کد خبر: ۱۳۹۴۲

حکیم مهر - محققان کانادایی موفق به ساخت یک سیستم رادار شدند که رانندگان را ۷۰۰ متر جلوتر، از وجود انواع حیوانات و موانع در جاده ها آگاه می کند.  
به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا و پایگاه نیچر، برخورد با حیوانات وحشی در جاده ها و به خصوص در شب، یکی از مهمترین عوامل تصادف و حواس پرتی رانندگان است. اگر سرعت راننده هنگام مواجه شدن با حیوانات و موانع بیش از سرعت مجاز باشد، ماشین به طور یقین واژگون می شود.
گوش انسان قادر به شنیدن فرکانس هایی در بازه ۲۰ تا ۲۰هزار هرتز است. این فرکانس توسط گوش بسیاری از حیوانات از جمله گاو، گراز و گوزن شنیده نمی شود و به همین دلیل است که بوق ماشین هیچ علامت خطری برای این حیوانات محسوب نمی شود.
در حال حاضر چند سیستم هشدار به رانندگان در برخی از کشورهای دنیا از جمله آلمان، کانادا، برخی ایالت های آمریکا و سوئد وجود دارد؛ ولی تمام این سیستم ها کارایی لازم را ندارند و اگر حیوان بیش از چند دقیقه در جای خود ثابت باشد، این سیستم ها خاموش می شوند و هشدار نمی دهند.
سیستم رادار جدید LADS ( سرنام The Large Animal Detection System ) نام دارد و این سیستم پیشرفته در هرثانیه، در ۳۶۰ درجه محیط سیگنال منتشر می کند و سیگنال ها به محض عبور با مانع بازتابیده می شوند. متناسب با این رادار یک نرم افزار طراحی شده است که حیوانات کوچکی که خطری برای رانندگان محسوب نمی شود و گیاهان را نادیده می گیرد.
زمانی پیغام هشدار به رانندگان مخابره می شود که فرصت کافی برای کاهش سرعت و جهت گیری مناسب را داشته باشند.
این سیستم پیشرفته از سال گذشته در یکی از بزرگراه های کوهستانی کانادا نصب شده است و در سخت ترین شرایط جوی نیز به دقت کار می کند.
هنگامیکه حیوان توسط سیستم رادار تشخیص داده می شود، به رانندگان توسط چراغ های فلاشر موجود در حاشیه اتوبان،۷۰۰ متر جلوتر از مکان مانع هشدار داده می شود.
این سیسستم قادر به ثبت تعداد وسایل نقلیه و سرعت آنان نیز هست.
بیشترین آمار تصادفات جاده ای با حیوانات، در کانادا گزارش شده است.
قرار است مدیر این پروژه تحقیقاتی گزارش کامل دستاورد علمی خود را در کنفرانس IEEE Sensors conference در ماه نوامبر، در بالتیمور مریلند ارائه دهد.

 

نظر شما
ادامه