کد خبر: ۱۲۰۰۴
حکیم مهر - با گسترش رسوایی فروش گوشت اسب به جای گوشت گاو، فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرانسوی محصولات تولید شرکت‌های فیندوس و کامیگل را از قفسه‌های فروش جمع‌آوری کردند.

وزیران مصرف‌کننده، کشاورزی و غذای فرانسه با مقامات صنعت گوشت گفت و گوی اضطراری داشته‌اند و دولت این کشور وعده داده که نتیجه تحقیقات فوری در مورد این رسوایی تا ظرف چند روز آینده روشن شود.

با امتناع انگلیس از ممنوع کردن گوشت اتحادیه اروپا، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان این کشور با تاکید بر اینکه در مورد ماهیت واقعی گوشت فریب داده شده‌اند، اعلام کرده‌اند که دست به پیگیری حقوقی می‌زنند.

پس از اینکه مشخص شد شرکت‌های تولیدکننده غذای یخ زده به جای گوشت گاو، از گوشت اسب استفاده کرده‌اند، محصولات غذایی آماده متعددی شامل لازانیا و پاستا از فروشگاه‌های انگلیس، فرانسه و سوئد جمع آوری شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این رسوایی در انگلیس که خوردن گوشت اسب تابو محسوب می‌شود، بازتاب خاصی داشته است.

مقامات انگلیسی سرگرم آزمایش گوشت اسب در مورد احتمال وجود داروی دامپزشکی در آن هستند که برای انسان خطرناک است.

بازرسان غذای ایرلندی ماه گذشته اعلام کردند که در برخی از برگرهای انبار شده در شماری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای انگلیس شامل تسکو و آیسلند گوشب اسب یافته‌اند.

این رسوایی پرسش‌هایی را در مورد پیچیدگی زنجیره‌های تامین صنعت غذا در سراسر اتحادیه اروپا مطرح کرده است.

بر اساس تحقیقات اولیه مقامات فرانسوی، شرکت فرانسوی پوجول گوشت یخ زده را از یک بازرگان قبرسی خریداری کرده است. این بازرگان نیز به نوبه خود این گوشت را از یک شرکت غذای هلندی خریداری کرده و این شرکت هلندی این گوشت را از دو کشتارگاه رومانیایی خریداری کرده است.

پوجول این گوشت را به کارخانه‌ای در لوکزامبورگ که متعلق به گروه فرانسوی کامیگل است، عرضه کرده است. این گوشت سپس تحت برند سوئدی فیندوس به فروش رفته است.

ماتیو لامبو - مدیر فیندوس فرانس - در واکنش به این رسوایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکتش شکایت حقوقی می‌کند.

رومانی سرگرم تحقیقات در مورد ادعای دست داشتن کشتارگاه‌های این کشور در این رسوایی است. پای شرکت‌هایی در جمهوری ایرلند و لهستان نیز به جنجال محصولات گوشت آلوده کشیده شده است.

ترایان باسسکو - رییس جمهور رومانی - هشدار داده که در صورتیکه کشتارگاه‌های رومانیایی منبع این مشکل باشند، کشورش با خطر محدودیت صادرات و از دست دادن اعتبارش برای سال‌های زیادی روبرو خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه