کد خبر: ۱۳۷۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر - گفتگو با دکتر یاسمن شفیعی/مسئول فنی‎، بهداشتی سردخانه وقطعه‎بندی و بسته‎بندی مرغ

 

بسم الله الرحمن الرحیم. ابتدا از سوابق کاری خود بفرمایید.

سابقه کاری من حدودا 5 سال است. 2سال کلینیک دام کوچک داشته ام و بعد از ان حدود 3 سال است که مسئول فنی هستم.

مسئول فنی کجا هستید؟

مسئول فنی شرکت های قطعه بندی و بسته بندی مرغ و سردخانه های نگهداری

بازار کار رشته دامپزشکی را چگونه ارزیابی می کنید؟

بازار کار دامپزشکی بسیار گسترده است اما مشکلات زیادی در زمینه ی کاریابی ، اموزش ، انجام مسئولیت و ثبات کاری وجود دارد. به عنوان مثال کار در کلینیک دام کوچک بسیار حساس است.رقابت در این زمینه زیاد است.خصوصا در اهواز هنوز فرهنگ نگهداری و خصوصا مراقبت و چکاپ از حیوان خانگی به نسبت شهرهای تهران ، اصفهان و...خوب جا نیفتاده است.علاوه بر این مشکلات زیادی در تهیه واکسن ، داروهای خاص دام کوچک و پرندگان زینتی و همین طور وسایل جانبی نگهداری ان ها وجود دارد.یک دامپزشک در بخش کلینیک دام کوچک باید با سرمایه ای خوب وارد بازار کار شود تا بتواند جلب مشتری کند ، البته درمان مناسب و تجربه کاری نیز بسیار مهم است.لذا در این بخش به نظر من سرمایه ، تبلیغات ، فرهنگ سازی و تجربه بسیار حائز اهمیت است.در بخش دام بزرگ و داروخانه شخصا تجربه ای ندارم اما با توجه به کار همکاران در این حیطه ، می توان گفت کار در این بخش ها خصوصا دام بزرگ گسترده تر است زیرا علاوه بر درمان و واکسیناسیون گله ها ، به علت حساسیتی که روی دام بزرگ و مرغداری ها از جهت تهیه فراورده های خام دامی و گوشت قرمز و سفید برای مردم وجود دارد ، سازمان دامپزشکی برنامه های بیشتری در این دو بخش به مرحله ی اجرا گذاشته است. و اما در مورد مسئولین فنی شرکت های قطعه بندی می توان گفت که این بخش نیز در جای خود کار حساسی دارد اما مشکلات عمده در این بخش یافتن کار ، کنار امدن با کارفرما و ثبات شغلی است که متاسفانه این موارد باعث می شود در بعضی فصول سال خصوصا 3 ماه اول خیلی از مسئولین فنی به علت تعطیلی موقت واحد خود بیکار شوند و از دریافت حقوق بی بهره بمانند. خصوصا این که قراردادهای مالی بین مسئولین فنی و کار فرما تا پایان سال کاری بسته می شود و در شروع سال اگر واحد موقت تعطیل شود مسئول فنی باید تا شروع مجدد کار واحد ، بیکار بماند.

از سختی و چالش های که در کار خود چه زمانی که در کلینیک بودید و چه الان به عنوان مسئول فنی با ان ها روبرو هستید بفرمایید.

همانطور که در سوال قبل توضیح دادم سرمایه ، فرهنگ سازی و تجربه ی کاری در کار کلینیکی بسیار مهم است.حمایت سازمان دامپزشکی در جهت ارائه ی وام های بانکی ، تهیه دارو و واکسن بسیار کارساز خواهد بود.در زمینه ی مسئولین فنی نیز ایجاد فرصت های شغلی بیشتر ، حمایت از دامپزشک در برابر کارفرما و ثبات شغلی بسیار مهم است.البته باید خاطر نشان کرد که اخیرا با تشکیل صنف دامپزشکی می توان تا حدی امیدوار بود که از بار مشکلات کاسته شود زیرا از این پس قراردادهای مالی و تعرفه های ان زیر نظر صنف دامپزشکی انجام می شود.به همین علت تشکیل این صنف می تواند امیدوارکننده باشد.

انتظارتان از سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی چیست؟

دامپزشکان را حمایت کنند و در بخش خصوصی حامی همکارانشان باشند.این حمایت می تواند همه جانبه باشد.چه  از نظر  فراهم کردن فرصت های شغلی بیشتر ، تعرفه ها و قراردادهای مالی و چه از نظر اموزش و بالا بردن سطح کیفی دانش دامپزشکان.

