کد خبر: ۱۱۲۹

حکیم مهر -  برابر دستورالعمل اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، در راستای صیانت از سرمایه ملی و بهداشت عمومی هرگونه حمل و نقل و استفاده از حلزون سیبی در مراکز پرورش ماهیان زینتی و آکواریوم‌های منازل ممنوع اعلام شد.

دکتر محسن ‌نژاد ـ کارشناس آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به روند افزایش نوعی آبزی به نام حلزون سیبی در مراکز پرورش ماهیان زینتی و طبق بررسی‌های صورت گرفته، این نوع حلزون می‌تواند باعث ایجاد بیماری «آنژیوستروژیلازیس» شود که نوعی بیماری مشترک بین انسان و حیوان است. لذا این اداره کل مطابق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور به کلیه مراکز پرورش ماهیان زینتی مشهد و استان اعلام کرده که واردات آن غیرقانونی بوده و خرید و فروش و نقل و انتقال آن ممنوع است.

وی افزود: این حلزون قادر به خوردن تمام انواع گیاهان آبی است که این مهم ضمن تاثیر منفی و تهدید اکوسیستم آبی سبب کاهش کیفیت آب شده و تهدیدی جدی برای مزارع برنج نیز به شمار می‌رود.

نژاد با اشاره به سرعت بالای تولید مثل این جاندار، خاطرنشان کرد: حضور جمعیت بالایی از این حلزون تهدید جدی برای وجود دیگر گونه‌های بومی بوده و علاوه بر این مورد، این نوع حلزون عاملی در جهت انتقال زالوها و باکتری‌هاست و در نتیجه افزایش بیماری‌های خاص آبزیان را نیز در پی خواهد داشت.

کارشناس دامپزشکی خراسان رضوی یادآور شد: در صورت آلوده شدن آکواریوم‌ها در مراکز پرورش و منازل لازم است تا کلیه ملزومات و ادوات آکواریوم با محلول سولفات مس ppm9 (حدود یک گرم در 100لیتر آب) میلی گرم در لیتر ضدعفونی شود.

وی گفت: کارشناسان این اداره کل جهت پیشگیری از مخاطرات فوق به کلیه مراکز پرورش آبزیان زینتی سرکشی کرده و در صورت مشاهده این گونه‌ی حلزون، آن را معدوم خواهد کرد و در این جهت لازم است از ورود پس آب این مراکز به طبیعت و منابع آبی به طور جدی پرهیز شود.

 

توضیح حکیم مهر : ظاهراً منظور از بیماری قابل انتقال بین حلزون و انسان که در متن خبر ایسنا آمده ، Angiostrongyliasis است. این بیماری توسط نماتودی ایجاد می شود که در انسان در اثر بلع حلزون خام یا مصرف آب و سالاد و سبزیجات آلوده با حلزون ناقل این نماتود می تواند سبب بروز مننژیت گردد.

 

 

نظر شما
ادامه