کد خبر: ۱۱۹۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - پیش از سفر انسان، حیوانات مختلفی از جمله خوک، سگ، خرگوش، موش، خوکچه هندی و میمون با هدف بررسی اثرات بیولوژیکی این سفر، راهی فضا شدند. شوروی سابق و روسیه، آمریکا، فرانسه، آرژانتین، ژاپن، چین و ایران جزو کشورهایی محسوب می شوند که تاکنون موفق به ارسال موجود زنده به فضا شده اند.

 

مگس میوه نخستین موجودی بود که توسط موشک German V-2 در فوریه 1947 میلادی راهی فضا شد.

اما نخستین میمون فضانورد Albert نام داشت که در سال 1948 میلادی توسط موشک V2 ناسا راهی فضا شد، اما به دلیل خفگی در طول پرتاب جان خود را از دست داد.

برنامه فضایی آمریکا با ارسال میمون دیگری به نام Albert V‌ توسط موشک Aerobee‌ در آوریل 1951 میلادی ادامه یافت که به دلیل نقص عملکرد چتر نجات در هنگام بازگشت به زمین، حیوان جان خود را از دست داد.

میمون Yorick‌ یا Albert VI به همراه 11 موش مجددا توسط موشک Aerobee‌ در سپتامبر 1951 میلادی راهی فضا شدند، اما این میمون نیز دو ساعت پس از فرود مرد.

دسامبر 1958 میلادی میمون سنجابی Gordo که توسط موشک Jupiter AM-13 به فضا سفر کرده بود، به دلیل نقص فنی سیستم فرود جان خود را از دست داد.

در سال 1959 میلادی میمون رزوس Able به همراه میمون سنجابی Bake‌ با موشک Jupiter AM-18 به فضا سفر کرده و با موفقیت به زمین بازگشتند، اما میمون رزوس سه روز بعد در هنگام عمل جراحی برای خارج کردن الکترود پزشکی مرد و میمون سنجابی تا سال 1984 زنده ماند.

میمون Sam‌ توسط کاوشگر مرکوری در دسامبر 1959 میلادی، شامپانزه Ham‌ در ژانویه 1961 میلادی، شامپانزه Enos‌ در نوامبر 1961 میلادی سفر موفقیت آمیزی را به فضا تجربه کردند.

نخستین حیوانی که سفر به مدار زمین را بدون بی هوشی تجربه کرد، سگی به نام Laika‌ بود که توسط کاوشگر اسپوتنیک 2 متعلق به شوروی سابق در نوامبر 1957 میلادی به فضا سفر کرد

شوروی سابق پس از پرتاب موفقیت آمیز سگ Laika‌ به فضا، دو میمون فضانورد به نام های Abrek و Bion‌را توسط موشک Bion 6‌ در دسامبر 1983 میلادی راهی فضا کرد و دو میمون دیگر به نام های Verny وGordy‌ در جولای 1985 میلادی به فضا سفر کردند.

موشک Bion9‌ حامل میمون های Zhakonya و Zabiyaka در دسامبر 1989 راهی فضا شده و رکورد اقامت 13 روزه را به نام خود ثبت کردند.

فرانسه نیز دو میمون به نام های Martine‌ و Pierette‌ را توسط موشک وستا در مارس 1967 میلادی به فضا پرتاب کرد.

آرژانتین نیز در دسامبر 1969 میلادی میمون Juan‌ را با موشک Rigel04 راهی فضا کرد و این آزمایش را در فوریه 1970 میلادی با یک میمون ماده توسط موشک X-1 Panther تکرار کرد.

ایران نیز در تاریخ 28 ژانویه 2013 میلادی با پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر «پیشگام» حامل یک میمون به فضا، به جمع کشورهای پیشگام ارسال موجود زنده به فضا قرار گرفت.

 


حیوانات پیشگام سفر فضایی، سگ Laika

 

حیوانات پیشگام سفر فضایی، میمون Sam

 

حیوانات پیشگام سفر فضایی، شامپانزه Ham

 

حیوانات پیشگام سفر فضایی، شامپانزه Enos

 

پرتاب کاوشگر حامل موجود زنده «پیشگام» به فضا

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
0
0
به عنوان يك دوستار حيوانات اين روش را كاملا تقبيح مي كنم.
ناشناس
|
-
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۳
0
0
این تصویر آخر همون میمونیه که ایرانی ها اخیرا به فضا پرتاب کردن؟
نظر شما
ادامه