کد خبر: ۱۳۴۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، گفت: معضل ریزگردها اگرچه مشکلاتی برای بخش های مختلف دامپروری و دامپزشکی ایجاد کرده است، اما هنوز به چالش بزرگ این بخش تبدیل نشده است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر محسن مشکوة در مورد معضل ریزگردها که این روزها دامن گیر مناطق مختلف به ویژه استان های غربی کشور شده است، گفت: متاسفانه بخش دامپروری و دامپزشکی نیز متاثر از صدمات، ضایعات و  خسارات ریزگردها است.
وی اظهار کرد: به عنوان نمونه،ریزگرد ها به بیماری گوزن هایی که در ناحیه کرخه استان خوزستان زندگی می کنند، دامن زده اند؛ به این صورت که در محل جوانه زدن شاخ به خاطر خارش ایجاد شده، و مالیدن آن به چیزهای زبر مثل درخت و سنگ زخم ایجاد می شود.
دکتر مشکوة اضافه کرد: در این وضعیت ریزگرد ها روی این زخم ها می نشیند و باعث وخیم تر شدن زخم ها می شود؛مگس ها و حشرات دیگر در این زخم ها تخم ریزی می کنند که این مساله در برخی اوقات ممکن است به تلف شدن دام هم منتج شود.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، تاکید کرد: دام ها و حیوانات در محیط آزاد همچون دیگر موجودات زنده، تحت تاثیر ریزگردها قرار می گیرند؛ هر چند در محیط های بسته ای نظیر مرغداری ها این مشکلات کمتر خود را نشان می دهد.
دکتر مشکوة خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش ادارات کل دامپزشکی در استان های غربی، ریزگردها هنوز بعنوان یک چالش خود را نشان نداده است اما این باعث نمی شود که به این موضوع بی توجه باشیم؛ بنابر این همواره مسایل مختلف تاثیر گذار در حوزه دامپزشکی مورد پایش و ارزیابی سازمان دامپزشکی کشور قرار می گیرد که ریزگردها هم از این قاعده مستثنی نیست.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
0
0
ممنون می شویم اگر سازمان دامپزشکی مساله توزیع عسل بدون مجوز، تخم مرغ بدون شناسنامه، ذبح دام کنار خیابان و فروش آن کنار اتوبان، فروش شیر خام بدون مجوز در مغازه، آویزان کردن گوشت در کنار قصابی و ...... را حل کند و موضوع ریزگردها را هم بگذارد سازمان محیط زیست حل کند!!
نظر شما
ادامه