کد خبر: ۱۳۵۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - تب کریمه کنگو یک بیماری منتقله از حیوان به انسان به شمار می رود که هر ساله تعدادی از هموطنان به آن مبتلا می شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال گذشته در کشور ۹۳ مورد تب کریمه کنگو به ثبت رسید که متاسفانه ۱۳ مورد آن منجر به مرگ شد.
براساس آمار وزارت بهداشت، بیشترین تعداد موارد تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان اتفاق می افتد، چنانکه از ۹۳ مورد تب کریمه کنگو در سال گذشته، ۳۸ مورد آن در سیستان و بلوچستان، ۱۷ مورد در خراسان رضوی، ۱۰ مورد در کرمان، هفت مورد در خراسان جنوبی، شش مورد در فارس و سه مورد در اصفهان رخ داده است.
استان های تهران ، گیلان، مازندران و هرمزگان هر کدام دو مورد و استان های بوشهر و مرکزی نیز هر کدام یک مورد ازبیماری تب کریمه کنگو را در سال گذشته داشته اند.
تب کریمه کنگو یک تب خونریزی دهنده ویروسی است که توسط کنه ها به دام ها منتقل می شود و انسان با گزش کنه ، تماس یا ذبح دام آلوده و همچنین تماس با گوشت آلوده به ویروس آن به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا می شود.
این بیماری در سال ۴۸۹ هجری شمسی توسط جرجانی ، پزشک معروف ایران به عنوان اولین سند مکتوب توصیف شد و پس از آن در سال ۱۳۴۹ در یک بررسی، این بیماری در مناطق دریای خزر و آذربایجان شرقی شناسایی شد.
بنابراین بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بومی ایران بوده و از سال ۱۳۷۸ نیز موارد قطعی آن گزارش شده است.

**راه های انتقال تب کریمه کنگو
کارشناس مسوول بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو از سه طریق کنه، دام و فرد مبتلا به افراد منتقل می شود، می گوید: بیش از ۹۰ درصد موارد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور از طریق ذبح دام اتفاق می افتد.
دکتر محمد زینلی می افزاید: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام به ویژه گاو و گوسفند است.
وی اظهار داشت: مخزن اصلی ویروس بیماری تب کریمه کنگو، نوعی کنه موسوم به هیالوما است که به وفور در مراتع کشور وجود دارد و افراد از طریق گزش این کنه، مبتلا به این بیماری می شوند.
کارشناس مسوول بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد این کنه ها با گزش دام به ویژه گاو و گوسفند، آنها را آلوده می کند و انسان در تماس با دام ها به ویژه هنگام ذبح اگر اقدامات بهداشتی حفاظت فردی را رعایت نکند از طریق خون، بافت و ترشحات آلوده به تب کریمه کنگو مبتلا می شود.
وی با اشاره به انتقال تب کریمه کنگو از طریق عفونت بیمارستانی نیز گفت: فرد مبتلا به این بیماری در مرحله خونریزی می تواند کادر بهداشتی و درمانی بیمارستان و درمانگاه را درصورت رعایت نکردن موارد بهداشتی، مبتلا سازد.

**علایم تب کریمه کنگو
رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علایم این بیماری می گوید: علایم بیماری تب کریمه کنگو تقریبا شبیه علایم آنفلوانزا است بنابراین پزشکان با مشاهده علایم آنفلوانزا در فصل گرما به بیماری تب کنگو هم شک کنند.
دکتر محمدرضا شیرزادی می افزاید: علایم بیماری تب کنگو پس از تماس با دام آلوده یا مصرف فرآورده های آلوده کمتر از دو هفته بروز پیدا می کند.
وی ادامه داد: تب ، درد عضلانی و سردرد از علایم تب کنگو به شمار می رود که پس از سه یا چهار روز علایم خونریزی دهنده مانند خونریزی های زیرجلدی ، خون در ادرار و خونریزی بینی نیز مشاهده می شود.
رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، تاکید کرد: علایم بیماری تب کنگو مانند آنفلوانزا ، ناگهانی است بنابراین پزشکان با مشاهده علایم آنفلوانزا در فصل گرما باید سابقه تماس بیمار با دام را نیز بررسی کنند.
شیرزادی گفت: ۶۰ درصد بیماری های مشترک بین انسان و حیوان، عفونی هستند بنابراین مردم باید در تماس با دام ها ، مسایل بهداشتی را رعایت کنند.
محمد زینلی کارشناس مسوول بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت، می گوید: متاسفانه تب کریمه کنگو در دام، هیچگونه علایمی ندارد و اگر طی همان یک هفته ابتلای دام به این بیماری، انسان از طریق مخاط یا پوست جراحت دیده با خون یا ترشحات دام تماس پیدا کند، بیمار می شود.

**راه های پیشگیری از تب کریمه کنگو
کارشناس مسوول بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از گروه های در معرض خطر ابتلا به تب کریمه کنگو به ویژه قصابان، دامداران، کارگران کشتارگاه و افراد دست اندرکار در ذبح دام خواست همه اقدام های بهداشتی حفاظت فردی از جمله عینک، ماسک، دستکش، روپوش و چکمه استفاده کنند.
زینلی تاکید کرد همه کشتارگاه های کشور باید مجهز به لوازم پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو باشند و اگر بطور شخصی نیز اقدام به ذبح دام می کنند موارد بهداشتی را رعایت کنند.
وی گفت: مردم نیز نباید ذبح دام را در منزل انجام دهند چراکه ذبح دام حتما باید تحت نظر سازمان پزشکی باشد، مواردی از ابتلا به تب کریمه کنگو براثر ناآگاهی مردم از خطرات ذبح دام، رخ داده است.
زینلی خاطرنشان کرد کادر پزشکی و پرستاری با توجه به شیوه نامه های ابلاغی درصورت مواجهه با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو باید ایزوله شود.
محمدرضا شیرزادی رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، نیز به مردم توصیه می کند تا گوشت های تازه پس از ذبح را برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های قابل انتقال انسان و حیوان از جمله تب کریمه کنگو، به مدت ۲۴ ساعت در حرارت دو تا هشت درجه یخچال قرار دهند.
به گفته وی، این درجه حرارت تمام ویروس ها و باکتری های موجود درگوشت را از بین می برد.
همچنین کارشناسان بهداشتی توصیه می کنند هنگام تماس با دام از لباس پوشیده و رنگ روشن استفاده کنید و پس از خروج از محل نگهداری دام، لباس ها تعویض شوند.
در صورت ذبح دام، روی خون و ترشحات ریخته شده ، محلول سفید کننده خانگی (وایتکس) ریخته شود.
شناسایی به موقع، بستری و درمان علاوه برکاهش مرگ و میر ، اقدامی اساسی در پیشگیری از انتشار بیماری محسوب می شود.
فعلا واکسن تایید شده ای برای بیماران تب خونریزی دهنده کریمه کنگو وجود ندارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
0
0
در خط ششم راه های پیشگیری از تب کریمه کنگو نوشته شده ذبح دام باید تحت نظر سازمان پزشکی باشد لطفا اصلاح فرماییید.
نظر شما
ادامه