کد خبر: ۱۳۶۲۳
حکیم مهر - مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: اخراج 12 هزار راس دام غیرمجاز از مراتع استان در قالب 45 مورد کنترل و نظارت بر عرصه‌های منابع طبیعی صورت گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، یوسف یوسفی گفت: در خرداد ماه سال جاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی موفق به جلوگیری از ورود 12 هزار راس دام غیرمجاز فاقد پروانه در قالب 45 مورد کنترل و نظارت بر عرصه های منابع طبیعی شد.

وی افزود: مساحت مراتع استان مرکزی بالغ بر دو میلیون هکتار است که این میزان مر‌تع می‌تواند علوفه مورد نیاز 438 هزار و 540 واحد دامی را در یک فصل چرای 120 روزه تامین کند، این در حالی است که تعداد دام موجود بیش از سه برابر ظرفیت فعلی تولید علوفه مراتع استان است.

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: دا‌های غیرمجاز بیشتر از استا‌ن‌های قم و لرستان وارد مراتع شهرستان‌های شازند، تفرش، خمین، دلیجان‌ شده بودند.

یوسفی عنوان کرد: با توجه به گسترده بودن عرصه‌های منابع طبیعی، نظارت و کنترل بر این عرصه‌های وسیع، نیرو و هزینه زیادی را می‌طلبد لذا جهت اجرای کامل این پرو‍ژه همواره نقش اصلی و اساسی را خود بهره برداران از این عرصه‌ها به عهده داشته‌اند.

‌وی گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و ترویجی تحت عنوان مدیریت چرای دام همواره در خصوص نظارت و کنترل بر عرصه‌های منابع طبیعی زمینه سازی کرده است.

مدیر‌کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در پایان گفت: در اصل، مدیریت واقعی باید به خود بهره‌برداران بومی و ساکن مناطق مرتعی محول شود و دولت بیشتر جنبه نظارتی داشته باشد، البته در کنار این اقدامات اداره کل منابع طبیعی از اهرم‌های قانونی در برخورد با متخلفین از طریق مراجع قضایی فروگذار نکرده است و این عمل را نیز هماهنگ و همسو با برنامه‌های آموزشی و ترویجی خود در سرلوحه کار قرار داده است.

 

نظر شما
ادامه