کد خبر: ۱۱۳۵۲

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی کشور از تولید 40 هزار تن ماهی قزل‌آلا در نیمه‌ی اول امسال خبر داد.

محمدتقی لشگری پیش‌بینی کرد: تا پایان سال بیش از 105 هزار تن ماهی سردآبی از مزارع کشور برداشت شود.

وی اظهار کرد: تا پایان برنامه‌ی پنجم توسعه باید با استفاده از تکنولوژی‌های روز و بهره‌وری مزارع پرورش ماهی، میزان تولید تا 400 هزار تن در سال افزایش یابد اما به دلیل عدم حمایت تاکنون این میزان محقق نشده است.

لشگری درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز بر افزایش قیمت تمام‌شده ماهیان پرورشی تصریح کرد: با توجه به شناور‌بودن نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام‌شده ماهیان سردآبی قابل پیش‌بینی نیست و از آنجا که ماهی محصول استراتژیک محسوب نمی‌شود، حمایت ارزی هم از تولید این محصول صورت نمی‌گیرد.

مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی با اشاره به تامین 50 درصدی مواد اولیه‌ی مورد نیاز تولید ماهی سردآبی از خارج خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه‌ همچون پودرماهی، سویا، ذرت و سایر مواد معدنی که از خارج تهیه می‌شود را با نوسان مواجه کرده و از طرفی نیز عدم حمایت راه را برای سود‌جویی دلالان باز گذاشته است.

لشگری عنوان کرد: هم‌اکنون ماهی قزل‌آلا کیلویی 5500 تا 6000 تومان در مزارع خریداری می‌شود اما در بازار تا کیلویی 9000 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد که در این میان واسطه‌ها حدود 3000 تومان سود می‌برند.

وی گفت: با توجه نبود امکانات و بسترهای لازم هیچ اقدامی برای کاهش قیمت تمام شده ماهیان سردآبی صورت نگرفته است. همچنین با توجه به نبود نظارت دولتی و ایجاد‌ مزارع قاچاق در کشور باید مزارع شناسایی و ساماندهی شوند.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی کشور با اشاره به ارائه پیشنهاد عرضه‌ی مستقیم ماهیان سردآبی در میادین تره‌بار تصریح کرد:علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته برای عرضه مستقیم محصولات شیلاتی سالم و ارزان‌قیمت تاکنون هیچ‌گونه همکاری از سوی سازمان میادین تره‌بار و شهرداری برای اجرای این طرح که می‌تواند تولیدکننده و مصرف‌کننده را منتفع سازد، صورت نگرفته است.

 

برچسب ها: آبزیان، قزل آلا،
نظر شما
ادامه