کد خبر: ۱۲۶۶۷

حکیم مهر - مدیر کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به عدم پرداخت غرامت به برخی صاحبان دام‌های آلوده‌ی کشتار شده توسط دامپزشکی، اظهار کرد: این موضوع عدم رغبت دامداران برای همکاری با دامپزشکی و اختلال در امر مبارزه با بیماری‌های دام را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، "دکتر علی‌اکبر حدادزاده" هفتم اردیبهشت ماه، به مناسبت روز جهانی دامپزشکی در جمع خبرنگاران به شعار امسال این روز مبنی بر "واکیسناسیون برای پیشگیری و محافظت" اشاره کرد و با بیان این که بیماری‌های تب مالت و سل از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان هستند، گفت: سال گذشته 30 هزار راس دام در استان به منظور بررسی وجود این بیماری‌ها خون‌گیری یا تست شده‌اند که از این تعداد 125 رأس آلوده تشخیص داده و کشتار شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: پارسال علی رغم پرداخت 620 میلیون ریال غرامت به صاحبان دام‌های الوده‌ی کشتار شده، 34 درصد از آنها غرامت دریافت نکردند و این می‌تواند باعث اختلال در کار مبارزه با بیماری‌های دام توسط دامپزشکی به دلیل عدم رغبت دامداران برای همکاری در این خصوص شود.

حدادزاده افزود: پارسال در زمینه جمعیت دامی استان بیش از 41 هزار راس دام سنگین و بیش از 452 هزار راس دام سبک توسط بخش دولتی و خصوصی واکسینه شدند.

وی در ادامه ماحصل تلاش‌های صورت گرفته در استان در جهت پیشگیری و کنترل عوامل بیماری‌زای مشترک بین انسان و دام را کاهش شاخص نسبت راکتور(مبتلا به بیماری) به تعداد تست در استان به 0.61 درصد در سال گذشته خواند و گفت: این رقم در سال 1385 حدود 3.3 درصد و در سال 1390 قریب 0.67 درصد بوده است.

مدیر کل دامپزشکی استان یکی دیگر از بیماری‌های مشترک مورد توجه در استان یزد را هاری عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در سال گذشته هیچ موردی از این بیماری در استان گزارش نشده است که نتیجه‌ی مایه‌کوبی پنج هزار و 53 قلاده سگ صاحب‌دار بر طبق وظیفه‌ی دامپزشکی بوده است.

وی به برخی بیماری‌های واگیردار و مهلک در بین طیور اشاره کرد و در مورد اقدامات صورت گرفته به منظور پیشگیری از بیماری‌ها، ابراز کرد: در استان یزد 903 سالن پرورش مرغ گوشتی به ظرفیت 11.5 میلیون قطعه در هر دوره فعالیت دارد که علی رغم ظرفیت اسمی تولید 69 هزار تن گوشت مرغ، در سال گذشته عملاً بیش از 39 هزار تن تولید داشته‌اند.

وی افزود: این در حالیست که مصرف گوشت مرغ در استان یزد سالیانه 23 هزار تن می‌باشد و علی رغم تولید مازاد سالانه سه هزار و 629 تن گوشت مرغ نیز از سایر استان‌ها وارد این استان می‌شود و این رقم جدای از دو هزار و 306 تن گوشت مرغ منجمد فروش رفته در استان است.

حدادزاده در این رابطه خواستار تغییر فرهنگ مصرف و ذائقه‌ی مردم و پرورش‌دهندگان به سمت مرغ‌های با اندازه و سن کشتار استاندارد شد.

وی در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به 32 واحد پرورش مرغ تخم‌گذار از تولید سالیانه 14 میلیون و 15 هزار تن تخم‌مرغ در استان خبر داد و اعلام کرد: در سال گذشته 197 میلیون دوز واکسن برای مایه‌کوبی طیور وارد استان شده است.

وی در مورد بیماری آنفولانزای فوق حاد، بیان کرد: تاکنون هیچ موردی از این بیماری در استان گزارش نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد تاکید کرد: واکسیناسیون در کنار رعایت بهداشت می‌تواند موثر واقع شود و منجر به ارتقاء صنعت دام و طیور در استان شود.

حدادزاده یاداور شد: سال گذشته 257 هزار راس دام و بین 10 تا 12 میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های استان تحت نظارت کامل شرعی و بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان کشتار شده‌اند.

وی با اشاره به نظارت کارشناسان دامپزشکی بر سلامت و بهداشتی بودن فرآورده‌های دامی از زمان تولید تا عرضه، اظهار کرد: پارسال 43 هزار و 837 مورد بازرسی در سطح استان از مراکز تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی صورت گرفته است که منتج به تشکیل 244 مورد پرونده قضایی و معدوم‌سازی 63 هزار و 957 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیرقابل مصرف با دستور قضایی شده است.

حدادزاده افزود: علاوه بر نظارت‌های معمول دو طرح ملی تضمین کیفیت فرآورده‌های خام دامی و طرح پایش سلامت فراورده‌های خام دامی در استان انجام شده که بر روی شش فراورده شامل شیر، عسل، تخم مرغ، گوشت مرغ، گوشت گوساله و گاو، گوشت ماهی قزل آلا انجام شد ولی از مجموع دو هزار و 842 مورد نمونه‌برداری هیچ مشکل بهداشتی گزارش نشد.

وی با اشاره به عدم بروز علائم بیماری تب کریمه کنگو(CHF) در دام‌ها و احتمال شیوع بیماری با گرم شدن هوا و فعالیت بیشتر کنه‌ها، از شهروندان خواست تا علاوه بر خرید گوشت مصرفی خود از مراکز معتبر عرضه فرآورده‌های خام دامی، به مهر و لیبل دامپزشکی بر روی لاشه توجه داشته باشند و پس از خرید گوشت، آن را به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری و سپس نسبت به خرد کرد آن با استفاده از دستکش اقدام کنند.

وی همچنین درخصوص عدم مصرف فرآورده‌های خام دامی به صورت نیمه پخته و خام هشدار داد.

مدیر کل دامپزشکی استان در پاسخ به سوالی در مورد بهداشتی بودن مراکز عرضه شیر به صورت سنتی در سطح شهر، از شناسایی قریب 55 مرکز در یزد خبر داد و گفت: هم‌اکنون این مراکز به صورت ماهیانه و بعضا بیشتر، مورد نظارت بهداشتی کارشناسان و بازرسان دامپزشکی قرار دارند.

 

نظر شما
ادامه