کد خبر: ۱۳۵۱۲
حکیم مهر - محققان کانادایی موفق به توسعه نقشه راه پروتئین‌های ناقل غشایی وابسته به ATP شده اند که می تواند به ابداع روش های نوین درمانی منجر شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، پروتئین های ناقل غشایی وابسته به ATP با حفظ مواد مغذی و حذف سموم از سلول ها مانند دروازه های سلولی عمل می‌کنند.

عدم کارآیی درست این سلول ها می تواند باعث بروز بیماری های مختلف فیبرو کیستیک، دژنراسیون ماکولای وابسته به سن، بیماری تانژیه (Tangier) و سندرم دوبین جانسون شود.

این پروتئین همچنین می تواند باعث رد داروهای شیمی درمانی توسط سلول های سرطانی شده و شیوه های متداول درمانی را ناکارآمد کند.

پروتئین های ناقل غشایی وابسته به ATP اجزای حیاتی برای هر سلول محسوب شده و در مقاومت تومور نیز دخالت دارند.

دستاورد محققان مرکز تحقیقات سلولی و بیومولکولی دانشکده پزشکی دانلی سنتر دانشگاه تورنتو، نحوه عملکرد پروتئین های ناقل، ارتباط آنها با سایر پروتئین ها و تعامل با اجزاء حیاتی در سلول ها را نشان می دهد.

دکتر جیمی اسنایدر از نویسندگان این تحقیق تأکید می کند: سیستم های سلولی پیچیده بوده و نیازمند درک نحوه اتصال و تعامل قطعات مجزا با یکدیگر به منظور درک بهتر علت بروز برخی بیماری های خاص و نحوه درمان موثر آنها هستند.

یافته جدید محققان، نحوه اثر پروتئین های ناقل بر سلول های سرطانی و بیماری های مختلفف را نشان می دهد که می تواند به توسعه داروهای هدفمند و روش های درمانی موثر منجر شود.

نتایج این یافته در مجله Nature Chemical Biology‌ منتشر شده است.

 

نظر شما
ادامه