واحدها، نبود تجهیزات کافی و... اجرای آن را غیر ممکن می دانستند، با آموزش مداوم و تلاش صادقانه تعدادی از جوانان فعال در این حوزه تحت عنوان رابطین نظام دامپزشکی استان در شهرستان‌ها به عنوان نهمین استان کشور و پیشتاز اجرای ماده 5 به‌نحو احسن آن را انجام داده و می‌دهیم.

4- در بحث برگزاری کلاس‌های آموزشی که با فارغ‌التحصیل شدن دانشجویان بومی به‌ویژه دکترهای دامپزشک مهم‌تر گردیده بود، به گونه‌ای عمل شد که در سنوات قبل جلوی فعالیت هیچ همکاری گرفته نشد و اعضای محترمی که نمره آموزشی و بازآموزی را به هر دلیلی کسب ننموده بودند، با دادن تعهد این نقصان را در اولین فرصت برطرف می‌نمودند. همچنین در تمام این مدت سعی گردید تا در برگزاری این دوره‌ها کیفیت را فدای کمیت نکنیم و از بهترین اساتید کشوری علی‌رغم بالارفتن هزینه (بلیط هواپیما، اسکان، پذیرایی، حق‌التدریس و...) دعوت نماییم تا جهت برگزاری این دوره‌های بازآموزی در منطقه حضور یابند. و بر این اساس در سال 94 تعداد 5 دوره بازآموزی و در سال 95 با عنایت به اینکه تقویم آموزشی ما شش ماهه آخر سال است، به گونه‌ای برنامه‌ریزی گردیده تا در هر ماه یک دوره را برگزار نماییم (در آبان ماه با دعوت از استاد برگزیده کشوری دوره طیور را برگزار خواهیم نمود). همکاران عزیز می‌توانند دوره‌های مورد نیاز خود را به دفتر نظام اعلام نمایند تا دوره آموزشی آن را برگزار کنیم. همچنین این استان می‌تواند به همکارانی که فکر می‌کنند توانایی تدریس در موضوعی مرتبط با دامپزشکی را دارند، کد مدرسی داده و بعنوان مدرس دوره بازآموزی با ما همکاری نمایند.

5- در اجرای ماده 2 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی (صدور پروانه کلینیک‌ها، داروخانه‌ها و...) همزمان با سایر نقاط کشور و برابر با قوانین ابلاغی شروع به کار نموده‌‌ایم.

6- در سال 94 حدود 50 میلیون مطالبات همکاران عزیز از مدیر عاملین واحدهای کاریشان وصول گردیده است و به سمتی می رویم که با ادامه سیاست قبلی و انشاا... اجرای ماده 19 آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی، هیچ همکار طلبکاری نداشته باشیم (اگرچه بدهکاری بیشتر از آن واحدهایی است که در حال حاضر غیر فعال هستند).

7- این شورا همواره جزو استان هایی بوده است که اجرای ماده 19 را (عدم ایجاد وابستگی مالی مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی با کارفرما یا متصدیان واحدهای تولیدی) الزامی دانسته و از آن حمایت نموده است و هر زمان که این قانون روزنه‌ای برای اجرا پیدا نموده است، آن را اجرا نموده است. امید است با برطرف شدن موانع موجود این امر مهم بزودی بصورت منطقی و قابل اجرا، مجدداً از سر گرفته شود.

در آخر باید صادقانه بیان نمایم که من و ما حتی برای یک ثانیه هم نمی توانیم به خودمان نمره قبولی بدهیم، اما بعنوان عضوی از نظام دامپزشکی استان و کسی که در این سال‌ها از نزدیک شاهد تلاش و کوشش اعضای شورای استانی بوده‌ام، می‌توانم به جرأت بیان کنیم که در این مدت این شورا با همیاری اعضای محترم، رؤسای سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیرکل سابق و فعلی دامپزشکی استان، فعالان حوزه بهداشت، نمایندگان سابق و فعلی استان، مقامات سیاسی-اجتماعی- علمی منطقه و... تمام تلاش خود را برای گرفتن حق حرفه‌ ای همکارانمان برابر اعتمادی که به ما داشته‌اند، زیر سایه قانون انجام داده است و امیدوار است تا با توکل به خدا و حمایت و هدایت همه اعضای فرهیخته خود گام‌های بلندتری را در آرامش حرفه‌ای همکارانمان که نتیجاً موجب ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه می‌شود را بردارد.

