کد خبر: ۱۰۶۰۶

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان از بروز بیماری لکه سفید میگو در این استان خبر داد و گفت: این بیماری به دلیل سوء مدیریت شیلات و دامپزشکی استان برای سومین سال متوالی بروز و شیوع یافته است.

کیوان رهبران اظهار کرد: از 435 هکتار مزارع پرورش میگو 340 هکتار دچار بیماری لکه سفید میگو شده‌اند.

وی با ابراز تاسف از این‌که طی سه سال متوالی استان سیستان و بلوچستان دچار بیماری لکه سفید میگو شده است، گفت: این بیماری به دلیل این است که شیلات استان در زمینه آماده‌سازی مزارع هیچ‌گونه اقدامی نکرده و لایروبی مزارع نیز که باید توسط اداره شیلات انجام می‌شد، انجام نشد.

رهبران افزود: پس از بروز بیماری در سال گذشته نه تنها مزارع ضد عفونی نشدند بلکه میگوهای مرده هم جمع‌آوری نشد که این عوامل باعث بروز مجدد بیماری در سال جاری شد.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این شرایط به دلیل سوء مدیریت سازمان شیلات استان و دامپزشکی استان و همچنین موسسه تحقیقات شیلات ایران است. چراکه علیرغم شیوع بیماری طی سه سال اخیر هیچ گونه بررسی علمی در خصوص چرایی بروز و شیوع این بیماری و چگونگی مقابله با آن صورت نگرفته است.

رهبران با افزود: درحالیکه موسسه تحقیقات شیلات مدعی است دانش مقابله با بیماری لکه سفید را بدست آورده این دانش در اختیار پرورش‌دهندگان قرار نگرفته و فقط در حد ادعا باقی مانده است.

وی اظهار کرد:‌ در این میان پرورش‌دهندگان با اعتماد سازمان شیلات و دامپزشکی کوتاهی نداشتند هر چند که مسوولان مدعی هستند بیماری در تمام دنیا کنار پرورش وجود دارد اما این ادعا زمانی درست است که تمام جوانب بهداشتی قبل از پرورش انجام شود و در صورت بروز بیماری اقدامات لازم نیز صورت گیرد و داروهای لازم برای جلوگیری از شیوع آن به کار گرفته شود.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان گفت: در صورتی که پرورش دهندگان برای مقابله با بیماری باید از آهک و کلر در استخرهای پرورشی استفاده کنند این دو نهاده تامین نشد و متاسفانه سازمان دامپزشکی برای اینکه اقدامی انجام ندهد برداشت میگو از مزارع را تجویز می‌کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که پس از بروز بیماری باید در هر هکتار 600 تا 750 کیلو گرم کلر و آهک به مدت یک هفته در استخرهای پرورشی استفاده شود تا بیماری شیوع نیابد اما با اقدامات فعلی و سیاست‌های نادرست بیماری ترویج می‌یابد.

به گفته رهبران کلر و آهک به میزان لازم و براساس استاندارد جهانی در اختیار پرورش دهندگان قرار نگرفت و این بیماری شیوع یافت.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: 96 مزرعه 20 هکتاری در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که تنها 14 مزرعه توانستند امسال فعال شوند که علت آن دیر ابلاغ شدن مصوبه بخشودگی سود و جرائم صنعت میگو بود.

وی گفت: بانک کشاورزی استان از ابتدای مهر ماه این مصوبه را اجرایی کرد که در این زمان بچه میگو برای پرورش وجود نداشت.

 

نظر شما
ادامه