کد خبر: ۱۲۲۵۰

حکیم مهر - رهاسازی ماهیان قرمز در منابع آبی کشور ممکن است باعث تلاقی نژادی شده و گونه‌های بومی را در خطر قرار دهد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: خانواده‌های ایرانی مطابق سنت هرساله اقدام به خریداری ماهی قرمز برای سفره شب عید خود می‌کنند که لازم است مواردی را مدنظر قرار دهند.

دکتر کاظم عبدی افزود: حفظ ضوابط بهداشتی و اعمال رفاه برای این گونه بسیار ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: در اسلام نیز بر رفاه حیوانات ازجمله ماهی قرمز تأکید فراوان شده است؛ بنابراین لازم است شرایط نگهداری ازجمله آب، غذا و سایر مؤلفه‌ها مورد تأکید بیشتر قرار گیرد.

عبدی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده و آزمایش‌های 130 مرکز تکثیر و نگهداری ماهی زینتی و انجام 10 هزار و 888 آزمایش از این مراکز، هیچ بیماری خاصی در ماهیان قرمز وجود ندارد و ماهیان خارج‌شده از این مراکز تکثیر کاملاً سالم هستند.

وی تصریح کرد: سه‌هزار و 138 آزمایش نیز از محیط آبی که این گونه از آبزیان در آن پرورش داده می‌شوند، انجام شده و سلامت آنها مورد تأیید سازمان دامپزشکی قرار گرفته است.

پایش جدی مراکز تکثیر توسط سازمان دامپزشکی کشور

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: در ایام پایانی سال سیستم پایش و مراقبت از مراکز تکثیر ماهیان زینتی و همچنین سایر مواردی که با سلامت جامعه ارتباط دارد، توسط سازمان دامپزشکی کشور با جدیت بیشتری دنبال می‌شود تا بیماری‌های خطرناک نتوانند سلامت جامعه را به خطر بیاندازند.

عبدی از مردم خواست که توصیه‌های 18 گانه سازمان دامپزشکی کشور درباره نگهداری ماهی قرمز را جدی بگیرند.

وی تأکید کرد: پس از ایام عید به مردم توصیه می‌شود که از رهاسازی ماهیان قرمز در منابع آبی خودداری کنند. زیرا ممکن است ورود گونه‌های غیربومی باعث تلاقی نژادی شده و بدین ترتیب گونه‌های بومی کشور تحت تأثیر قرار گیرد.

عبدی اظهار داشت: ماهیان قرمز که به ظاهر کم‌خطر می‌آیند، اگر مورد مراقبت قرار نگیرند و در دسترس کودکان که از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، قرار داده شود، ممکن است به‌دلیل شرایط نامناسب بیمار باشند و بیماری را منتقل کنند. بنابراین توصیه اکید می‌شود که در این باره موازین بهداشتی رعایت شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه