کد خبر: ۱۱۴۳۴

حکیم مهر - نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیر کل و روسای ادارات ستادی و فنی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: برای افزایش میزان ثمربخشی در حوزه دام و طیور ودامپزشکی ، در تصمیمات کلان نظام نیازمند ورود متخصصانه و کارشناسانه بر پایه دانش در امر دامپزشکی است.


نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیر کل و روسای ادارات ستادی و فنی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گفت:   برای افزایش میزان ثمربخشی در حوزه دام و طیور ودامپزشکی ، در تصمیمات کلان نظام نیازمند ورود متخصصانه و کارشناسانه بر پایه دانش در امر دامپزشکی است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل ؛  دکتر منصور حقیقت پور که در رأس هیئتی از اداره کل دامپزشکی استان بازدید می کرد ، افزود :  استان اردبیل بدلیل برخورداری از پتانسیل بالای دامی می تواند قسمت اعظمی از نیازهای دام و طیور کشور را تأمین کند و بحث کشاورزی و دامپروری برای استان یک فرصت است که در صورت رویکرد مدیریتی مثبت از آن فرصت به نحو احسن بهره برداری خواهد شد.
نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد :   بدلیل اینکه در کلان ،  رویکرد علمی نگاه به دام و طیور کشور بر پایه بازار استوار شده است در حال حاضر از ظرفیت پایین کشاورزی و دامپروری در استان استفاده می شود وی ادامه داد ما در استان با استعداد بالای دامپروری باید صادرکننده پروتئین دامی و طیور و تخم مرغ و محصولات شیلاتی باشیم.
حقیقت پور خاطر نشان کرد :   اگر قرار باشد از ظرفیت موجود در دام و طیور اردبیل صد در صد استفاده شود بایستی دامپزشکی بتواند وظایف قانونی توام با تحقیقات و راهکارهای عملی استفاده نماید.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه وظایف دامپزشکی بسیار متنوع و گسترده است افزود :   ماموریت دامپزشکی تامین محیط پاک برای تولید مناسب و مراقبت های بهداشتی و شرعی برای تبدیل محصولات دامی است و دامپزشکی در بحث بیماریهای دام و طیور و بیماریهای مشترک پاسخگوی جامعه است.
حقیقت پور با اشاره به اینکه در مقاطع گذشته حمایت­های جدی و اساسی از دامپزشکی صورت نگرفته است از تصرفات غیرکارشناسی در این حوزه انتقاد کرد و افزود :  تصرفات غیرقانونی و نابجا در این بخش مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد.
نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت و موقعیت جغرافیائی استان و همسایگی با کشورهای آسیای میانه افزود :  برای جلوگیری از لطمات تاثیرگذار در حوزه بیماریهای دام و طیور ایجاد دیپلماسی بهداشتی دامپزشکی اردبیل با این کشورها و درحوزه گمرک بین المللی و مرزی بیله سوار می تواند در کنترل بیماریها بسیار موثر باشد.
وی در عین حال برای اخذ مجوز این دیپلماسی در راستای تبادل نظر ، ایجاد اتاق مشترک ، جلسات و نشست های مشترک کارشناسان و خط ارتباط علمی مشترک برای کنترل بیماریهای دامی و سایر حوزه ها اعلام آمادگی نمود.
حقیقت پور تصریح کرد :   اگر در وظایف حاکمیتی و نظارت دامپزشکی که با سلامت عمومی جامعه مرتبط است کوتاهی و قصور انجام شود نمایندگان مردم در سطح ملی و امنیت ملی بایستی پاسخگو باشند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در دنیای امروزی مدیریت بدون اتکا به تحقیقات و مطالعات جواب نمی دهد و دنیای فعلی دنیای آزمون و خطا نیست به نقش و اهمیت آموزش و ترویج و تحقیقات در بخش دامپزشکی و بیماریهای مختلف دام ، طیور و آبزیان و حوزه افزایش تولید دام و محصولات دامی تأکید کرد و افزود:  باید با مکانیزم ها و تکنیک های خاص و براساس رفتارهای بومی ، دانش علمی و بهداشتی تولید کنندگان را افزایش دهیم تا تولیدکنندگان بتوانند در بسیاری از موارد بیماریها را کنترل کرده و در تشخیص و شناساندن مشکلات ما را یاری نمایند.
حقیقت پور ادامه داد :  در زمینه بیماریهای زنبورعسل که یکی از وظایف اصلی دامپزشکی است بایستی استان اردبیل مرکز ملی مطالعاتی و تحقیقاتی زنبورعسل کشور بوده و اکتشافات علمی عسل ویژه اردبیل باشد.
وی همچنین به اهمیت عسل در آموزه های اسلامی و مجموعه معارف دینی به عنوان داروی شفابخش اشاره کرد و تولید عسل در اردبیل را فرصت خوبی برای ایجاد کلینیک عسل درمانی در استان پیشنهاد داد  .
پیش از این دیدار حقیقت پور و هیئت همراه از واحدهای مختلف اداره کل و پروژه های تکمیل و تجهیز آزمایشگاه مرکزی بازدید و دکتر صادق صالحی مدیر کل دامپزشکی استان گزارشی از عملکرد و فعالیتهای دامپزشکی در زمینه های مختلف ارائه کرد.

نظر شما
ادامه