کد خبر: ۱۳۴۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - محقق ایرانی موفق به غنی‌سازی شیر با استفاده از مدل حیوانی در ارتباط با تامین نیاز انسان شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی نوروزیان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مبتکر این طرح با بیان اینکه ید یکی از عناصر معدنی مهم برای سلامتی بدن است که در ساختار هورمون‌های تیروئیدی شرکت می‌کند، گفت: با توجه به اهمیت متابولیکی عنصر ید در ساخت هورمون‌های تیروئیدی، رفع مشکلات ناشی از عوارض کمبود ید یکی از اولویت‌های سازمان‌های بهداشتی کل دنیا است.

وی ادامه داد: در این راستا از روش‌های مختلفی جهت یدرسانی به بدن وجود دارد. یکی از روش‌های رایج، غنی‌سازی نمک با ید است که با مشکلاتی نظیر کاهش میزان ید در نمک به دلیل فرار بودن این عنصر و مضر بودن مصرف نمک برای سالمندان، بیماران قلبی و نوزادان همراه است.

نوروزیان خاطرنشان کرد: این طرح با هدف افزایش غلظت ید در شیر برای تامین روزانه احتیاجات ید انجام شد. در این طرح غلظت ید در شیر از طریق تغییر جیره غذایی گاوهای شیری به گونه‌ای افزایش یافت که مصرف دو لیوان شیر برای افراد بالای 12 سال و یک لیوان برای افراد زیر 12 سال احتیاجات روزانه آنها را به این ماده معدنی تامین می‌کند.

نوروزیان در پایان گفت‌وگو تصریح کرد:‌این طرح در سطح مزرعه انجام شده و در حال انجام آزمایش‌های انسانی آن در آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جهت عرضه به بازار است.

این طرح به طور مشترک در دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه تهران و آزمایش های آن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام گرفته است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
babak
|
-
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
0
0
دکتر نوروزیان تو دنیا تکه،خیلی مخلصیم دکتر جون
نظر شما
ادامه