کد خبر: ۱۲۸۴۲

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: طی چند سال گذشته در استان یزد با وجود بیماری تب کریمه‌کنگو در برخی نقاط کشور، هیچ موردی از بیماری تب کریمه‌کنگو در یزد گزارش نشده است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر علی‌اکبر حدادزاده اظهار داشت: خوشبختانه این اداره‌ کل گزارشی مبنی بر شیوع این بیماری در استان نداشته است اما با توجه به اینکه این بیماری علائم خاصی برای تشخیص ندارد و به صورت خاموش در دام نهفته است، تهدیدی جدی برای انسان محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید اصول ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند، ادامه داد: اولویت این اداره کل پیشگیری و مبارزه در برابر بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد افزود: در سال گذشته مواردی مشکوک به ابتلای تب کریمه‌کنگو گزارش شده بود که خوشبختانه هیچ یک از این افراد مبتلا نبودند.

وی با توصیه به شهروندان مبنی بر خرید گوشت از مراکر معتبر و ممهور به مهر دامپزشکی عنوان کرد: نگهداری 24 ساعته گوشت در یخچال در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد و پرهیز از دست زدن به گوشت در صورت وجود زخم روی پوست می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

حدادزاده با اشاره به اقدامات اداره کل دامپزشکی در زمینه مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان گفت: دامپزشکی اقدامات خوبی را انجام داده است و نظارت و کنترل دقیقی از زمان تولید دام تا محل عرضه و ارائه فرآورده‌های دامی برای مصرف دارد.

وی کیفیت عرضه دام‌ها و فرآورده‌های دامی استان یزد به لحاظ بهداشتی را با توجه به نظارت کارشناسان بهداشتی مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته بیش از 650 هزار راس دام در مقابل بیماری تب مالت واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی یزد با تاکیدبر اهمیت واکسیناسیون دام و طیور در مقابل بیماری‌ها عنوان کرد: واکسیناسیون برای حفاظت دام از بیماری و پیشگیری از انتقال است که از دو جنبه کنترل بیماری مشترک بین دام و انسان همچنین پایداری در توسعه و تولید دام سالم اهمیت دارد.

وی بیان داشت: پیشگیری از ابتلای دام به بیماری‌های دامی و انتقال آن به انسان به صرفه‌تر از درمان است از این رو در سال گذشته بیش از  490 هزار انواع دام سبک و سنگین در برابر بیماری واکسینه شدند.

حدادزاده همچنین از هزار و 198 مورد بازرسی دام در سطح استان در طول سال گذشته خبر داد و گفت: در استان یزد 9 مرکز مایه‌کوبی دام وجود دارد که 35 نفر از کارشناسان و متخصصان بهداشت، کار نظارت و کنترل سلامت دام‌های استان را در این مراکز بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه با کمک واکسن‌ها، بیماری‌های مشترک دامی و انسانی تا حد زیادی قابل پیشگیری و کنترل خواهند بود، تصریح کرد: برای واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین در استان در طول سال جازی نیز برای واکسیناسیون 52 میلیون راس دام، با اعتباری بیش از 148 میلیون تومان، واکسن خریداری شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد عنوان کرد: اداره کل دامپزشکی به عنوان دستگاه نظارتی در زمینه واکسیناسیون دام و طیور نظارت خود را به صورت جدی و مستمر انجام خواهد داد.

 

نظر شما
ادامه