کد خبر: ۱۰۹۹۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مرکزی، اردبیل، مازندران و کرمانشاه

 

سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان مرکزی خبرداد :
1270 راس دام توسط بازرسین دامپزشکی استان مرکزی نظارت بهداشتی شد


سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان مرکزی گفت: اکیپهای بازرسی بهداشتی در روز عید قربان 1270راس دام را پیش از کشتار مورد بازرسی بهداشتی قرار دادند.
دکترحمزه لو افزود: اداره کل دامپزشکی استان مرکزی به منظور نظارت بهداشتی بر دام‌های نذری ویژه عید سعید قربان درسال جاری تعداد 42 اکیپ بازرسی بهداشتی ثابت وسیار از بازرسین بهداشتی گوشت را در شهرستان‌های مختلف استان ساماندهی کرده بود.
وی افزود: در این روز بازرسین بهداشتی دامپزشکی در  مراکز مجاز عرضه دام نذری، جهت بازرسی قبل از کشتار دام مستقر بودند که در مجموع 1271 راس دام سبک و سنگین شامل 1193راس گوسفند44راس بز و34راس گاو وگوساله را مورد بازرسی قبل از کشتار قرار دادند.
حمزه لو در مورد بازرسی‌های بهداشتی پس از کشتار  نیز اظهار داشت: در روز عید قربان سال جاری تعداد 499 لاشه استحصالی از دام‌های نذری بازرسی پس از کشتار شد که از این تعداد یک لاشه گوسفند به دلیل عفونی بودن ضبط کامل و 4 لاشه نیز اصلاح شد.
به گفته وی در این روز در مجموع 51موردکبد اصلاحی وتعداد52 مورد کبد ضبطی وسایر اندامها دام‌های نذری ذبح شده شامل ریه وکلیه به تعداد 115مورد ضبط و غیرقابل مصرف تشخیص داده شده و معدوم گردید.
حمزه لو ادامه داد: بسیاری از بیماری ‌های قابل انتقال از دام به انسان ممکن است هنگام کشتار دام از طریق پاشیده شدن خون به صورت ذابح و یا پخش فضولات، امعاء و احشاء در محیط منزل به انسان منتقل شود. بنابراین داشتن وسایل حفاظتی مانند دستکش، چکمه، ماسک و روپوش را برای فردی که عمل ذبح را انجام می دهد ضروری عنوان کرد
 وی اظهار داشت: با توجه به انتقال بیماری‌ های مشترک از دام به انسان به ویژه بیماری تب کریمه کنگو و تب مالت از طریق مصرف گوشت تازه، باید توصیه‌ های بهداشتی دامپزشکی جدی گرفته شود و ضمن ذبح دام در کشتارگاه گوشت استحصالی در یخچال به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه نگهداری تا میکروبهای احتمالی موجود در آن مانند میکروب کریمه کنگو و تب مالت  از بین بروند و سپس مصرف گردد.
دکترحمزه لو از شهروندان خواست تا در ایام مختلف از ذبح نذورات خود در معابر عمومی به طور جد خودداری کرده و دام را به کشتارگاه منتقل کنند. نکند خدای ناکرده به خاطر انجام یک عمل مستحبی مرتکب معصیت شده وبهداشت عمومی جامعه را به خطر بیندازیم .

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل:
ذبح قربانی برای حجاج با نظارت دامپزشکی انجام شود


مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: به شهروندان توصیه می‌کنیم قبل از ذبح قربانی در بازگشت حجاج هماهنگی لازم را با شبکه‌های دامپزشکی به عمل آورند.
دکتر صادق صالحی در نشست با ناظران بهداشتی دام در اردبیل با اشاره به اینکه در آستانه ورود حجاج سرزمین وحی الهی به استان هستیم، اظهار داشت: یکی از مخاطرات ذبح دام قربانی در خارج از کشتارگاه درگیری احتمالی با بیماری‌های مشترک است، لذا  به شهروندان توصیه می‌کنیم قبل از ذبح دام قربانی در جلوی حاجیان هماهنگی‌های لازم را با شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها انجام دهند.

این مسئول در ادامه از آمادگی کامل اکیپ‌های این اداره کل برای بازرسی بهداشتی لاشه دام‌های قربانی حجاج در ایام بازگشت به استان خبر داد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در عید سعید قربان از 2589 راس دام قربانی بازرسی بهداشتی شد.

وی ادامه داد: از این تعداد دام بازدید شده شش راس دام قربانی به علت بیماری از چرخه مصرف خارج شده و در نهایت 282 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی آلوده ضبط و معدوم شد.

