کد خبر: ۱۳۳۲۱

حکیم مهر - عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با اشاره به اینکه کشاورزان زیر بار سنگینی واردات بی رویه دیگر نمی توانند کمر راست کنند. گفت: با توجه به پتانسیل بخش کشاورزی در سطح کشور متأسفانه سؤمدیریت وزیر جهاد کشاورزی در چند سال اخیر وضعیت خوبی را برای این بخش رقم نزده و ما را از خودکفایی در تولیدات محصولات مختلف به واردکننده بزرگ تبدیل کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، دکتر علی ایرانپور با بیان اینکه بخش کشاورزی با توجه به پتانسیل ویژه‌ای که در سطح کشور دارد نباید برای تأمین نیاز داخل مجبور به واردات شود، گفت: متأسفانه بی‌برنامه‌گی موجود در کشور و عدم توجه مسئولان به بخش کشاورزی که تأمین کننده امنیت غذایی مردم است ایران را از وارد‌کننده‌های بزرگ محصولات کشاورزی کرده است.

این دامپزشک و نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب که اقلیم مناسب و آب و هوای خوب کشور اجازه کشت همه محصولات کشاورزی را می‌دهد، تصریح کرد: متأسفانه عدم توجه به پتانسیل موجود تاکنون بار اقتصادی بسیاری را بر دوش کشور هموار کرده و ما را از مسیر پیشرفت به عقب رانده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با اشاره به هفته جهاد کشاورزی، گفت: با توجه به پتانسیل بخش کشاورزی در سطح کشور متأسفانه سؤمدیریت وزیر جهاد کشاورزی در چند سال اخیر کشور را در بسیاری از زمینه‌ها وارد‌کننده بزرگ کرده و کشاورزان زیر بار سنگینی واردات دیگر نمی توانند کمر راست کنند.

بهانه‌های واهی مسئولان کم‌کاری آنان را جبران نمی‌کند

وی ادامه داد: علی رغم همه مشکلاتی که در بخش کشاورزی وجود دارد از جمله خشکسالی، کمبود آب یا نبود صنایع تبدیلی باز هم این بخش پتانسیل های زیادی دارد که در صورت مدیریت صحیح می‌تواند زمینه ارزآوری را برای کشور به ارمغان بیاورد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه هر قسمتی از خاک کشور متناسب و مستعد تولید یک محصول کشاورزی است و فقط برنامه ریزی دقیق ،‌منسجم و مدونی می خواهد که متناسب با نوع اقلیم مناطق مختلف بتوانیم نوع محصول کشاورزی که تولید می‌شود را مشخص کنیم، تصریح کرد: متأسفانه دولت به‌ ویژه در یکی دو سال گذشته نتوانسته در بخش کشاورزی موفق عمل کند یعنی پتانسیل کشوربیش از این بود و تولید محصولات کشاورزی باید بیش از اینها صورت می‌گرفت.

نماینده مردم مبارکه در مجلس، با یادآوری رسیدن به خودکفایی در تولید گندم در چند سال گذشته، گفت:در حال حاضر کشور وارد کننده اصلی گندم به شمار می‌رود که این فاجعه‌ای است که به دست مسئولان رقم خوده؛ شاید بخشی از اینها به دلیل خشکسالی‌ها رخ داد اما همه تقصیر‌ها را نمی‌توان به گردن خشکسالی گذاشت و مسئولان باید اهمال در وظایف را گردن بگیرند.

ایرانپور با انتقاد از عدم مدیریت منسجم در بخش کشاورزی و عدم حمایت از این بخش افزود: سیستم مدیریتی جهاد کشاورزی و نوع حمایتی که از تولید کننده‌گان در همه محصولات کشاورزی انجام می‌شود متاسفانه منجر به این شد که امروز در تولید برخی از محصولات کشاورزی دچار مشکل شده و واردکننده باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که نگاه دولت آینده به قوانین بخش کشاورزی چگونه باید باشد تصریح کرد: دولت آتی باید از همان ابتدا حساب ویژه ای را بر روی بخش کشاورزی باز کند که این مهم از طریق ارتباط بدنه دولت در بخش کشاورزی با مجلس شورای اسلامی و کمیسیون مربوط ممکن می‌شود و در واقع تعاملات سازنده که در رابطه با ارائه طرح ها و لوایح مفید که هم بتواند مشکلات این بخش را مرتفع کند راهکار بهبود شرایط این بخش است.

بخش کشاورزی زیر‌بنای اقتصاد کشور

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با تأکید بر اینکه که دولت بخش کشاورزی را باید به عنوان یک بخش زیربنایی و مهم در درجه اول بشناسد عنوان کرد: اگر این شناسایی رخ بدهد در آن زمان نوع نگاهی که دولت به این بخش خواهد داشت متفاوت خواهد بود و عنایت بیشتری به کشاورزی خواهد داشت.

وی ادامه داد: از طریق ارتباطی که در دولت آتی بین دولت و مجلس برقرار ‌می‌شود باید حمایت از تولید کنندگان افزایش یابد  تا به این ترتیب شاهد رسیدن به خود کفایی و حتی صادرات محصولات کشاورزی باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم در پاسخ به این سؤال که مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی چیست گفت: مهمترین معضلات بخش کشاورزی نبود آمار دقیق از میزان تولید است؛ تا زمانی که آمار دقیق نداشته باشیم نمی‌توانیم نسبت به خود کفایی و حتی صادرات برنامه ریزی  کنیم، مورد بعد نبود برنامه ریزی است و همچنین چالش سوم کاهش ارتباط بین بخش کشاورزی دولت و مجلس شورای اسلامی و کمیسیون است که این نیز ضربه مهلکی به این بخش در کشور زده است.

ایرانپور یادآور شد: پایین بودن سطح تعاملات دولت و مجلس در مجموع به ضرر کشاورزان شده و هرچه ارتباطات قوی تر شود در قالب طرح و لوایح مشکلات این بخش سریع‌تر مرتفع خواهد شد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس، با اشاره به سوء تدبیر خلیلیان در اداره امور مربوط به وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: یکی از عمده دلایل مشکلات بخش کشاورزی نوع نگاه وزیر و تدبیر اوست که از نمونه های ضعف مدیریتی وی  را در تعیین نرخ ناعادلانه خرید تضمینی گندم عدم حمایت از تولید کنندگان شیر، باغداران تولید کننده پسته، چایکاران و نیز برنج کاران می‌توان دید که متأسفانه آن‌ها نیز از بی عدالتی وزیر در امان نبوده اند.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس در پاسخ به این سؤال که دلیل اجرایی نشدن قانون ارتقاء بهره وری چه بوده، یادآور شد: عدم صداقت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در عمل به قانون و عدم جدیت آنها عمده دلیل اجرایی نشدن قانون بهره‌وری بخش کشاورزی به طور کامل است.

 

نظر شما
ادامه