کد خبر: ۱۳۶۱۸

حکیم مهر - آرتمیا که یکی از موجودات آبزی دریاچه ارومیه محسوب می‌شود و در حال حاضر از وضعیت نامطلوبی برخوردار است، قابلیت تولید هفت فرآورده جدید با ارزش اقتصادی بالا را دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس بخش فرآورده‌های دریایی مرکز تحقیقات آرتمیا با اعلام این مطلب گفت: با تحقیقات انجام‌شده فرآورده‌هایی چون کیتین و کیتوزان که دو نوع بیوپلیمر هستند، از آرتمیا قابل استحصال است و می‌توانند در صنایع داروسازی، زیست‌فناوری، لوازم آرایشی، کشاورزی، پرتوزدایی هسته‌ای و نساجی، استفاده شود.

دکتر یوسفعلی اسدپور افزود: این دو ترکیب معادل 17 درصد از مواد تشکیل‌دهنده پوسته سیست آرتمیا هستند.

وی خاطرنشان کرد: این پوسته‌های آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه وجود دارد و در گذشته هیچ مصرفی نداشته است، اما در حال حاضر می‌توان با جمع‌آوری، فرآورده‌های فوق را استحصال کرد.

اسدپور ادامه داد: پودر آرتمیا که از توده زنده تولید می‌شود، می‌تواند به‌عنوان منبع اصلی پروتئین در تغذیه لارو انواع ماهیان دریایی آب‌های شیرین، سرد و گرم‌آبی، میگوها و ماهیان زینتی مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: پولکی آرتمیا فرآورده دیگری است که در گذشته از چین و ویتنام وارد می‌شده، اما در حال حاضر می‌تواند در کشور تولید شود و از این ماده غذایی که منبع پروتئین و اسیدهای چرب است، می‌توان در تولید لارو استفاده کرد.

نبود ماده اولیه برای تولید محصولات فرآوری‌شده از آرتمیا

رئیس بخش فرآورده‌های دریایی مرکز تحقیقات آرتمیا یادآور شد: سیست دکپسوله که از پوسته‌های تخم آرتمیا به‌دست می‌آید، می‌تواند برای تغذیه لاروها استفاده شود.

اسدپور تأکید کرد: توده زنده آرتمیا دارای حداکثر عمری معادل سه ماه است، اما با فرآوری و تبدیل آن به ترشی آرتمیا قدرت ماندگاری آن تا شش ماه افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: این ترشی در صنعت آبزی‌پروری و تولید لارو استفاده می‌شود و علاوه بر آن، در کشورهای آفریقایی به‌عنوان خوراکی مصرف می‌شود.

اسدپور همچنین گفت: بخشی از ماده اولیه پروتئین شیر خشک برای نوزادان در برخی کشورهای آفریقایی از این توده زنده تأمین می‌شود.

وی در ادامه افزود: با وجود آنکه تحقیقات گسترده‌ای در حوزه آرتمیا انجام شده است و محصولات متنوعی نیز که ارزش اقتصادی بالایی دارند، تولید شده است، اما در حال حاضر بیش از 90 درصد آرتمیای دریاچه ارومیه از بین رفته و قابل برداشت نیست.

اسدپور در پایان خاطرنشان کرد: با وجود صنعتی شدن تحقیقات فوق، ماده اولیه‌ای وجود ندارد که تولید ادامه داشته باشد. زیرا آرتمیای دریاچه ارومیه در شرف نابودی است.

 

نظر شما
ادامه