کد خبر: ۱۱۵۶۶

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: بحث هویت دار کردن جمعیت دامی به صورت آزمایشی در حال انجام است و سازمان دامپزشکی درصدد آن است که این طرح را در سطح کشور اجرا کند.
دکتر محسن مشکوة افزود: تعیین هویت جمعیت دامی، ردیابی دام ها و فرآورده های دامی یکی از طرح هایی است که ما به طور جدی پیگیر آن هستیم و در حال حاضر در استان کرمان، جنوب کرمان و برخی استان های مرزی به صورت آزمایشی در حال اجراست.

وی ادامه داد: با اجرای طرح هویت دار کردن جمعیت دامی، دام ها در زمان تولد یک کد یا شماره می گیرند و امکان ردیابی آنها با این کد وجود دارد که براساس آن تمام مراحل عمر دام از قبیل تولید، توزیع، تلف شدن، رفتن به کشتارگاه مشخص می شود یا در مورد فرآورده های دامی امکان ردیابی و شناسایی مقصد و سیر توزیع وجود دارد.

به گفته مشکوة براساس این طرح در صورت توزیع محموله آلوده یا مشکل دار از فرآورده های دامی و نیاز به جمع آوری آنها از مراکز توزیع و عرضه، این جمع آوری با سرعت عمل بیشتری انجام می گیرد و مانع از مورد استفاده قرار گرفتن محموله آلوده می شود به این ترتیب آمار مسمومیت و بیماری های ناشی از این موارد کاهش می یابد.

وی گفت: این طرح جزو قانون پنجم توسعه و تعهدات دولت است و باید در سطح کشور به زودی اجرا شود.

همچنین به گفته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور حدود 7 تن داروی دامپزشکی شامل مواد ضدعفونی کننده، سموم، آنتی بیوتیک ها و مکمل های غذایی به صورت رایگان در روستاهای آسیب دیده بخش زهان استان خراسان جنوبی توزیع شد.

مشکوة گفت: سازمان دامپزشکی از طریق شرکت های دارویی اقدام به تهیه و پخش این داروها کرد.

به گفته وی این داروها برای درمان دام های مصدوم و بیمار جهت توزیع بین دامداران در اختیار اداره کل دامپزشکی استان خراسان  جنوبی قرار گرفت.

 

نظر شما
ادامه