این مسئول در پایان سخنان خود اذعان داشت: از وظایف حاکمیتی دامپزشکی نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی در راستای ارتقای سطح بهداشت و سلامت عمومی جامعه است که با تمهیدات انجام یافته در این عید محقق شد و یکی از اهداف اجرای طرح اطمینان شهروندان از سلامت لاشه مصرفی بود.

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران:
29 هزار دام قربانی در مازندران بازرسی بهداشتی شد


مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: 29 هزار و 480 راس دام زنده در عید قربان توسط بازرسان بهداشتی دامپزشکی مازندران مورد بازرسی قرار گرفت.
مجید مختاری اظهار داشت: اکیپ‌های ثابت و سیار بازرسان بهداشتی دامپزشکی مستقر در سطح استان با معاینه تعداد 29 هزار و 480 راس دام زنده در ایام عید قربان سلامت دام‌های قربانی را تائید کردند.

وی با اعلام اینکه از دو روز قبل از عید سعید قربان بازرسان دامپزشکی مستقر در میدان‌های عرضه دام مردم را در خرید دام زنده سالم یاری می‌کردند، افزود: در روز عید سعید قربان نیز تمام شبکه‌ها آماده ارائه خدمت بوده و بازرسان بهداشتی و ناظران شرعی نیز با حضور خود در شبکه‌های دامپزشکی و کشتارگاه‌های دام سطح استان آماده پاسخگویی به مسائل بهداشتی و شرعی هم استانی‌ها بودند.

وی افزود: در این بازرسی‌ها 4 هزار و 702 لاشه شامل 2 هزار و 958 لاشه گوسفندی، یک هزار و 413 لاشه بزی و 331 لاشه گاوی مورد بازرسی صحیح گوشت توسط بازرسان و کارشناسان بهداشتی این اداره کل قرار گرفت که از این مقدار 185 کیلوگرم گوشت به دلیل آلودگی‌های انگلی ضبط و معدوم شد.

مختاری تعداد کبد یا جگر ضبطی را 337 مورد اعلام کرد و گفت: 423 مورد نیز از کبد، قسمت آلوده آن حذف و مابقی اجازه مصرف داده شد.

وی مقدار ضبطی ریه و کلیه را به ترتیب 517 و 42 عدد اعلام کرد.

مختاری در پایان با تقدیر از مازندرانی‌ها برای همکاری بسیار خوب با بازرسان بهداشتی دامپزشکی از آنان خواست تا در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی مراتب را سریعاً به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی محل خود اطلاع تا اقدامات قانونی لازم انجام شود.

 

----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه :
43 اکیپ روز عید قربان خدمت رسانی کردند


43 اکیپ ثابت و سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی ، در روز عید سعید قربان خدمات رایگان به شهروندان ارائه نمودند.
امسال نیز همانند سال های گذشته اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در محل های تعیین شده توسط شهرداری ، به ارائه خدمات رایگان دامپزشکی به شهروندان ، شامل معاینه دام قبل و بعد از کشتار اقدام کرد.
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه با اعلام این مطلب گفت : در روز عید قربان 43 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی در سطح شهرستان های استان اقدام به ارائه خدمات رایگان بهداشتی دامپزشکی به شهروندان نمودند.
دکتر نادر پرور افزود : همچنین در این زمینه با توجه به اینکه از قبل اطلاع رسانی لازم درخصوص نحوه ارتباط شهروندان جهت بهره مندی از خدمات رایگان دامپزشکی صورت گرفته بود ، شماره تلفن 1512 نسبت به پاسخگویی به تماس شهروندان توسط کارشناس اداره نظارت اقدام که پس از تماس نیز نسبت به اعزام اکیپ بازرسی بهداشتی دامپزشکی به محل های مورد نیاز اقدام نمود.
این مقام مسئول گفت : خدمات رسانی بهداشتی ویژه عید قربان که از ساعت 7 صبح روز عید آغاز شده بود با بازدید و نظارت یک اکیپ ویژه بهداشتی و شرعی که متشکل از معاون فنی دامپزشکی استان و همراهی نماینده محترم ولی فقیه مستقر در دامپزشکی همراه بود ، ادامه یافت که اکیپ پیش گفته از تعدادی از محل های استقرار اکیپ های بازرسی بهداشتی دامپزشکی بازدید و از نزدیک شاهد فعالیت و خدمات رسانی آنان به شهروندان شد.
شایان ذکر است ارائه خدمات بهداشتی طبق اطلاع رسانی قبلی در روز 5 شنبه از ساعت 15 الی 18 و در روز جمعه نیز از ساعت 7 لغایت 13 ادامه داشت که در این راستا نیز تعداد 7108 رأس دام مورد بازرسی بهداشتی (معاینه دام قبل و بعد از کشتار) قرار گرفت و تعداد 188 مورد نیز امعاء و احشاء ضبط و یا اصلاح بهداشتی گردید.

 

نظر شما
ادامه