کد خبر: ۱۳۳۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مخزن‌ ‌بیماری‌ سیاه‌ زخم‌ در دام‌ است و با مرگ‌ و میر بالا و سریعی‌همراه‌ است‌ و انسان‌ به‌ صورت‌ اتفاقی‌ درصورتی‌ که‌ در معرض‌ تماس‌ با دام‌آلوده‌، پوست‌، پشم‌ و فرآورده‌های‌ آن ‌قرار گیرد یا از گوشت‌ آلوده‌ استفاده کند و یا در هوای‌ آلوده‌ به‌ اسپور(هاگ‌) تنفس‌ کند به‌ بیماری‌ مبتلا می‌شود.
به گزارش حکیم مهر به نقل از وب دا؛ مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت نیشابور گفت: بیماری سیاه زخم یک بیماری عفونی حاد است که توسط باسیلوس آنتراسیس ایجاد می شود.
نعمت الله معروفی افزود: شیوع این بیماری در عموم حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر و گوشتخواران اتفاق می افتد، این بیماری می تواند به انسانهایی که با حیوانات آلوده و یا بافت آلوده حیوانی( پشم و مو) سروکار دارند نیز سرایت کند.
معروفی اظافه کرد: کارگرانی که با حیوان مرده و یا محصولات به دست آمده از حیوان مبتلا سروکار دارند، کارگران کشتارگاهها، دامداران به خصوص در فصل بهار (در زمان چیدن پشم گوسفندان و همچنین در زمان شیر دوشی)  احتمال ابتلا به سیاه زخم برای آنها زیاد است.
وی گفت: اسپور این باکتری قادر است سالها در خاک باقی مانده و حیوانات را از این طریق آلوده کندو همچنین انسان از طریق خوردن گوشتهای آلوده نیز به فرم گوارشی بیماری مبتلا می شود، چنانچه اسپور این بیماری از طریق هوا وارد مجاری تنفسی شود، فرم تنفسی سیاه زخم ایجاد می شود.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
mahdi
|
-
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
0
0
اظافه رو تصحیح کنید
نظر شما
ادامه