شما از بین مدل فعلی (زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی بودن سازمان دامپزشکی)، تبدیل به معاونت ریاست جمهوری یا الحاق به وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی کدامیک را به مصلحت حرفه دامپزشکی می‏دانید؟

بنظرمن اگرسازمان دامپزشکی بتواند مستقل باشد بهتر است. زیرا هر سازمان مستقل ، بودجه و برنامه های مستقل و خاص خود را خواهد داشت.تا زمانی که زیرمجموعه باشید مجبور هستید برنامه های خود را در جهت سازمان بالادست خود گاهی تغییر و حتی گاهی حذف و اضافه کنید بنابراین فکر می کنم استقلال این سازمان بهتر باشد.

شما هم تجربه کار کلینیکی دارید و هم مسئول فنی بهداشتی ، بنظرتان چقدر درسهایی که در دانشگاه خوانده اید در عرصه کار برایتان مفید بوده؟ به سیستم اموزشی چه نقدی دارید؟

به طور کلی می توان گفت اموزش های عالی در دامپزشکی تنها یک پیش زمینه در دانشجویان ایجاد می کند و متاسفانه به علت سیاست های کم رنگ اموزش عالی و مقایسه ی ان در ایران و سایر کشورها می توان گفت کاربردی کردن اطلاعات علمی در زمینه ی کار بسیار مشکل است. به عنوان مثال در مورد دام کوچک حتی یک واحد درسی در زمینه شناخت حیوانات بومی و پرندگان زینتی و شکاری بومی ایران و حتی حیوانات مخصوص طبیعت و حیات وحش وجود ندارد. واحد درسی در زمینه نگهداری کاربردی و اختصاصی پرندگان زینتی وسایر حیوانات خانگی وجود ندارد و مثال های متعدد از این دست.

دامپزشکی رشته دانشگاهی بسیار وسیعی است که شاخه های متعددی از جمله دام کوچک ، دام بزرگ ، طیور ، ازمایشگاه و ...دارد.به همین خاطر باید اموزش های هر قسمت اختصاصی کاربردی و با ذکر همه جزییات باشد ، جزییاتی که شاید در زمان تحصیل چندان حائز اهمیت نباشد ولی هنگام ورود به عرصه کار و بازدهی دانسته ها ، بسیار اهمیت پیدا خواهد کرد.

چه راهکارهایی برای بالا بردن جایگاه دامپزشکی در کشور و شناخت بیشتر جامعه را پیشنهاد می کنید.

سازمان دامپزشکی یکی از مهمترین نهادهای کشوری در زمینه تامین سلامت فراورده های خام دامی و محصولات گوشتی و خوراکی مردم است لذا مسئولیتی مهم و سنگین دارد که همیشه از دید مردم و جامعه در حاشیه بوده است پس بهتر است با تهیه و تولید برنامه های بیشتر در رسانه های ملی و انجام سیاست های هدفمند فرهنگ سازی و شناخت ، اهمیت و حساسیت این مرتبه ی شغلی مشخص شود.

ضمن تشکر از شما به دلیل وقتی که به این گفتگو اختصاص دادید اگر سخن پایانی دارید بفرمایید.

در پایان باید بگویم که این حق یک دامپزشک است که احساس رضایت مندی و اعتماد به نفس بالایی در کار خود داشته باشد زیرا برای رسیدن به این مرحله زحمات بسیار زیادی کشیده است.امید ان است که روزی فرا برسد که دران روز دامپزشکان با تلاش و اشتیاق ، جایگاه واقعی خود را در جامعه بیابند.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشجو
|
-
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
0
0
از درامد دامپزشکی بنویسد.
مثلا در امد این خانم دکتر چقدر بود؟
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
0
0
این رو باید دو سه بار می نوشتین:
انتظارتان از سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی چیست؟
دامپزشکان را حمایت کنند و در بخش خصوصی حامی همکارانشان باشند. حامی همکارانشان حامی همکارانشان حامی همکارانشان باشند!!!
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
0
0
ضمن تشکر و قدردانی از ایشان
گزارشهایی اینچنین گامی است در جهت احقاق حقوق این قشر زحمتکش
بیکار
|
-
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
0
0
تابلو حرفا مال خودش نیست . تو بخش خصوصی یک روز میرن سرکار یک روز نمی رن میخوان اندازه پزشکی که تایم زیادی کار میکنی درامد داشته باشن . نمیشه دیگه
تائب زاده
|
-
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
0
0
با حرف شما بیننده محترم با نام بیکار موافقم که ثبات کاری وجود ندارد و این دقیقا ذکر شده...
نظر شما
ادامه