کد خبر: ۱۱۸۷۵
حکیم مهر - مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به کنترل بیماری تب برفکی در استان، گفت: دامپزشکان واکسیناسیون دام‌ها را به عنوان مؤثرترین راه برای کنترل تب برفکی عنوان کرده‌اند.

"بهراد زندیه" افزود: قرنطینه دام‌ها، رعایت بهداشت توسط دامدار، همکاری با کارشناسان دامپزشکی و جلوگیری از حمل و نقل غیرمجاز دام نیز از دیگر راه‌های کنترل این بیماری است.

وی با اشاره به علایم تب برفکی، تشریح کرد: کارشناسان، تاول‌های دهانی و یا زخم‌های تاولی در نواحی مختلف بدن دام را شایع‌ترین علایم تب برفکی می‌دانند.

زندیه ادامه داد: کاهش تولید شیر در دام‌های سنگین و سبک نیز نشانه‌ای از تب برفکی است.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی ضمن اشاره به تعداد دام واکسینه شده در استان یادآور شد: 250 هزار رأس دام سنتی و 50 هزار رأس دام صنعتی در آذربایجان‌شرقی امسال علیه تب برفکی مایه‌کوبی شدند.

وی افزود: هر چند این بیماری ویروسی به صورت پراکنده در استان مشاهده می‌شود، اما هم اکنون با تدابیر اتخاذ شده این بیماری تحت کنترل است و خطری دام‌های استان را تهدید نمی‌کند.

زندیه از کنترل این بیماری در استان خبر داد و تأکید کرد: هر ساله در دو نوبت، واکسیناسیون دام‌ها بر ضد تب برفکی در بین دام‌های صنعتی و سنتی از جمله گاو و گوساله انجام می‌شود و با اجرای برنامه‌های کنترل و پیشگیری، شیوع این بیماری در بین دام‌های استان در مقایسه با سال 90 کاهش یافته است.

 

نظر شما
ادامه