در پایان باید متذکر شوم که هدف از نگارش این متن نه بیان امورات انجام شده بود و نه تکرار اهداف پیش رو، بلکه این چند خط دعوتی است مجدد از همه اعضای نظام دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان، به دور از هر مرده باد و زنده بادی تا در هر پست و مقام و رتبه و جایگاهی هستند، خودشان را در سرنوشت این شورای صنفی دخیل بدانند و تصور کنند که دیروز انتخابات نظام دامپزشکی استان انجام شده و همه کاندیداهای محترمی که در این انتخابات شرکت نموده‌اند، امروز بعنوان رئیس نظام دامپزشکی این استان انتخاب شده‌اند و باید برنامه‌کاری که برای آن شرکت کرده بودند را از امروز انجام دهند، از همه اعضای عزیز دعوت می‌گردد تا از امروز خود را بالاترین مقام این مجمع صنفی بدانند و با بیان نظرات، پیشنهادات، شکایات و حتی انتقادات یاریگر ما و همدیگر باشند. بی‌شک هر اتفاق خوبی که در این صنف و برای فعالان این حوزه بیفتد، نتایج مثبت آن برای همه ماست و بالعکس.

فرقی نمی‌کند ما بخش فعال دامپزشکی دولتی باشیم یا خصوصی، داروخانه داشته باشیم یا کلینیک، مسئول فنی باشیم یا ناظر بهداشتی، استاد دانشگاه باشیم یا دانشجو، در آزمایشگاه فعال باشیم یا در کشتارگاه و... همه ما در یک چیز مشترکیم و آن دامپزشکی است؛ اسمی که برای آن بهترین سال‌های زندگیمان را سپری کردیم.

به جرأت می توان گفت امروز که علی‌رغم اینکه از نظر تعداد عضو شاید از بسیاری از استان‌های کشور کمتر باشیم و کارخانجات، کارگاه ها و بخش‌های خصوصی دامپزشکی زیادی نداریم، اما به عنوان یکی از نظام‌های برتر دامپزشکی کشور شناخته می‌شویم (در این مدت بارها توسط ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی کشور مورد تقدیر قرار گرفته‌ایم) و کمتر تصمیمی در این حوزه گرفته می‌شود که ما در آن صاحب نظر نیستیم، به دلیل آن است که با همیم، با تمام اختلاف نظرها و بایدها و نبایدهای احتمالی.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
داریوش سرگزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
1
تشکر از بیانات شیوای آقای دکتر گنجعلی
به عنوان یکی از دامپزشکان بومی سیستان و بلوچستان از نزدیک شاهد زحمات شبانه روزی آقای دکتر گنجعلی و همکارانشون هستم.
به شما و همه همکارانتون خسته نباشید عرض میکنم امیدوارم همیشه در اوج اقتدار و عزت باشید.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
0
1
سلام.بنده بعنوان یک غیربومی که دراستان سیستان وبلوچستان چهارساله که کارمیکنم باید ازآقای دکترگنجعلی تشکرکنم؛کسی که بدون هیچ چشم داشتی ازحق بچه ها دفاع میکنه ویک تنه جلوی تضییع حق دامپزشکان می ایستد.تلاشهای این مرد بزرگ باعث شد تا من بتونم حقوق خودم روبعداز هفت ماه از مدیرعامل بگیرم.خدابهش عزت بیشتری بده واقعا برای ما دامپزشکان دراین استان زحمت میکشند.
هاشم زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
0
0
انشاءالله به زود انتخابات برگزار بشه و یک شورای متشکل از دامپزشکان دلسوز و کارآمد بخش خصوصی ، انتخاب بشوند چرا که اکثریت اعضای نظام استان سیستان و بلوچستان دامپزشکان بخش خصوصی هستند و به نظر حقیر حاکمیت اقلیت بخش دولتی بر این اکثریت چندان صحیح نیست!
البته اگه تمام رقیبان بخش خصوصی رو با پرونده سازی رد صلاحیت نکنند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
0
0
گل گفتی دکتر هاشم زاده

تا کی نظام استان آلت دست اداره کل برای اعمال قدرت باید باشه ؟

تو تیمت رو جمع کن
دل اکثریت با تو هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
0
منم به هرکسی که دکتر هاشم زاده رای بده رای میدهم.
دامپزشک- بلوچ
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
0
0
دکتر هاشم زاده گرگری را می شناسم، چندین سال هست که تنها جلوی ............. دامپزشکی استان ایستاده.خیلی ها آمدند و کم آوردند و رفتند ولی دکتر هاشم زاده هنوز با اقتدار ایستاده.

خدا قوت مرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
مثل اینکه همه چی داره درست میشه ولی حیف برای دکتر مشکل درست کرده اند تا نتونه در انتخابات شرکت کنه . پنجشنبه دکتر را فرودگاه مهرآباد دیدم مثل همیشه قوی و خوش برخورد و مطمئن باشید برای انتخابات نظام چندین پلان آماده داشت.
نظر شما
ادامه