کد خبر: ۱۳۵۳۰
حکیم مهر - تن‌ماهیان که حجم 50 درصدی برداشت را تشکیل می‌دهند، در سال گذشته 236 هزار تن از میزان صید را در بر داشتند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات با اعلام این مطلب گفت: سهم قابل توجهی از صید آبزیان در کشورمان را تن‌ماهیان تشکیل می‌دهند. به‌گونه‌ای که 50 درصد صید از آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند را این آبزی تشکیل می‌دهد.

علی‌اصغری مجاهدی افزود: در سال گذشته ماهیان درشت شامل تن‌ماهیان، شبه‌تن‌ماهیان، ماهی شیر، قباد و هوور حدود 236 هزار تن از حجم برداشت را به خود اختصاص دادند، در حالی که در سال 1390 این ماهیان 207 هزار تن از میزان برداشت را شامل شدند.

وی خاطرنشان کرد: سطح‌زیان ریز از قبیل ساردین‌ماهیان 38 هزار تن از میزان برداشت را در سال گذشته به خود اختصاص دادند، در حالی که در سال 1390 میزان برداشت این ماهیان 36 هزار تن برآورد شده است.

مجاهدی ادامه داد: گروه کف زیان که شامل گونه‌های تجاری بازارپسندی چون شوریده، حلوا سفید، سیاه و سنگسر هستند، در سال گذشته 168 هزار تن از صید را به خود اختصاص دادند، در حالی که در سال 1390، 147 هزار تن از این گونه ماهیان برداشت شد.

مشکلات شناورهای صیادی، علت کاهش فانوس‌ماهیان در سال گذشته

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات با اشاره به فانوس‌ماهیان به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های جدیدی دریایی تصریح کرد: در سال گذشته هفت‌هزار تن از این گونه ماهیان صید شد، در حالی که در سال 1390، میزان صید 14 هزار تن بود.

وی علت کاهش صید فانوس‌ماهیان در سال گذشته را غیرفعال بودن شناورهای صیادی و پاره‌ای از مشکلات مربوطه عنوان کرد.

مجاهدی یادآور شد: صید ماهیان در دریای شمال نیز در سال گذشته 40 هزار تن بود که 16 هزار تن آن مربوط به ماهیان استخوانی شامل کپور، کفال و ماهی سفید بود، در حالی که در سال 1390، میزان برداشت این ماهیان 17 هزار تن برآورد شده است.

وی تأکید کرد: در سال گذشته 24 هزار تن کیلکا صید شد، در حالی که در سال 1390 حدود 21 هزار تن از این گونه برداشت شده است.

مجاهدی اظهار داشت: در بخش ماهیان خاویاری که برداشت تجاری آن در حال حاضر انجام نمی‌شود، صید تنها در راستای مولدسازی انجام می‌شود و در سال گذشته 70 تن انجام شد، در حالی که در سال 1390، 80 تن ماهی خاویاری از دریا برداشت شد.

وی در پایان گفت: در راستای واگذاری مدیریت خدمات صیادی به بخش خصوصی 33 بندر تاکنون واگذار شده و در برنامه داریم تا پایان سال جاری شش بندر دیگر را به این بخش واگذار کنیم.

 

نظر شما
ادامه