کد خبر: ۱۳۶۵۱

حکیم مهر - رییس سازمان ماهیگیری روسیه از تصمیم برای منع پنجساله صید ماهی خاویار در دریای خزر خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، آندره کراینی در جمع خبرنگاران گفت: در پروتکل نهایی اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در ماه سپتامبر آینده، منع پنجساله برای صید ماهی خاویار اعلام خواهد شد.
وی افزود: موضوع منع پنجساله برای صید ماهی خاویار در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در باکو مطرح شد، اما طرف ترکمنستانی از این پیشنهاد حمایت نکرد.
رییس سازمان ماهیگیری روسیه گفت: چهار کشور دیگر حوزه دریای خزر از جمله ایران برای اعمال منع صید دریای خزر اعلام آمادگی کردند.
به گفته وی در زمان حاضر برای منع پنجساله صید ماهی خاویار در دریای خزر توافق به دست آمده است.
به گفته کراینی، فقط روسیه به صید ماهی خاویار در دریای خزر نمی پردازد و اگر چهار کشور دیگر هم از صید این نوع ماهی جلوگیری کنند، جمعیت ماهیان خاویاری در دریا افزایش خواهد یافت.
مقام روس ابراز امیدواری کرد که پس از پنج سال جمعیت ماهیان خاویار در دریای خزر به حدی برسد که بتوان به صید محدود و حتی صنعتی این نوع ماهیان پرداخت.
رسانه های خبری روسیه بارها از خطر انقراض نسل ماهیان خاویار در دریای خزر خبر داده اند.
رادیو دولتی صدای روسیه به تازگی در گزارشی به خطر انقراض نسل ماهیان خاویاری در دریای خزر اشاره و اعلام کرد که برای جلوگیری از این مساله نیاز به اقدامات موثر وجود دارد.
در مطلب رادیو دولتی صدای روسیه یادآوری شده است: در ۱۰ سال اخیر تعداد ماهیان خاویاری دریای خزر، ۳ تا ۴۰ برابر کاهش یافته است.
در این گزارش با بیان این که در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی در این دریا ۹۰ درصد ماهیان خاویاری وجود داشت، گفته شد: بازگرداندن جمعیت این ماهیان با ارزش می تواند با توقف صید ماهیان خاویاری توسط پنج کشور ساحلی دریای خزر شامل روسیه، ایران، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان صورت گیرد.
در گزارش رادیوی روسی به وضعیت خطرناک ماهیان خاویاری در دریای خزر اشاره و گفته شده است: در صورتی که تدابیر فوری برای نجات جان این ماهی ها به عمل نیاید، دریای خزر به سرنوشت دریای آزوف دچار می شود که نسل این نوع ماهی ها به خاطر صید بی رویه از بین رفت.
در این گزارش از دلایل اصلی کاهش نسل ماهیان خاویار در دریای خزر به ماهیگیری غیر قانونی، افزایش استخراج نفت و گاز در پهنه آبی این دریا، تشدید فاضلاب ها و پسامند ها و تقلیل تعداد تخم ریزی عنوان شده است.
والنتین کروپی کارشناس پژوهشکده صید و پرورش ماهی دریای خزر در مصاحبه با این رادیو گفت: از اقدامات اصلی برای پشتیبانی از جمعیت ماهیان خاویاری، پرورش ماهی است که کشورهای ساحلی خزر باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.
وی افزود: اما تا کنون سهم کشورهای حاشیه دریای خزر در این امر با آن تعداد از ماهی هایی که از بین رفته اند تناسب نداشته است.
به گفته کارشناس روس کشورهای حاشیه دریای خزر در مجموع حدود ۲۵ میلیون بچه ماهی به دریا انداخته اند.

نظر شما
ادامه