کد خبر: ۱۲۶۹۲

حکیم مهر - اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی پرهیز از کشتار غیرمجاز دام را از مهمترین عوامل پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو دانست.
رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی این اداره کل ضمن اعلام مطلب فوق افزود: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه گسترش فعالیت  کنه های عامل بیماری، احتمال بروز بیماری در دام هایی نظیر گوسفند و بز، شترمرغ و گاو وجود دارد و در صورت بی احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت. به همین دلیل لازم است جهت جلوگیری از انتقال این بیماری، هنگام قطعه کردن گوشت و جگر از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و محافظت به عمل آید.

دکتر محسن عابدزاده اعلام داشت: تلاش هایی در خصوص پیشگیری از این بیماری در استان انجام شده که نظارت بر کشتارگاه ها، سم پاشی دام ها، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز و نگهداری لاشه ها در پیش سرد از جمله این اقدامات بوده و توصیه اکید می شود دام ها قبل از جابجایی سم پاشی شده و برای حمل و نقل آنها گواهی بهداشتی دامپزشکی اخذ و نیز بازرسی قبل و بعد از کشتار دام ها در کشتارگاه ها انجام شود.

وی گفت:  بیماری در دام ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام باقی می ماند و تنها علامت آن، تب خفیف بوده و مخزن اصلی ویروس در طبیعت، کنه سخت عمدتا از خانواده هیالوما است که در تمام مراحل تکامل کنه، در بدن باقی می ماند و از طریق تخم به نسل های بعد منتقل می گردد.

دکتر عابدزاده، عمده ترین راه های انتقال بیماری به انسان را شامل؛ تماس با دام های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه های بافتی بیمار آلوده ذکر کرد و از دامداران خواست در نگهداری دام ها و تماس با آنها نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان ساخت: عمده ترین راه های پیش گیری از بیماری شامل؛ ذبح دام در کشتارگاه های مجاز، استفاده از وسایل ایمنی مانند؛ کلاه، عینک، ماسک، روپوش، پیش بند پلاستیکی، دستکش و چکمه در هنگام ذبح دام، حفاظت فردی جهت جلوگیری از گزش کنه، تعویض لباس، چکمه و دستکش پس از تماس با دام و شستشوی آنها، عدم جداسازی کنه با دست بدون دستکش از بدن دام و سم پاشی دوره ای علیه انگل های خارجی دام می باشد.

عابدزاده، یادآورشد در سال گذشته نظر به اهمیت موضوع مبارزه با بیماری های انگلی، سمپاشی حدود 2/7 میلیون راس دام سبک، 143 هزار راس دام سنگین و 6/2 میلیون متر مربع جایگاه نگهداری دام ها انجام شده و  امید است تا تامین اعتبارات استانی لازم، مبارزه با بیماری های انگلی درسال جاری نیز همانند سال های قبل ادامه یابد.

وی اعلام داشت: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، پیش بینی می گردد در سال جاری نیز بیش از 5 میلیون راس دام سبک، 200 هزار راس دام سنگین و بیش از 20 میلیون متر مربع جایگاه نگهداری دام تحت پوشش عملیات سمپاشی قرار گیرد.

 

نظر شما
ادامه