کد خبر: ۱۲۳۹۶
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - یکی از بینندگان محترم حکیم مهر با ارسال خبری نوشت :

آخرین گزارش رتبه بندی کشورها در پایگاه علمی سایمگو نشان می دهد، رشته دامپزشکی دومین رشته تولید کننده علم در ایران است.

«سایمگو» (SCIMAGO)- از پایگاه های معتبر علمی رصد کننده علم و فناوری مستقر در کشور اسپانیا - با استفاده از اطلاعات علمی دریافت شده از پایگاه معتبر علمی «اسکوپوس» رتبه تولید علم ایران در همه شاخه های علوم را 17 گزارش نموده است. خاطر نشان می شود اسکوپوس بزرگترین پایگاه داده استنادی مقالات علمی دارای داوری همتراز علمی جهان، شامل چکیده مقالات انتشارات علمی و مقالات کنفرانس های علمی است. بر اساس داده های این پایگاه در سال 2011 (آخرین گزارش این پایگاه)، ده کشور اول تولید کننده علم به ترتیب آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، فرانسه، کانادا، ایتالیا ، هند و اسپانیا بودند که ایران در این رتبه بندی در جایگاه 17 تولید علم دنیا قرار داشت؛ اما بر اساس پیش بینی این پایگاه، 10 کشور اول تولید کننده علم دنیا در سال 2018 به ترتیب کشورهای چین، آمریکا، انگلستان،ایران، آلمان، هند، فرانسه، ژاپن، کانادا و کره جنوبی خواهند بود.

این در حالیست که بر اساس گزارش رتبه بندی کشورهای جهان (country ranking) پایگاه علمی ˈسایمگوˈ  رتبه تولید علم ایران در سال 2011 در رشته دامپزشکیveterinary 14 و رشته شیمی chemistry 13 می­باشد. در سایر زمینه های علوم رتبه ایران بیشتر از 14 است. مثلا در زمینه پزشکی ایران رتبه 20 تولید علم را داراست. رتبه تولیدات علمی ایران در رشته دامپزشکی در سال 2000، رتبه 37، در سال 2005 رتبه 27 و در سال 2010 رتبه 16 بوده است. در طبقه بندی دیگر این پایگاه در رشته دامپزشکی، رتبه تولیدات علمی ایران در زمینه food animal در جهان در سال 2011 رتبه 11، در زمینه Equine رتبه 31، در زمینه small animal رتبه 31 و در سایر زمینه های دامپزشکی رتبه 13 را در جهان دارد. با توجه به این گزارش و به منظور ارج نهادن به همت و تلاش محققین رشته دامپزشکی، انتظار می رود به منظور حفظ و ارتقا این جایگاه علمی توجه بیشتری از طرف رسانه ها، سازمان ­های حامی پژوهش کشور از جمله سازمان دامپزشکی کشور از پژوهشگران، مراکز تحقیقاتی دامپزشکی و دانشکده های دامپزشکی کشور صورت پذیرد. همچنین تحقیقات هدفمند و موثرتر پژوهشگران رشته دامپزشکی کارایی بیشتر این تحقیقات را در عرصه اقتصاد نشان خواهد داد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۳
0
0
خبر جالبی است امیدوارم مسئولین بخوانند
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
0
0
البته خوب است همکاران بدانند بسیاری از تحقیقات که در مجلات پزشکی، بهداشت عمومی، بهداشت محیط، مواد غذایی و غیره به چاپ می رسد، توسط دامپزشکانی است که به دلیل نوع اشتغالشان در دانشکده های گروه پزشکی، ((افیلیشن)) دامپزشکی ندارند. مثلا می توان به کارهای پژوهشی اساتید برجسته ای چون دکتر مهدی محبعلی، استاد انگل شناسی دانشکده بهداشت اشاره کرد، که بنده افتخار شاگردی این دانشمند بزرگ را داشتم، ولی خوب به ضرورت شغلی، ((افیلیشن)) ایشان در دانشکده بهداشت دانشگاه تهران است و البته از این دست اساتید چه در علوم پایه و چه علوم بهداشتی و مواد غذایی کم نیستند که اگر می شد به روشی نام ایشان را نیز به مقالات دامپزشکی افزود، آنوقت رتبه واقعی محققان و تحقیقات دامپزشکی، بیشتر آشکار می شد.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
0
0
جالبه بعد از انتشار این خبر توسط حکیم مهر هیچ سایتی حاضر به انتشار آن نشده است؟؟؟؟؟؟؟
دامپزشکی
|
-
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
0
0
چه خوب بود که جناب دباغ مقدم، از واژه مناسبتری به جای افیلیشن در توضیحاتشون استفاده میکردند.
نظر شما
ادامه