کد خبر: ۱۳۶۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
حکیم مهر - نرم‌افزار ضد سرقت علمی- ادبی آراد و موتور جستجوی طرلان به همت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طراحی و ساخته شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر محمود شیخ زین‌الدین، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اعلام این خبر اظهار کرد: امروزه سرقت از منابع علمی- ادبی یکی از مشکلات جوامع دانشگاهی، سازمان‌ها و حتی شرکت‌های خصوصی کشور است.

وی با بیان اینکه الگوهای سرقت­های علمی- ادبی را می­‌توان به چهار دسته تقسیم کرد، افزود: کپی برداری که در آن عین سند و یا قسمتی از آن از منابع الکترونیکی کپی می­‌شود، بازنویسی که در آن قسمتی از یک سند الکترونیکی بازگو و بازنویسی می­‌شود، ترجمه که در آن کپی کننده قسمتی از یک سند را از یک زبان به زبان دیگر ترجمه کرده و مورد استفاده قرار می­‌دهد و ترکیبی از هر سه مورد سرقت علمی- ادبی فوق در سند استفاده می­‌شود.

رییس این مرکز علم و فناوری ادامه داد: در میان روش­‌های فوق، کپی‌برداری بدترین نوع سرقت علمی- ادبی است که در آن بدون هیچ صرف انرژی، اقدام به استفاده بدون مجوز از منابع دیگران می­‌شود.

وی با بیان اینکه هدف نرم‌افزار آراد (فرشته نگاهبان) یافتن درصد مشابهت یک مستند الکترونیکی با سایر منابع الکترونیکی است، عنوان کرد: نرم­‌افزار آراد پس از استخراج الگوهای سرقت علمی- ادبی، از یک موتور جستجوی توزیع شده به نام طرلان (پرنده شکاری) استفاده می­کند، تا الگوهای سرقت علمی- ادبی در سایر منابع الکترونیکی ردگیری شود.

شیخ زین‌الدین، دارا بودن موتور جستجوی مستقل و توزیع‌شده مبتنی بر زیرساخت محاسبات ابری، پشتیبانی از زبان‌های مختلف در متون نظیر فارسی، انگلیسی، عربی، آلمانی، فرانسوی و غیره، قابلیت اتصال به منابع و کتابخانه‌های دیجیتال با فرمت­های مختلف، امکان ارائه گزارش‌های مدیریتی و کاربری در مورد انواع سرقت­های صورت گرفته و تعریف موجودیت­های سازمانی نظیر دانشگاه، دانشکده، مجله، استاد، دانشجو و غیره را از جمله امکانات موجود این نرم‌افزار دانست.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
0
0
به این محققین تبریک می گویم امیدوارم با افزایش استفاده از این نرم افزار وسعت علمی و دقت پژوهشی محققین کشور بیش از پیش افزایش یابد. خدا قوت
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
0
0
متأسفانه آموزش اخلاق در کار علمی و پژوهشی، در سیستم آموزشی ما کمرنگ است. امروزه پلیجیریسم به موضوع بسیار حساسی در دنیا تبدیل شده و این در حالی است که برخی پژوهشگران ما هیچ توجهی به آن ندارند.
ضمناً سرقت علمی فقط کپی برداری نیست. مثلاً یکی از دوستان بنده با افتخار عنوان می کرد که از پایان نامه اش (که موضوع چندان بسیطی هم نبوده) 4 مقاله داده است. هرچندمتن مقالات کپی برداری نبوده ولی موضوع تحقیق به نحوی بوده که می توانست در یک یا حداکثر 2 مقاله جمع شود. این نوع انتشار و افزایش تعداد مقالات در همه جای دنیا نه تنها امتیاز نیست بلکه یکی از انواع پلیجیریسم (سلف پلیجیریسم) و بی اخلاقی علمی با عنوان سالامی پابلیشینگ salami publishing محسوب می شود. قابل ذکر است که برخی طرحهای چند صد هزار دلاری در دنیا نهایتاً به دو یا سه مقاله خلاصه می شوند.
نظر شما
ادامه