کد خبر: ۱۳۰۱۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زنجان، خراسان جنوبی، مرکزی، همدان و فردوس

 

استقرار میز خدمت در اداره کل دامپزشکی استان زنجان


« واحد خبر روابط عمومی اداره کل» اعلام کرد : میز خدمت در ساختمان شماره 5 اداره کل دامپزشکی استان زنجان مستقر گردید.
"محمد رشید کرمی" مدیر کل دامپزشکی استان در این خصوص اظهار داشت‌:  در راستای اجرای بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و به منظور دستیابی آسان و سریع مردم به خدمات سازمان و نیز ارائه خدمات در کوتاهترین زمان ممکن میز خدمت مستقر گردیده است.
کرمی تصریح کرد : با ایجاد میز خدمت ، ضوابط ، مقررات گردش کار و فرآیند زمان انجام هر یک از وظایف مرتبط با ارباب رجوع در اختیار مراجعین قرار می گیرد .
مدیر کل دامپزشکی استان  با اشاره به شرح وظایف اعضای میز خدمت افزود : ارائه اطلاعات و راهنمایی لازم به مراجعین در ارتباط با امورات مربوطه ، دریافت مدارک و درخواست های مراجعین ، انجام امور و درخواست های متقاضیان در صورت امکان ، در غیر اینصورت اعلام تاریخ مراجعه بعدی یا زمان ارائه خدمت نهایی به مراجعین ، دریافت نتایج اقدامات انجام شده از واحدهای ذیربط و اعلام آن به مراجعین و هدایت مراجعین با واحدهای مرتبط در موارد بسیار ضروری ، پس از انجام هماهنگی با واحد اقدام کننده ذیربط .

---------------------

 

بیش از 1000 قلاده سگ علیه هاری واکسینه شد


رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی گفت:از ابتدای امسال تعداد 1012 قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، دکتر قاسم عجم افزود:عمدتا واکسیناسیون انجام شده در سگ های نگهبان گله و سگ های خانگی بوده که علاوه بر تزریق واکسن، قلاده گذاری و صدور شناسنامه بهداشتی نیز انجام شده است. وی اظهار داشت: همزمان با اجرای طرح واکسیناسیون دام های سبک ،سگ های گله و سگ های صاحبدار موجود در روستاها نیز هر سه سال یک بار واکسینه می شوند. رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان با بیان اینکه هاری یکی از بیماری‌های ویروسی کشنده قابل انتقال بین انسان و حیوان است، افزود:یکی از مهمترین راه های مقابله با این بیماری پرهیز از تماس مستقیم با حیوانات وحشی ، واکسیناسیون منظم سگ های گله و معدوم سازی سگ های ولگرد می باشد. دکتر عجم با اشاره به اینکه سگ از جمله حیواناتی است که تماس مستقیم بیشتری با جمعیت انسانی دارد ،خاطرنشان کرد:مبارزه با هاری یکی از مهمترین برنامه های دامپزشکی در پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام است. وی اصلی ترین راه سرایت بیماری را گازگرفتگی به وسیله حیوانات هار عنوان کرد و گفت:پیش بینی می شود تا پایان سالجاری تعداد 3 هزار و سیصد قلاده سگ تحت پوشش واکسیناسیون هاری قرار گیرند.

---------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:
وجود سیستم پیش سردکن در کشتارگاه از اجزای اصلی کشتارگاه صنعتی دام است


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ورییس دامپزشکی اراک روزگذشته از کشتارگاه دام اراک بازدید وروند ساخت پیش سردکن این کشتارگاه را بررسی کردند.
دکتر حسینی روز گذشته درحاشیه بازدید از کشتارگاه دام اراک ضمن پیگیری روند احداث سیستم پیش سرد کن کشتارگاه دام اراک گفت: در حال حاضر تعدادی از کشتارگاه های دام استان به سیستم پیش سردکن مجهز شده اند و مابقی کشتارگاه های استان هم در حال تجهیز به سیستم پیش سردکن هستند هر چند به دلایل مختلف این تغییر و تحول به کندی انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه در کشتارگاه دام اراک بیش از 50درصد کشتار استان انجام می شود ،اهمیت خنک سازی لاشه های استحصالی ونگهداری لاشه ها برای حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴درجه سانتی گراد را یاد آورشد وگفت: نگهداری گوشت در دمای صفر تا چهاردرجه سانتیگراد بلافاصله پس از کشتار تا مدت 24 ساعت، ویروسهای بیماری زای آن از جمله تب کنگو را ازبین می برد.
دکترحسینی تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو را یکی از بیماری­های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان برشمرد وگفت:  آلودگی به این ویروس در دام­ها بیماری بالینی ایجاد نمی­کند اما ممکن است در انسان باعث مرگ شود. این بیماری به صورت معمول از طریق گزش کنه­های آلوده و یا از طریق تماس انسان با بافت­های دام­های آلوده در زمان کشتار دام به انسان منتقل می­شود.  ایجاد خونریزی در بافت­های بدن یکی از نشانه­های بیماری در انسان است که در مراحل آخر بیماری اتفاق می­افتد. بنابراین کشتار دام­ها در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی  از مدیرکشتارگاه اراک  خواست ،کارگران کشتارگاه ضمن رعایت بهداشت فردی ،کارت بهداشت داشته باشند و به تجهیزات بهداشتی، لباس کار مناسب، دستکش، ماسک و... مجهز باشند و شست وشو و ضدعفونی سالن های کشتار  زیر نظر دامپزشکی به صورت منظم انجام شود . ایشان ارائه آموزش های لازم ، اطلاع رسانی و هشدارهای بهداشتی  به کارگران  را  از وظایف دامپزشکی شهرستان برشمرد.
حسینی بااشاره به اینکه مردم نیز با رعایت توصیه های بهداشتی می توانند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر عمل نمایند تأکید کرد: مردم باید از خرید گوشت های بازرسی نشده و بدون لیبل و مهر بهداشتی دامپزشکی، انجام کشتار دام به صورت سنتی و خارج از کشتارگاه خودداری نمایند.                                                                         
وی با اشاره به اینکه لاشه تازه ذبح شده به عنوان گوشت تلقی نمی شود و باید برخی فرآیندهای شیمیایی در عضله تازه ذبح شده انجام شود تا عضله به گوشت تبدیل شود گفت: در شهرستان هایی که کشتارگاههای آنها مجهز به پیش سرد کن نیست، به مغازه داران توصیه می شود، لاشه گوشت را قبل از عرضه به مشتری تا 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند تا ضمن انجام فرآیند ذکرشده ویروس های بیماریزا و آلودگیهای احتمالی لاشه  نیز از بین برود.

---------------------------

 

اکیپ های دامپزشکی بر داروخانه ها و شرکت های دارویی همدان نظارت می کنند


سرپرست اداره کل دامپزشکی استان همدان گفت: اکیپ های اداره درمان دامپزشکی استان همدان بر داروخانه ها و شرکت های دارویی نظارت مستمر دارند.

محمودرضا رسولی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اکیپ اداره درمان دامپزشکی استان همدان دارای دو دامپزشک و یک کارشناس است، افزود: در راستای سالم سازی چرخه مصرف داروهای دامی، اداره دارو و درمان دامپزشکی این استان بازدیدهای دوره ای از داروخانه ها و شرکتهای داروئی دامپزشکی انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 600 قلم داروهای تاریخ مصرف گذشته و قاچاق به وزن تقریبی هشت تن در همدان کشف شد، اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون تعداد 30 قلم داروی تاریخ گذشته توسط اکیپ درمان در این استان ضبط شده است.

محمود رضا رسولی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف این داروها برای دامها خطرناک است، افزود: با خارج کردن آنها از چرخه مصرف دامی، در نهایت سلامت دام و محصولات دامی را در پی خواهد داشت.

وی گفت: این داروها طبق صورتجلسه های تنظیمی ضبط شده است و مراحل قانونی معدوم سازی آنها نیز در دست اقدام است.

رسولی اضافه کرد: متصدیان داروخانه ها و شرکت های دارویی باید با اجرای تدابیر لازم از به هدر رفتن اینگونه سرمایه های ملی جلوگیری کنند.

 

---------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس خبر داد :
نصب دو دستگاه پیش‌سردکن در کشتارگاه‌های فردوس


رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از نصب دو دستگاه پیش سردکن در کشتارگاه‌های این شهرستان خبر داد.
محمد اصغرزاده اظهار داشت: با گذشت 22 سال از آغاز فعالیت کشتارگاه فردوس، این کشتارگاه از نظر امکانات و تجهیزات نسبت به دیگر کشتارگاه‌های خراسان جنوبی از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است.

وی گفت: اگر چه کشتارگاه‌های فردوس از وضعیت مطلوبی برخوردار است، ولی برای استفاده بهینه از فضای کشتارگاه‌های فردوس و اسلامیه به امکانات و تجهیزات بیشتری نیاز است.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس افزود: از محل اعتبارات ستاد حوادث سال 1391، مبلغ 80 میلیون تومان برای نصب دستگاه پیش سردکن در دو کشتارگاه فردوس و اسلامیه اختصاص یافته است.

اصغرزاده تصریح کرد: در حال حاضر برای نصب هر یک از دستگاه‌های پیش سردکن فردوس و اسلامیه مبلغ 40 میلیون تومان هزینه شده و طی چند روز آینده این دستگاه‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

سالم‌سازی گوشت مهم‌ترین مزیت دستگاه پیش‌سردکن

وی مهم‌ترین مزیت نصب دستگاه پیش سردکن در کشتارگاه‌ها را سالم‌سازی گوشت دانست و یادآور شد: کمک به قضاوت‌های بهداشتی، ترد شدن گوشت، کمک به طبخ بهتر و حفظ کیفیت گوشت از دیگر مزایای استفاده از دستگاه پیش سردکن در کشتارگاه‌ها است.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس با اشاره به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو و انتقال آن از دام به انسان، گفت: چنانچه دام به این بیماری خطرناک آلوده و ذبح به صورت بهداشتی انجام نشود، آلودگی از دام به انسان منتقل می‌شود.

اصغرزاده افزود: اعما و احشاء دام به مدت 48 ساعت و گوشت دام پس از ذبح باید به مدت 24 ساعت در پیش سردکن نگهداری شود تا عامل ویروس بطور صددرصد از بین برود.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر ذبح دام با حضور ناظر بهداشتی و ناظر شرعی در محل کشتارگاه فردوس انجام و کارت سلامت و کارت ذبح شرعی نیز به قصابان شهرستان ارائه شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی فردوس از مردم خواست تا در مراسم مختلف نظیر ماه محرم، عید قربان و همچنین زمان ورود حجاج از ذبح دام در معابر خودداری و ذبح را در محل کشتارگاه انجام دهند.

اصغرزاده ذبح دام در معابر عمومی را علاوه بر آلودگی معابر سبب انتشار بیماری دانست و اذعان داشت: چنانچه مردم ذبح را در منازل خود انجام دادند باید به رنگ و بوی گوشت توجه و در صورت مشکوک شدن به آن از راهنمایی کارشناسان شبکه دامپزشکی استفاده کنند.

 

نظر شما
ادامه