کد خبر: ۱۱۴۱۶

حکیم مهر - معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: بعد از وقوع زمین لرزه و همزمان با امدادرسانی به زلزله زدگان، یکی از مهمترین اقدمات امدادی، شناسایی و دفن بهداشتی لاشه احشام است.
دکتر 'محمود قربان زاده' افزود: بی توجهی به این موضوع تبعات جبران ناپذیری برای منطقه زلزله زده و سایر نقاط مجاور در بر خواهد داشت. وی ادامه داد: بخش اعظمی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام، در اثر بی توجهی به این موضوع مهم رخ داده و گسترش می یابد. وی گفت: اهمیت موضوع زمانی بر شهروندان و بخصوص آسیب دیدگان از زمین لرزه، مشخص می شود که بدانند هزینه درمان و حتی طبعات ناشی از ابتلای به یک بیماری یا بسیار گزاف می باشد، یا حتی ممکن است به مرگ آنها منجر شود. دکترقربان زاده افزود: این در حالیست که همکاری با ماموران دامپزشکی در شناسایی و دفع بهداشتی لاشه حیوانات از نشر و گسترش بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان، هاری و سالک (توسط حشرات منتقل می شود) جلوگیری می کند.
وی گفت: غالبا بعد از وقوع زمین لرزه، کشف و دفن بهداشتی اجساد انسان و لاشه حیوانات و طیور بایستی در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد زیرا بوی نامطبوع ساطع شده، زمینه کشاندن حشرات و حیوانات وحشی گوشتخوار به منطقه را فراهم می آورد. دکترقربان زده افزود: از سوی دیگر ممکن است برخی احشام یا طیور، قبل از وقوع زمین لرزه مبتلا به بیماری خاصی بوده باشند که بعد از مرگ در اثر تماس با انسان، منتشر شود. وی گفت: در چنین مواقعی اکیپهای مراقبتی دامپزشکی بر حسب مورد و تشخیص دامپزشک، ابتدا به ساکن ضدعفونی و سپس سمپاشی می کنند و در مرحله دوم بعد از بیرون آوردن لاشه حیوانات نسبت به دفع بهداشتی آنها اقدام می کنند. به گفته معاون اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در دفن بهداشتی، گودالی به عمق 5/1 تا 2 متر حفر و سپس بر روی هر لاشه مقدار زیادی آهک می ریزند تا ضمن آنکه از انتشار بوی نامطبوع جلوگیری کند، تجزیه لاشه را نیز سرعت ببخشد.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه