کد خبر: ۱۲۸۵۹

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: اجازه نمی‌دهیم دام‌های آلوده از طریق مرز بیله‌سوار وارد کشورمان شود تا این استان کانون دام‌های آلوده تلقی شود.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر صادق صالحی در جلسه کمیته پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در اردبیل اظهار داشت: به رغم آن که واردات دام از این استان و از طریق جمهوری آذربایجان انجام می‌شود و ما به عنوان قطب واردات و ارسال به سایر نقاط در دام‌های زنده و کشتار شده محسوب می‌شویم، تاکنون حتی یک مورد بیماری خطرناک دامی مشاهده نشده و همه دام‌های ذبح شده نیز تحت کنترل دامپزشکی انجام شده است.

وی استان اردبیل را از استان‌های پاک و فاقد بیماری دامی در سطح کشور توصیف کرد و افزود: دامپزشکی استان اردبیل با بهره‌گیری از توان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود و نیروهای مجرب اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین دام آلوده به بیماری وارد چرخه مصرف شود و یا به استان‌های دیگر ارسال شود.

صالحی ماهیت کارهای عمرانی دامپزشکی را سرمایه‌ای اعلام کرد و ادامه داد: باید در این راستا اعتبارات ویژه اختصاص یابد.

این مسئول با اشاره به کاهش اعتبارات دامپزشکی در حوزه مبارزه با بیماری‌های دامی تصریح کرد: ‌این روند کاهشی قطعاً مشکلات ما را دو چندان می‌کند هر چند که عزم همکاران ما بر این است که اجازه ندهند بیماری‌های دامی شیوع پیدا کرده و یا زمینه نگرانی مردم از این بابت فراهم آید.

وی سیاست کلی دامپزشکی را عرضه گوشت سالم به جامعه،‌ پیشگیری از بیماری‌های دامی به ویژه بیماری‌های مشترک انسان و دام توصیف کرد و یادآور شد: ‌این کار با افزایش فعالیت‌های کنترلی امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از جمله بیماری‌های خطرناک و مشترک بین انسان و دام را بروسلوز اعلام کرد و گفت:‌ این بیماری هم در بعد اقتصادی و هم بهداشت عمومی حائز اهمیت است که کنترل آن می‌تواند در دو حوزه نگرانی‌ها را برطرف کند.

صالحی با بیان اینکه این بیماری فرا مرزی دارای ابعاد پیچیده و بسیار رمزآلود است، افزود: نتایج عملیات واکسیناسیون بروسلوز جمعیت دامی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که هر چقدر عملیات مبارزه با این بیماری‌ها در جمعیت دامی با پوشش کامل انجام شده به همان میزان شیوع بیماری در جمعیت انسانی نیز کاهش یافته است.

این مسئول عنوان کرد: ‌به رغم مرزی بودن، جمعیت عشایری کوچ‌رو در منطقه و همچنین نگهداری سنتی دام‌ها و پرورش همزمان طیور در برخی از مناطق ما کنترل و مبارزه با این بیماری‌ها را همچنان در اولویت قرار دادیم و امیدواریم خود دامداران و صاحبان دام و طیور نیز همکاران ما را در واکسیناسیون بهتر و در زمان مناسب یاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: بومی بودن بیماری در منطقه و وجود تعداد گونه‌های باکتری عامل بیماری و ناقلان متعدد و تنوع آن به همراه مقاومت طولانی مدت عامل بیماری در محیط‌های مختلف و تأمین نشدن اعتبار کافی برای پرداخت غرامت به صاحبان دام‌های کشتاری از مشکلات و تنگناهای ما در این زمینه است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اضافه کرد: اجرای برنامه‌های تست و کشتار در واحدهای سنتی از دیگر مشکلاتی است که در مبارزه با این بیماری در استان اردبیل با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

صالحی خواستار تعامل و همکاری مطلوب و مناسب بین بخشی و همکاری‌های زنجیره‌ای بین دستگاه‌های مختلف شد.

این مسئول در پایان سخنان خود خواستار همکاری رسانه‌های گروهی و ملی در راستای اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی جامعه و گروه‌های هدف در مبارزه با این بیماری شد و از آنها خواست در این مسیر دست دامپزشکی را در ریشه‌کنی بیماری‌ها بگیرند.

 

نظر شما
ادامه