کد خبر: ۱۱۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  معاون محیط زیست طبیعی استان تهران با اشاره به مسدود شدن برخی مسیرها و دالانهای مهاجرت حیات وحش در سطح این استان گفت: اکوسیستم جانوری برای ادامه بقای خود نیازمند باز بودن این مسیرها است.

یوسف حسینی جبلی افزود: در صورت باز بودن این مسیرها گونه‌های جانوری همچون بز کوهی، قوچ و میش‌ها قادرند در فصول سرد سال از ارتفاعات شمالی برای بدست آوردن علوفه و مواد غذایی به دامنه‌ها کوچ کنند.

وی تصریح کرد: این گونه‌های جانوری اغلب برای تهیه غذا از ارتفاعات البرز مرکزی و پارک ملی حفاظت شده لار به منطقه ورجین و جاجرود مهاجرت می‌کنند ولی به دلیل توسعه مناطق شهری و جاده‌ها مسیرهای ارتباطی قطع، محدود و یا مسدود شده است.

حسینی جبلی در خصوص تامین علوفه برای گونه‌های جانوری اظهار داشت: دربحث حفاظت محیط زیست و حیات وحش اعتقادی به علوفه دهی یا تامین غذای جانوران در برخی فصول نداریم و بر این باوریم که در صورت باز بودن مسیرها و دالان های حیات وحش نیازی به این کار نیست.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران خاطر نشان کرد: محیط زیست استان تنها در مقطع زمانی مشخصی در زمستان اقدام به علوفه دهی به حیات وحش می‌کند.

به گفته وی، زمانی که بخش عظیمی از قوچ‌ها و میش‌های منطقه پارک ملی لار و البرز مرکزی وارد منطقه جاجرود می‌شوند با توجه به بسته بودن مسیرها و راهها، مهاجرت آنان بسیار کند شده و تراکم جانوری در این نقطه زیاد می شود و به همین دلیل نیاز به تامین مواد غذایی دارند.

حسینی جبلی ادامه داد: ما باید برای بازگشایی این مسیرها و دالانها راهکارهایی از جمله طرح مطالعاتی بررسی مسیرهای مهاجرت قوچ و میش البرز مرکزی و منطقه حفاظت شده لار ارایه کنیم.

وی تاکید کرد: بررسی این راهکارها و اجرای طرح مطالعاتی فوق امکان شناسایی مسیرهای مهاجرتی را فراهم کرده و منجر به بازگشایی این مسیرها خواهد شد.

وی یادآور شد: براساس این طرح ، مسیرهای مهاجرت شناسایی شده به سه دسته تقسیم می‌شوند که دسته نخست ،مسیرها و راههای باز، دسته دوم مسیرهای محدود شده بدلیل حضور بی‌رویه دام و فعالیت‌های مختلف انسانی و دسته سوم مسیرهای مسدود شده به دلیل احداث جاده و مزارع دارای حفاظ هستند.

این مسوول در خصوص مسیرهای مسدود شده به دلیل توسعه شهرها و احداث جاده ها گفت: متاسفانه مجریان طرح‌ها به تعهدات خود در زمینه حفاظت از محیط زیست عمل نکرده و در بیشتر موارد این مسیرها و راهها را مسدود می‌کنند.

به گفته وی، از جمله این موارد جاده آبعلی و آزاد راه تهران - پردیس است .

وی در خصوص اکوسیستم جانوری شهر تهران نیز گفت:مطالعه جامعی در زمینه حیات وحش صورت نگرفته تا آلاینده‌های عمده تاثیر گذار بر اکوسیستم جانوری استان تهران شناسایی شود.

حسینی جبلی گفت: به طور طبیعی آلودگی‌ها موجب محدود شدن اکوسیستم جانوری شهرها بویژه پرندگان می‌شود که با کاهش عوامل آلاینده هوا و آب، این اکوسیستم به صورت طبیعی به حیات خود ادامه خواهد داد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از سر شماری گونه‌های جانوری ارتفاعات خبر داد و افزود: با توجه به سرد شدن هوا و نزدیک شدن به فصل جفت گیری، سرشماری گونه‌های جانوری ارتفاعات شمال استان در اواخر آذر ماه انجام شد.

وی یادآور شد: هم اکنون کار سرشماری در منطقه حفاظت شده جاجرود، منطقه شکار و ممنوعه کوه سفید، منطقه شکار و ممنوع کاوه ده در حال انجام است و تا ‪ ۱۵‬دی ماه ادامه خواهد یافت.

حسینی جبلی خاطر نشان کرد: همه ساله این سرشماری و آمارگیری صورت می گیرد و آمار کلی و ترکیب جنسی گونه‌ها بویژه کل‌ها ، میش‌ها و بزها تهیه شده و به مراجع مسوول ارایه می‌شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
به تو چه
|
-
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
0
0
خیلی000
نظر شما
ادامه