کد خبر: ۱۲۲۲۷
حکیم مهر - رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ظرفیت تولید علوفه مراتع حدود 20 میلیون تن است اما چرای دام‌ها تا سه برابر بیشتر از ظرفیت‌ مراتع صورت می‌گیرد.

علیرضا اورنگی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - اظهار کرد: حدود 82 میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد که 17 درصد آن مراتع خوب، 50 درصد مراتع متوسط و 33 درصد آن جزو مراتع فقیر به شمار می‌رود.

وی درباره وضعیت چرای دام در مراتع کشور افزود: چرای دام‌ها بعضا تا سه برابر ظرفیت تولید علوفه دامی مراتع است در صورتی که مراتع کشور ظرفیت تولید 20 میلیون تن علوفه را دارد که اگر به علوفه خشک تبدیل شود به 10 میلیون تن می‌رسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در راستای برقراری تعادل بین ظرفیت تولید علوفه دامی و چرای دام‌ها، طرح تعدیل دام در مراتع کشور در دستور کار قرار گرفته و تاکنون اقدامات مناسبی از جمله تبدیل فعالیت‌های جایگزین با رویکرد اقتصادی و تبدیل واحدهای دامی سبک به دام‌های نیمه سنگین یا واحدهای نیمه صنعتی و صنعتی انجام شده است.

اورنگی بابیان اینکه ظرفیت و پتانسیل مراتع با میزان چرای دام رابطه‌ مستقیمی دارد، گفت: مراتع کشور باید حفظ ، احیاء و بازسازی شوند تا بتوانند پاسخگوی نیاز علوفه‌ای دام‌ها باشند اما چرای بیش از حد دام فرصت بازسازی و احیای مراتع را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر باعث شده مراتع وضعیت مطلوبی نداشته باشند، گفت: از سال گذشته تاکنون وضعیت بارندگی مطلوب بوده و در برخی از مناطق سیاست قرق و حفاظت انجام شده که اثرگذار بوده است. همچنین برای پیشرفت بهتر در حفظ و احیای مراتع، مردم را در مدیریت پایدار این عرصه‌های طبیعی دخالت داده‌ایم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: آفت در حدود 2000 هکتار از جنگل‌های شمال مازندران بر روی گونه‌ی شمشاد شناسایی شده است.

وی افزود: دستورالعمل مدیریت برخورد با این آفت ارائه شده و عملیات بیولوژیکی و مکانیکی در حال انجام است اما بیشترین سطح فعالیت برای مقابله و کنترل این آفت در سال آینده انجام می‌شود چرا که فصل زمستان و سرما عاملی کنترل‌کننده برای این آفت است.

 

نظر شما
ادامه