کد خبر: ۱۰۸۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نیاز امروز بحث غذا را نوآوری و تحول در پژوهش این عرصه خواند.

دکتر محمد مهدی‌نژاد نوری در همایش روز جهانی غذا که در پژوهشکده‌ علوم و صنایع غذایی برگزار شد، خاطرنشان کرد: این نوآوری ها و پژوهش‌ها باید بتواند ضمن افزایش کمی وکیفی غذا محصولات سالم‌تری را به مردم ارائه کند.

وی با اشاره به این که هم اکنون بحث غذاهای ارگانیک در صنایع غذایی جهان مطرح است، اظهار کرد: بسیاری از سمومی که در کشاورزی به کار گرفته می‌شود در طولانی مدت اثرات نامطلوبی در بدن می‌گذارد و من شنیده‌ام که این سموم باعث افزایش برخی سرطان‌ها در بعضی نقاط کشور شده است.

مهدی‌نژاد ادامه داد:‌ هم اکنون در نگهداری، فرآوری و کیفیت مواد غذایی در چرخه‌ی غذا با مسائل و مشکلات زیادی روبرو هستیم به طوری که رییس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش اعلام کرد که میزان ضایعات مواد غذایی در کشور می‌تواند 10 تا 15 میلیون نفر را سیر کند. ما باید به دنبال پیدا کردن مشکلی باشیم که باعث می‌شود غذای یک هفتم جمعیت کشورمان به دور ریخته شود.

دبیر شورای عالی عتف با بیان این که بنیان نوآوری در فرآیند تولید، دانش است تصریح کرد: قرار نیست یک دانشگاه یا پژوهشکده‌ بتواند با در اختیار داشتن این دانش نوآوری ایجاد کند. دانش باید با صنعت پیوند بخورد و همه‌ی ذی‌نفعان یک صنعت باید در فرآیند به تولید و محصول رسیدن آن نقش داشته باشد.

وی همچنین گفت: وظیفه‌ی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که در بحث علم در این زمینه کمک کند. تشخیص مباحث و نیازها را به عهده‌ی همه‌ی ذی‌نفعان می‌گذارد که شورای عالی عتف نیز یکی از مجامعی است که وزارت از طریق آن ذی‌نفعان را برای گرفتن آراء و تعیین نقش هر کدام از آنها گردهم جمع می‌کند.

مهدی‌نژاد با اشاره به بحث ایمنی و امنیت غذایی که شعار روز جهانی غذاست، اظهار کرد:‌ پیش از این امنیت تنها در امنیت نظامی و اقتصادی تعریف می‌شد اما هم اکنون این واژه تعاریف تازه‌تری پیدا کرده است. امنیت غذایی یکی از این تعاریف است که توانسته بنیاد روابط بسیاری از کشورها با یکدیگر را تعیین کند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره‌ی ابعاد گسترده‌ی پژوهش در صنعت غذا، گفت: موضوعات بسیار زیادی برای بحث و پژوهش وجود دارد. قرار است تا سال 2050 ، سه میلیارد نفر به جمعیت کره زمین اضافه شود اما غذا و زمین‌های مناسب برای کشت در اختیار بشر نیست و این حوزه با تهدیداتی مانند پیری خاک و آلودگی منابع آب روبروست.

مهدی‌نژاد افزود: بسیاری از این مشکلات را بحث فناوری‌ها در حوزه‌ی کاشت، برداشت و فرآوری مواد غذایی برطرف می‌کند اما باید این فناوری‌ها را به موقع و بنا به ضرورت آن توسعه داد.

وی همچنین با اشاره ضرورت تمرکز بر روی آموزش، ترویج و فرهنگسازی در حوزه‌ی غذا توضیح داد: در حالی که بسیاری از مردم جهان از گرسنگی رنج می‌برند سوء مصرف مواد غذایی برای بسیاری از مردم عارضه‌های بسیار زیادی را برای آنها ایجاد کرده است که باید خود را برطرف کردن این عارضه‌ها نیز آماده کنیم.

مهدی نژاد، تولید صنعتی و سلامت را از دیگر مباحث مهم قابل پژوهش در حوزه‌ی غذا خواند و خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه دیگر در حوزه غذا بعد روانی و معنوی آن است. قرار نیست مصرف غذا تنها بر پایه‌ی سیر شدن و لذت بردن از آن گذاشته شود. دین عزیز ما در این زمینه بحث طاهر بودن غذا را مطرح کرده و مصرف غذاهای مضر برای بدن را نادرست خوانده است.

وی در پایان تصریح کرد:‌ باید بحث روانی و معنوی استفاده از غذا در جوامع مختلف مورد توجه قرار گیرد تا غذایی که به ظاهر برای بدن ضرری ندارد، کیان روانی جامعه را تحت تاثیر قرار ندهد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
0
0
مهدی‌نژاد با اشاره به بحث ایمنی و امنیت غذایی که شعار روز جهانی غذاست، اظهار کرد
چه جالب! من فکر می کردم شعار روز جهانی غذا سال 2012 اینه : Agricultural cooperatives – key to feeding the world
فکر کنم آقای معاون پژوهشی وزیر علوم و ... شعار آب و امنیت غذایی که شعار روز جهانی آب 2012 هست رو با این موضوع اشتباه گرفته
نظر شما
ادامه