کد خبر: ۱۳۵۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - گاو‌داران ایلامی از نخواندن دخل با خرجشان گلایه دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، نوسان شدید قیمت خوراک دام‌، کمبود نقدینگی، پایین آمدن کیفیت خوراک دامی‌(کنسانتره و یونجه)، همچنین افزایش نیافتن قیمت شیر از مشکلات مهم گاوداری‌های استان ایلام است که این روزها صاحبان این مراکز را به گلایه واداشته است.

سهمیه‌های دولتی در نظر گرفته شده در زمینه‌ی خوراک گاو هم کفایت نیاز گاوداری‌ها را نمی‌دهد و به ناچار گاوداران نیم‌نگاهی ‌به بازار آزاد دارند، یعنی آنجا که نقش واسطه‌ها و دلالان در افزایش بی‌نظارت قیمت تمام شده خوراک دامی صاحبان گاوداری‌ها را به افرادی همیشه مقروض تبدیل کرده است، در این میان افزایش چند برابری قیمت داروی دام‌های سنگین طی ماه‌های اخیر را که از هزینه‌های گاوداری‌هاست، نباید فراموش کرد.

"صادق کسایی"، صاحب یک گاوداری شیری در ایلام در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: تولید شیر با راندمان بالا بستگی به برنامه‌ی مناسب و کنسانتره‌ی مرغوب برای گاوداری‌ها دارد که باید همواره در دسترس باشد و در اختیار دام قرار گیرد، در حال حاضر برخی کنسانتره‌های خوراک دامی در آنالیز خود مشکلاتی دارند و بعضا از تفاله‌ی نیشکر استفاده می‌کنند که ارزش غذایی پایینی برای دام دارد و با وجود گرانی زیاد کیفیت لازم را ندارند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر حتی اگر تمام علوفه‌های مورد نیاز دام در بازار موجود باشد، بدلیل کمبود نقدینگی و نوسان شدید قیمت و اینکه واسطه‌ها علوفه‌ها را به‌صورت نقد می‌فروشند در تهیه آنها با مشکل مواجهیم.

این گاودار ایلامی گفت: هم اکنون قیمت هر سه کیلو یونجه در بازار از دو هزار تومان به 10 هزار تومان افزایش یافته که از نظر وزنی به هفت تا 10 کیلو کاهش رسیده است، سهمیه سبوس نیز هر ماه دو تن بصورت دولتی تعیین شده که کفایت نمی‌کند، این در حالی است که برخی کارخانه‌ها آن را بصورت آزاد می‌فروشند که رطوبت آن بالاست و وزنش هم کم نشود.

کسایی با بیان اینکه گاوداران در حال حاضر مشکلات سرسام‌آوری دارند، از افزایش قیمت دارو به شدت گلایه داشت و خاطر‌نشان کرد: قیمت اغلب داروهای مورد نیاز گاوداری‌ها سه برابر افزایش یافته است.

وی همچنین در مورد قیمت شیر گفت: قیمت هر کیلو شیر در حال حاضر بین یک هزار تا هزار و 300 تومان است و در صورتی‌که اگر هر گاو شیری روزانه بصورت میانگین 16 کیلو شیر بدهد، در‌آمد روزانه گاودار از هر گاو شیری در نهایت 17 هزار تومان خواهد بود، در حالیکه هزینه تمام شده برای هر گاو بصورت روزانه بیشتر از این مبلغ است.

کسایی اضافه کرد: بخش تولیدی شیر با عدم سودآوری مواجه است و در مقابل بخش‌های خدماتی و واسطه‌ای با حضور چند لایه‌ای دلالان فرصت سودآوری کاذبی به دست آورده است و این مسئله موجب بی‌انگیزگی صاحبان گاوداری‌ها شده، بگونه‌ای که بسیاری از آنها گاوهای خود را روانه کشتارگاه‌ها می‌کنند و دست از تولید کشیده و به بخش دلالالی می‌پیوندند.

به نظر می‌رسد حمایت از این بخش مهم تولیدی در استان هرگز مستمر نبوده است، در حالی‌که حمایت‌ها لزوما باید از طریق پرداخت یارانه‌ی خرید نهاده‌های مورد نیاز خوراک دام، استفاده از ابزار بیمه به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و تولید و اعطای تسهیلات به گاوداری‌های موفق وجود داشته باشد.

"مجتبی شیرخانی" معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان نیز در رابطه با علت نارضایتی و تعطیلی برخی گاوداری‌ها گفت: عدم همخوانی قیمت شیر با هزینه‌های تولید آن، علت اصلی تعطیلی این واحدهاست.

وی با بیان اینکه باید در مورد قیمت شیر هر سه یا 6 ماه یک بار بازنگری انجام شود، افزود: اگر این مهم به موقع صورت گیرد، شاهد تعطیلی هیچ واحدی نخواهیم بود.

معاون بهبود تولیدات دامی استان ایلام با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری و دادن نهاده‌های دامی از حیطه جهاد کشاورزی خارج و به سازمان صنعت، معدن تجارت واگذار شده است، خاطرنشان کرد: باید حمایت‌های لازم در زمینه نهاده‌های دامی از گاوداران صورت گیرد تا به بهره‌بردار فشار وارد نشود.

شیرخانی ادامه داد: بهره‌بردار تا حد مشخصی قادر به تحمل این سختی‌هاست و حق دارد سختی‌ها را تحمل کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه سیاست‌های کلی قیمت شیر باید تغییر کند، تصریح کرد: هم اکنون مشکل اصلی گاوداران عدم همخوانی قیمت شیر با هزینه‌های آن است که باید به این مهم توجه جدی شود.

وی کاهش دادن قیمت شیر توسط کارخانه به دلایل مختلف، افزایش هزینه بیمه، کارگری و امرار معاش خانواده را از دیگر علل تعطیلی و نارضایتی بعضی واحدهای گاوداری عنوان کرد.

شیرخانی اضافه کرد: شیری که با هزار مشقت توسط دامدار تولید می‌شود، وقتی با قیمت پایین‌تر از هزینه به فروش می‌رسد، قطعا نارضایتی و تعطیلی به دنبال دارد.

شیرخانی تاکید کرد: دستگاه‌های مربوطه بیشتر در این زمینه دامدارن را حمایت کنند تا این قشر با امید بیشتری به تولید که نیاز اصلی کشور است، ادامه دهند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صالحي
|
-
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
0
0
عدم حمايت دولت از دامداران در همه ايران ، باعث ورشكستگي دامداران ايراني وتعطيل شدن دامداراريها شده است. لازم است بجاي واردات بي رويه گوشت و ارزاق ديگر از كشورهاي ديگر، از توليدات ايراني حمايت شود .
نظر شما
ادامه