کد خبر: ۱۰۷۵۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی استان بوشهر

 

بازدید مشترک فرماندار دشتی و مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر از سایت پرورش میگوی مند


در سال گذشته 16 مزرعه پرورش میگو وجود داشته که بیش از 700 تن میگو از نوع وانامی برداشت شده است و امسال به 28 مزرعه پرورش میگو رسیده و درحال حاضر 474 هکتار استخرفعال دارای لارو میگو می باشد.

سید علی هاشمی در بررسی روند اجرایی ترمیم دریچه و لایروبی کانال های سایت پرورش میگو مند دشتی اظهار داشت: در سال گذشته یک میلیاردو 500 میلیون ریال ازمحل خشکسالی وامسال نی زیک میلیاردریال ازمحل استانی به ترمیم دریچه و لایروبی کانال های سایت مذکور اختصاص داده شده است که شامل احداث 4 دستک به طول 240 متر باحجم هفت هزارو 600 متر مکعب سنگ لاشه ،تعمیر 9 قطعه دریچه ولایروبی کانالهای ورودی به حجم 9 هزار متر مکعب می باشد.
وی افزود:در سال گذشته 16 مزرعه پرورش میگو وجود داشته که بیش از 700 تن میگو از نوع وانامی برداشت شده است و امسال به 28 مزرعه پرورش میگو رسیده و درحال حاضر 474 هکتار استخرفعال دارای لار میگومی باشد.
وی تصریح کرد:در زمان برداشت میگو بیش از 300 نفر اشتغالزایی صورت می گیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر نیز گفت:تعداد بازدیدهای انجام شده از مراکز تکثیر پرورش میگو مند در دشتی 47 فقره و تعداد بازدیدهای صورت گرفته از مزارع پرورش این شهرستان 54 مورد بوده است.
دکتر بحرانی افزود: در 6 ماهه اول امسال از بیش از 49 هزار PL نمونه گیری شده است.

دکتر بحرانی مدیرکل دامپزشکی بوشهر

 

-------------------------------

 

تصاویر برگزاری مراسم روز ملی دامپزشکی در بوشهر

 

 

--------------------------------------

 

راه اندازی پیش سرد کن در کشتارگاه شهرستان دشتی


با پیگیری های مجدانه فرماندار شهرستان دشتی و مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر پیش سرد کن ( یخچال ایستاده ) به ظرفیت 15 تا 20 لاشه در کشتار گاه سنتی دام خورموج راه اندازی گردید .

با پیگیری های مجدانه فرماندار شهرستان دشتی و مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر در جهت حفظ سلامت شهروندان شهرستان دشتی که دغدغه اصلی مسئولین نیز بود ، پیش سرد کن ( یخچال ایستاده ) به ظرفیت 15-20 لاشه از روز چهارشنبه مورخ 12/07/1391 در کشتار گاه سنتی دام خورموج راه اندازی گردید .
دکتر عباسی سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان دشتی در این خصوص گفت :از این پس تمامی لاشه ها جهت طی نمودن جمود نعشی گوشت و پائین آمدن اسیدیته و نیز غیر غعال شدن ویروس احتمالی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بمدت 24 ساعت بعد از کشتار در پیش سرد کن قرار می گیرند . همچنین آب مصرفی کشتارگاه نیز از همین روز بصورت لوله کشی شهری مورد استفاده قرار گرفت و مشکل آب مصرفی کشتارگاه نیز مرتفع گردید و تمامی لاشه ها با آب شرب شهری شستشو داده می شوند .

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر:
تضمین کیفیت و سلامت فرآورده‌های دامی از برنامه‌های اولویت‌دار مجموعه دامپزشکی است 


 مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت : در مکان‌هایی که احتمال بروز خطر برای فرآورده‌های دامی می‌دهیم با جدیت وارد عمل می‌شویم تا امنیت غذایی شهروندان با مخاطره مواجه نشود.
دکتر مرتضی بحرانی  در جمع خبرنگاران در بوشهر اظهار داشت: اگر کنترل مواد غذایی به خوبی انجام شود این امر موجب می‌شود جامعه به سمت سلامتی بیشتر سوق پیدا کند.
مدیرکل دامپزشکی بوشهر تاکید کرد: در مکان‌هایی که احتمال بروز خطر برای فرآورده‌های دامی می‌دهیم با جدیت وارد عمل می‌شویم تا امنیت غذایی شهروندان با مخاطره مواجه نشود.
بحرانی با بیان اینکه در حوزه سلامت مواد غذایی مشکلاتی داریم اظهار داشت: اول اینکه تولید و توزیع مواد غذایی یک کار اقتصادی است که مبادلات تجاری در کنار آن وجود دارد و مالک و تاجر سعی می‌کنند قانون‌گریزی کنند و همین امر مشکلاتی را در تامین سالم مواد غذایی به وجود می‌آورد.
وی با اشاره به وظایف دامپزشکی خاطر نشان کرد: کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی از اقدامات مهمی است که دامپزشکی در سطح شهرها انجام می‌دهد.
مدیرکل دامپزشکی بوشهر با بیان اینکه در سال‌های اخیر به سلامت فرآورده‌های دامی توجه جدی شده تصریح کرد: در سال 91 برنامه تضمین کیفیت و سلامت فرآورده‌های دامی ابلاغ شد که این امر از برنامه‌های اولویت‌دار ماست.
دکتر بحرانی اظهار داشت: در سال گذشته بیش از سه تن فرآورده خام دامی وارد عسلویه شد که از این میزان یک میلیون و 200 هزار کیلوگرم ضبط موقت شدند و اجازه ورود به عسلویه نیافتند و به استان مبدأ عودت داده شدند و همچنین هفت تن فرآورده خام که تائید نشده بودند را معدوم کردیم.
وی گفت: در نیمه نخست امسال یک میلیون و 460 هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی وارد عسلویه شد که 290 هزار کیلوگرم آن را ضبط کرده و عودت دادیم و 3 هزار و 200 کیلوگرم را معدوم کردیم.
مدیرکل دامپزشکی بوشهر اضافه کرد: از یک‌هزار و 800 عاملی که در انسان موجب بروز بیماری می‌شود 60 درصد آن با حیوان مشترک است که اگر برای جلوگیری از آن پیشگیری و اقدامی نکنیم موجب افزایش هزینه‌های مختلف می‌شود.

 

برچسب ها: دامپزشکی، بوشهر،
نظر شما
ادامه