کد خبر: ۱۳۴۶۵

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: سالانه حدود ۳۵ درصد اقدامات سازمان دامپزشکی کشور به مراقبت و مقابله با بیماری های مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) اختصاص دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، دکتر محسن مشکوة با اشاره به ۱۳ تیرماه روز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) افزود: به دلیل اهمیت این موضوع آنچه که از سوی سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مد نظر قرار دارد اطلاع رسانی، افزایش آگاهی مردم، آموزش و همکاری های بین بخشی است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر بیماری هایی همچون تب مالت(برسلوز)، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و هاری به دلیل تلفات انسانی در کشور ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مشکوه، همکاری های بین بخشی را در کنترل و مقابله با چنین بیماری هایی موثر دانست و گفت: در کنترل بیماری هاری، سازمان دامپزشکی کشور متولی واکسیناسیون حیوانات، سازمان محیط زیست متولی کنترل بیماری در حیات وحش، شهرداری ها و بخش داری ها متولی کنترل و جمع آوری سگ های ولگرد در سطح شهرها و روستاها و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی کنترل بیماری هاری در انسان است.
وی اضافه کرد: در این راستا تمامی رسانه های ارتباط جمعی می توانند با اطلاع رسانی به موقع و اموزش ما را در دستیابی به این هدف یاری دهند.
به گفته مشکوه، هم اکنون یک هزار و ۴۱۵ عامل بیماری زا در جهان وجود دارد که ۸۳۶ مورد یا ۶۱ درصد آن قابل انتقال به انسان است.
این مقام مسئول تصریح کرد: به منظور کنترل بیماری تب مالت در دام ها سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون راس دام سنگین و سبک واکسینه می شوند، همچنین سالانه ۸۰۰ هزار راس دام سنگین به صورت تصادفی برای نمونه مورد آزمایش و خونگیری قرار می گیرند.
وی ادامه داد: در صورت مثبت بودن آزمایشات دام مبتلا روانه کشتارگاه می شوند و به صاحبان آنان از سوی سازمان دامپزشکی قرامت پرداخت خواهدشد.
مشکوه، در خصوص مقابله با بیماری تب کریمه کنگو نیز گفت: مشکل جدی در دام ها نداریم، اما برای کاهش موارد بیماری در انسان ها، ضمن رعایت مسائل بهداشتی در کشتارگاه ها دام ها، کنه ها و ناقلان آنان که احتمال انتقال آلودگی به انسان را دارند نیز در سطح دامداری های سم پاشی می شوند.
وی از دیگر اقدامات سازمان دامپزشکی کشور، سم پاشی بیش از ۵۰ میلیون مترمربع دامداری در سطح کشور را در سال برشمرد و افزود: در این راستا حدود ۳۰ میلیون نوبت سر دام نیز مورد سم پاشی قرار می گیرند.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور درباره کنترل بیماری هاری اظهار کرد: سالانه حدود ۳۵۰ هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه می شوند که البته این موارد شامل سگ های صاحبدار است، چرا که سگ های ولگرد از طریق شهرداری ها جمع آوری و معدوم می شوند.
وی تاکید کرد: اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان دامپزشکی کشور دارای دو پیامد بهداشت عمومی و سلامت مردم برای کاهش مخاطرات بیماری های مشترک بین انسان وحیوان، و مسائل اقتصادی است.
مشکوه افزود: با مهار بیماری ها نه تنها در کاهش بیماری در جمعیت دامی بلکه سعی داریم موارد بیماری نیز کاهش دهیم، به طور مثال درخصوص دام هایی که تست و خونگیری می شود روند نشان می دهد تعداد موارد آلوده نسبت به گذشته کاهش یافته است.

نظر شما
ادامه